דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

נדב לוי הביא את הבוצ'ה לישראל, ומתחרה בפעם השנייה במשחקים הפראלימפיים

לוי פתח היום (שבת) את השתתפותו בשלב הבתים בטוקיו | בראיון ל'דבר' הוא מספר על הענף הפראלימפי שפיתח בארץ יחד עם מאמנו ברוך חגאי, וטיפס בו לפסגה העולמית

נדב לוי מתחרה בבוצ'ה (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)
נדב לוי מתחרה בבוצ'ה (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"לא היה לנו מאיפה ללמוד, לא מאמנים, לא ספר חוקים, לא מגרש. לא ידענו איך מתאמנים, לא ידענו שום דבר", מספר לד'בר' נדב לוי, שהביא את ענף הבוצ'ה לישראל. לוי, בן 42, ייצג היום (שבת, 13:50) את נבחרת ישראל במשחקים הפראלימפיים בטוקיו, בפעם השנייה. הוא נולד עם שיתוק מוחין (CP) וכל חייו עסק בספורט, לבוצ'ה הוא נחשף במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג 2008.

בוצ'ה הוא ענף ספורט המיועד לאנשים עם מוגבלות גופנית קשה. המשחק דומה לפטנק, שהשחקנים בו מנסים להשליך כדור קרוב ככל האפשר לכדור מטרה לבן. את הכדור ניתן לזרוק עם היד, הרגל או בעזרת הראש. במהלך המשחק ניתן לפגוע ולהסיט כדורים של שחקן יריב מכדור המטרה. בסיום המשחק מקבלים ניקוד לפי סדר קרבת הכדורים של כל שחקן או קבוצה לכדור המטרה. בנוסף, בבוצ'ה מתחרים יחד נשים וגברים.

"בטורניר הראשון שלנו חטפנו בראש"

אחרי ששלח מיילים לאנשים מרחבי העולם שמשחקים בוצ'ה, הצליח לוי ליצור קשר עם ספורטאי מקנדה והתקשורת ביניהם נמשכה מספר חודשים. "זה לא היה קל, הייתי מדבר איתו בלילה ואז בשש בבוקר הייתי הולך לעבודה בחברת הראל", מספר לוי. "אלו היו בערך חודשיים שבמהלכם אני חוקר את הענף, מספר לו מה עשינו באימון והוא אומר לי במה להשתפר".

לוי ומאמנו ברוך חגאי למדו את הבסיס של הענף, והחלו לגייס שחקנים חדשים ולהקים את הנבחרת. שנתיים לאחר מכן הם כבר נסעו לתחרות הבינלאומית הראשונה שלהם, והבינו שיש להם עוד עבודה רבה.

נדב לוי (משמאל) ואביו שוקי בתחרות בינלאומית בבוצ'ה (תמונה באדיבות ההתאחדות לספורט נכים בישראל).
נדב לוי (משמאל) ואביו שוקי בתחרות בינלאומית בבוצ'ה (תמונה באדיבות ההתאחדות לספורט נכים בישראל).

"בטורניר הראשון שלנו חטפנו בראש, אבל גילינו לראשונה כל מיני דברים", מספר לוי. "פתאום ראינו שיש הבדל בין סוגי כדורים, שכדורים מסוג עור מסוים פוגעים במטרה וזזים, וכדורים מסוג אחר נשארים".

 "פתאום אתה בטקס הפתיחה במרקנה, זה הזוי"

המאמצים ללמוד את הענף החדש הניבו פרי עם השגת הכרטיס למשחקי ריו 2016. "פתאום קלטנו שאנחנו במשחקים הפראלימפיים, היינו בהיי מטורף. פתאום יש חליפות, תלבושות, בית הנשיא, גיבושון".

המשחקים הפראלימפיים בריו כבר היו חוויה אחרת מכל מה שהכיר. "פתאום אתה בטקס הפתיחה באצטדיון מרקנה עם 80 אלף צופים, כל האצטדיון רועד ואתה יושב למטה, מחכה שיכניסו אותך לאצטדיון. קשה לתאר את זה במילים, אתה מרגיש שזה הזוי וגאווה גדולה". בתחרות בריו לוי ניצח משחק אחד, אך הודח כבר בשלב הבתים.

נדב לוי מתחרה בבוצ'ה במשחקים הפראלימפיים בריו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
נדב לוי מתחרה בבוצ'ה במשחקים הפראלימפיים בריו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

לטוקיו מגיע לוי אחרי שקפץ בדירוג העולמי, והוא נחשב כיום לאחד השחקנים הטובים בעולם. בשתי אליפויות העולם האחרונות הוא הגיע עד לרבע הגמר, ובאליפויות אירופה ב-2017 ו-2019 הוא סיים במקום הרביעי. חלק גדול מהייחודיות שמביא איתו לוי הוא סגנון משחק שיריביו מתקשים להתמודד איתו. "אני מגיע עם תפיסות עולם מהכדורסל, אז את כל הדוגמאות שלנו לבוצ'ה לקחנו משם", אומר לוי.

"אני לא מאלו שיגידו 'אני בא בשביל המדליה', אני פשוט רוצה אותה"

לוי, שנשא את דגל ישראל בטקס הפתיחה בטוקיו יחד עם מורן סמואל, החל היום (שבת) את השתתפותו בשלב הבתים. בטורניר הפראלימפי יש 24 מתחרים שמחולקים לשישה בתים. לרבע הגמר עולים מנצחי הבתים, והשניים הטובים ביותר מכל בית. לוי הוגרל לבית עם נטלי דה פריה מברזיל, נלסון פרננדס מפורטוגל (אלוף אירופה ב-2017) ווטצ'ארפון ונגסה מתאילנד, האלוף האולימפי מריו.

מורן סמואל ונדב לוי צועדים בראש משלחת ישראל, בטקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: הוועד הפראלימפי)
מורן סמואל ונדב לוי צועדים בראש משלחת ישראל, בטקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: הוועד הפראלימפי)

"אני יכול להבטיח רק דבר אחד, שאני אתן את ההופעה הכי חזקה שאני יכול", אומר לוי. "אני מקווה שאת מה שאנו עובדים באימונים נצליח להביא לרמת ביצוע טובה שם, ואז התוצאות שלנו יהיו טובות. אני לא מאלו שיגידו 'אני בא בשביל המדליה', אני פשוט רוצה לקחת אותה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!