דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

קופת חולים כללית תניח לוחות סולאריים על גגות מרפאות ובתי חולים

לוחות הותקנו על גג בית לוינשטין, בו כבר משתמשים במשאבות חום ובחימום סולארי | הפרויקט כולו יחסוך 2,500 טון פליטת פחמן בשנה |ראש חטיבת תשתיות בכללית: "כארגון בריאות אנו פועלים לשמירה על הסביבה בה אנו פועלים"

מרפאה של כללית בחולון (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
מרפאה של כללית בחולון (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בתי החולים והמרפאות של קופת חלים כללית יתקינו פנלים סולאריים בהספק של 5 מגה-ואט. מערכת ראשונה כבר הותקנו מעל בית לווינשטיין, שם נעשה שימוש גם במחממי מים סולאריים, משאבות חום ובעתיד גם חיבור לרשת חלוקת הגז.

הפרויקט בקופת חולים כולו יספק אנרגיה של בהספק של 5 מגה-ואט, השקולים בערך ל-1 מגהואט של הספק חשמל של טורבינת גז או פחם. הפרויקט צפוי להפחית פליטות פחמן דו חמצני של כ-2,500 טון בשנה, לאחר השלמתו המלאה.

שלב א' בפרויקט, בהיקף של 1.4 מגה-ואט יכלול את המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין ברעננה, מרכז לבריאות הנפש שלוותה בהוד השרון, מרכז רפואי סורוקה בבאר שבע, מרכז רפואי יוספטל באילת, ובמבנים ומרפאות במחוז תל אביב-יפו ובמחוז צפון,  בייעוץ וליווי מקצועי של חברת "גולן סולאר". המערכת הסולארית הראשונה שלוותה ע"י גולן סולאר הותקנה לאחרונה על גג המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין.

ייצור חשמל, חימום מים, משאבות חום וגם חיבור לגז

בבית לווינשטיין עושים שימוש במגוון טכנולוגיות מתקדמות על מנת לייעל את צריכת האנרגיה.

גל פרומקין, המהנדס הראשי של המרכז אמר ל"דבר" כי "במרכז הרפואי יש 1,000 עובדים ו-300 מאושפזים. ביחד עם בני משפחות יש 1,500 נפשות, על חצי דונם גג".  לדבריו, בשל יחס זה בין שטח גג קטן לאכלוס גבוה הפנלים הסולאריים יספקו רק קרוב ל1-2% מצריכת החשמל בקיץ וסביב 4-5% בלבד בחורף. "מדובר ב104 קיל-וואט של מערכת. אנחנו רוצים לשים קירוי סולארי לחניות של העובדים – זה כבר פרויקט יותר גדול, שבו ייוצרו 250 קילו-ואט בתכנון ראשוני ואת זה נוציא לפועל. למרות שאנחנו מוסד קטן, יש לנו שאיפות גדולות".

 

מבחינה מסחרית, החשמל מהפנלים בבית לווינשטיין נמכר בתעריף גבוה יחסית של 45 אגורות לקילוואט למנהל המערכת. המערכות הבאות, בהספק היקף גבוה יותר, יזכו לתעריף נמוך משמעותית. המרכז השיקומי מוכר את כל הפקת החשמל לרשת, ומתקזז עם חשבונות החשמל הרגילים שלו.

שימוש מעניין נוסף בטכנולוגיה הסולארית היא אספקת מים חמים לבריכה הטיפולית. "אנחנו משתמשים בקולטים סולאריים לחמם מים למי הבריכה שלנו ל-35 מעלות", אמר פרומקין.

למרכז השיקומי יש גם צורך בקיטור בעבור מים סניטריים. קיטור זה מופק באמצעות שריפת גז בישול (גפ"מ). אמצעי מתקדם נוסף שנמצא בשימוש הוא משאבות חום, אשר יעילות פי כמה בצריכת האנרגיה לעומת גופי חימום חשמליים מקבילים. המרכז השיקומי כיום איננו מחובר לרשת חלוקת הגז, אך מעוניין להתחבר בעתיד. "אנחנו מאוד רוצים להתחבר לרשת הגז, כי הוא זול יותר מגפ"מ. אנחנו נתחבר אחרי שבית החולים מאיר יתחבר".

"התקנת המערכות הסולאריות מתבצעות כחלק מיישום מדיניות של התחדשות אנרגטית ומעבר לאנרגיה ירוקה בכללית" אומר גדי כהן, סמנכ"ל וראש חטיבת לוגיסטיקה ותשתיות בכללית. "מערכות סולאריות לחימום מים ויצור חשמל לשימוש עצמי הינם כחלק מהליך המבוצע ב'כללית' של  התייעלות באנרגיה, הקטנת פליטות של גזי חממה. כארגון בריאות אנו פועלים לשמירה על הסביבה בה אנו פועלים וחיים לצד בריאות מטופלינו".

"אנו שמחים להיות חלק ממהפכת האנרגיה הירוקה בכלל ומהצטרפות שירותי הבריאות בישראל ליזמות בתחום" מוסיף אורי ליברמן, מנכ"ל גולן סולאר. "כחברה בינלאומית וכחברת הייעוץ הגדולה בישראל בענף הסולארי אנו שמחים להיות היועצים של כללית, ורואים חשיבות גדולה בהצטרפותה של 'כללית' לנוף הגגות הירוקים, ייצור חשמל ירוק ולא מזהם ולשמירה על איכות הסביבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!