דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

״הוכרז מצב חירום אקלימי״: חזון הקמפוס הירוק של אגודת הסטודנטים בעברית

האגודה הצטרפה לשורת גופים, רשויות ומדינות שהכריזו על מהפכה סביבתית בשטחן, במטרה להתמודד עם המשבר העולמי | שי פודולר יו"ר אגודת הסטודנטים: ״למעשים של כולנו יש השלכות על הסביבה״

סטודנטים בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
סטודנטים בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית החליטה לקדם קמפוסים ירוקים, כחלק מהתמודדות עם משבר האקלים. האגודה הצטרפה לשורת גופים אקדמיים, רשויות מקומיות ומדינות שהכריזו על "מצב חירום אקלימי". 

הפעולות שמציעה האגודה לנקוט הן רב תחומיות: פעילות חינוכית בבתי ספר בירושלים, דרישה מהנהלת האוניברסיטה להגיע לאיפוס פליטות בקמפוסים לצד הגברת המחזור, הקמת גינות קהילתיות, הסטת השקעות האוניברסיטה מחברות דלקים, חלוקה של כוסות רב פעמיות והפיכת הקמפוסים לנקיים מחד-פעמי. 

שי פודולר, יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות בעברית מספרת: "מתוך ההבנה של המשמעות שלנו בתור כוח סטודנטיאלי ולאחר דיונים משמעותיים, התקבלה החלטה בוועידת האגודה להכריז על מצב חירום אקלימי, ולפעול בנושא באופן מידי. החלטה זו נבעה מתוך הבנה כי למעשים של כולנו השלכות על הסביבה ויש לנו היכולת לקחת אחריות על הסביבה בה אנו חיים״.  

בנוסף, במהלך הסמסטר האחרון הופעלו שתי תוכניות ייחודיות שימשיכו להתקיים בשנים הבאות: הקמת גינות קהילתיות בקמפוסים והמעונות הסטודנטיאליים, בהן כל אחד יכול לעבוד את האדמה ולגדל ירקות, פירות ותבלינים ולהנות מתוצרת טרייה (קיים בקמפוס הר הצופים והפקולטה לחקלאות ברחובות ויתרחב בהמשך לשאר הקמפוסים). כמו כן התקיימה התוכנית 'כיתה ירוקה' בה סטודנטים וסטודנטיות העבירו שיעורים בנושא קיימות לחטיבות ביניים ברחבי בירושלים. 

מבחינה מעשית, ההצעות היותר מאתגרות בתכנית של אגודת הסטודנטים, הוא להפוך את הקמפוס למאופס פליטות ודרישה למשיכת השקעות מחברות מזהמות. בניינים מאופסי פליטות הוא חזון שאפתני, שאין כמעט דוגמאות בעולם לגבי בניינים שהצליחו לעמוד ביעד, אפילו מתוך בניינים שנבנו בצורה ייעודית לשם כך. מטרה זו קשה יותר להשגה באמצעות שינויים בפעולת מבנים ותיקים שנבנו ללא מטרה זו מראש.  

גם הסטת השקעות היא אתגר מסובך ליישום משביע רצון. גם כאשר היא מבוצעת, יש היום די משקיעים בעולם שמוכנים לקנות מניות של חברות דלקים, ולהנות מרווחיהן במקום הגופים שהחליטו למכור אחזקות אלו.

חברות הדלקים עצמן 'מתבלות' את נכסיהן במיזמים להפקת אנרגיה נקיה, ובכך הן מקוות לטשטש את פעילותן בתחום דלקי מחצבים, שהינם גורם משמעותי להתחממות הגלובלית ולזיהום האוויר.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!