דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית המשפט: נחל האסי יפתח במתכונת חלקית עד שהמדינה תקבע הסדר קבע

פסק הדין קובע כי האסי הוא שטח ציבורי, אבל המדינה צריכה לגבש תוך 18 חודשים מתווה שיאזן את פתיחתו עם צרכי התושבים במקום | העותר ח״כ משה ארבל: ״נרשמה היסטוריה, בית המשפט קבע שחסימת הגישה אל הנחל איננה חוקית"

נחל האסי החוצה את קיבוץ ניר דוד (צילום: יעקב סער, לע״מ)
נחל האסי החוצה את קיבוץ ניר דוד (צילום: יעקב סער, לע״מ)
יהל פרג'

בית המשפט המנהלי בחיפה קבע היום (חמישי) כי נחל האסי וגדותיו הם שטח ציבורי וצריך לדאוג לגישה אליו, אבל שעל המדינה לדאוג להסדר תכנוני מאוזן שיקח בחשבון את צרכיהם של תושבי נחל ניר דוד. עד שהמדינה תגבש הסדר זה, האסי ישאר פתוח במתכונת חלקית.

בפסק הדין קבעה השופטת השופטת תמר שרון-נתנאל כי האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, אשר "מיועדים לתועלת הציבור" וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו, אשר מתנגשת עם זכויות הקיבוץ, שנבנה על פי תכניות שאושרו כדין ללא התנגדות. נקבע, כי בנסיבות שנוצרו והתפתחו במקרקעין במשך עשרות שנים, לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני אשר צריך שייערכו על ידי המדינה".

בית המשפט הבהיר, כי מדובר בזכויות מתנגשות וכי "הסדר פשרה, שמטרתו לאזן בין זכויות מתנגשות, או להסדיר מתווה אשר יביא לאיזון בין הזכויות, איננו בלתי חוקי".

בית המשפט הורה למדינה ולרמ"י, לקבל החלטה ולגבש הסדר תכנוני, אשר ישקפו את האיזון הכולל, הראוי, בין זכויות הציבור לבין זכויות הקיבוץ ותושביו, בשים לב לכלל הנתונים והשיקולים הרלבנטיים וזאת – בזריזות הראויה ולא יאוחר מ- 18 חודשים מהיום.

הובהר, כי "בית המשפט המנהלי אינו הפורום המתאים לקביעת ההסדר ופרטיו. בית המשפט המנהלי אינו מתכנן-על, אין זה תפקידו ואף אין בידיו כלים דרושים לשם כך. זהו תפקידן של המדינה ושל הרשויות המתאימות. רק לאחר שהן ממלאות את תפקידן בוחן בית המשפט המנהלי את תקינות מעשיהן ותוצאתם, בכליו וב"משקפיים" של המשפט המנהלי".

בינתיים ועד שיגובש ההסדר התכנוני, חייב בית המשפט את המדינה, לאפשר ולוודא קיומה ומימושה של זכות הגישה ל"חוף הירוק", בצד המערבי של הקיבוץ, במתחם שהקיבוץ פתח במהלך ההליך המשפטי וזאת – במגבלות שנקבעו בפסק הדין וכן לקדם את תכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא, פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי, ואסדרה של מקום נופש בחיק הטבע, לכלל הציבור.

העותר ח״כ משה ארבל (ש"ס): ״היום נרשמה היסטוריה במדינת ישראל. בית המשפט קבע במפורש שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו איננה חוקית. האלימות כנגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל באמצעות חברות שמירה תיפסק. ותנועת ש"ס הוכיחה היום פעם נוספת שצדק חלוקתי איננו רק סיסמה אלא דרך חיים של ממש.

אני מודה ליושב ראש ש"ס הרב אריה דרעי על ההשראה והגיבוי ולעורכי הדין ישראל באך אליעזר רודין ותום דורון על עבודה משפטית מאומצת ויסודית״.

בפוסט שנכתב ע״י קבוצת ״משחררים את האסי״, נכתב: "יש שופטת בחיפה: פסק הדין בעתירה המנהלית שהגיש חבר הכנסת משה ארבל ומפלגת ש"ס כנגד הקיבוץ והמועצה נתקבל היום. הבשורה? השופטת הורתה להעביר את המפתח מידי 300 בתי האב של קיבוץ ניר דוד למדינה ולפתוח את הכניסה לנחל דרך "החוף הירוק" לאורך כל ימות השבוע (כולל שישי, שבת וחג) לתקופה בלתי מוגבלת כפתרון זמני עד שהמדינה תתעשת ותבין שהיא צריכה ליצור פתרון כולל ומהותי להנגשת הנחל כולו לאזרחי מדינת ישראל. 

קולה של המחאה ואזרחי ישראל נשמע בבית המשפט, ולמרות שטרם העמקנו בפסק הדין הארוך המפורט של השופטת, אנחנו שמחים להגיד שמרבית טענות המאבק מקבלות בו חיזוק משמעותי. 

כבר שעתיים שואלים אותנומי ניצח? נו, ניצחתם? האמת היא שהציבור ניצח, והשופטת חייבה את המדינה סוף סוף לקחת בעלות על הנכסים השייכים לציבור ולקבוע בתוך 180 יום כיצד תתאפשר גישה למשאב הטבע הציבורי, לציבור כולו זהו יום שמח. אפשר לשמוח. לקראת חגי תשרי, המאבק קיבל רוח גבית, לגמר חתימה טובה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!