דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

איראן גילתה מאגר גז עצום: גדול פי 3.5 מכל שדות הגז בישראל

לגילוי המאגר יכולות להיות השלכות אסטרטגיות, בין השאר על שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן

נשיא איראן הנכנס, אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
נשיא איראן הנכנס, אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאגר גז עצום התגלה בשטח הימי של איראן בים הכספי, שעשוי לספק עד כ-20% מהצריכה האירופאית בעתיד. רוסיה וסין צפויות לתמוך בפיתוח הפרויקט.   חברת קפקו האיראנית הודיעה על גילוי המאגר, שהיקפו מוערך בכ-3,500 BCM. לשם השוואה, כלל מאגרי הגז שהתגלו בישראל הסתכמו בכ1,000 BCM.

הגילוי משתלב בהודעתו של רוברט מאלייי, האחראי על המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן לגבי הסכם הגרעין, לפיה ארצות הברית נכונה ל"ויתורים בנושאים קשים" אם איראן תהיה מוכנה לוויתורים מקבילים. פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין והטלת סנקציות על איראן גרמו לירידה משמעותית בתפוקת הנפט של איראן. כעת, ארצות הברית מאותת על שינוי גישה, שיכלול לסלול גם את דרכו של הגז.

לפי דיווח של האתר אוייל פרייס, ליכולות אספקת האנרגיה של איראן היה תפקיד אסטרטגי בממשל אובמה, שהשתמש בהם כדי להפחית את השליטה הרוסית על אספקת האנרגיה לאירופה. איראן עצמה, מעדיפה לתאם את פעולותיה עם סין ורוסיה, מעצמות המהוות משקל נגד לארצות הברית, גם אם שיתוף הפעולה הזה גורם לה להפחית את התמורה הכלכלית שהיא עשויה לקבל מגילויים אלו, לו הייתה בוחרת באוריינטציה אמריקנית.

הגילוי האיראני כולל גם הערכה ראשונית ל-18 מיליארד חביות תעבית (קונדנסט) – נוזלי גז הנחשבים לחומר גלם איכותי יותר מנפט, אשר מעובד בבתי זיקוק.

במקביל, סין הודיעה על גילוי שדה נפט וגז, ככל הנראה קטן בהיקפו לעומת הגילוי האיראני, באזור שונביי, במחוז שינג'יאנג.

בשנים הקרובות הביקוש לגז מחצבים צפוי להמשיך ולעלות בעולם כולו ובאירופה בפרט, בזכות היותו של גז המחצבים דלק נקי יותר מנפט ופחם מבחינת זיהום אוויר, אף כי תרומתו לאפקט החממה גבוהה. בלימת המגמה לא צפויה להתחיל לפני 2035 בשל שני גורמים: גידול עקבי בביקוש העולמי לאנרגיה והחלפת דלקים מזהמים יותר.

שינוי מהיר יותר מהצפוי בהתפתחות של טכנולוגיות ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ואגירת חשמל עשוי לקצר את "חלון ההזדמנויות" של הגז. עד שזה יקרה, לגילוי האיראני יכולה להיות משמעות כלכלית ופוליטית גם יחד. ככל שרוסיה וסין יוכלו לספק לאיראן יכולת להוליך את הגז בבטחה, כך גם תתגבר יכולתה לעמוד מול לחצים כלכליים דוגמת סנקציות אמריקאיות.

אם בשנים האחרונות הצליחה ארצות הברית לנגוס בכוחה של רוסיה, בזכות משלוחי עודפי גז מונזל (LNG) לאירופה בזול, כעת נראה כי בטווח הארוך הדומיננטיות הרוסית באספקת האנרגיה לאירופה תמשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!