דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מנכ״ל הביטוח הלאומי: ״המעסיקים יצטרכו להעלות את גובה שכר העובדים״

מאיר שפיגלר התייחס למספר המשרות הפנויות שנותר גבוה: "אנשים עושים היום את החשבון שלא עשו בעבר. ההיצע מול הביקוש יתאזן״ | על הגידול במבקשי הבטחת הכנסה אמר: "חייבים לגרום להם לחזור לשוק העבודה"

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, הסביר את הקושי של מעסיקים לגייס עובדים צעירים לעבודות בשכר נמוך, ואמר: "אנשים עושים חשבון ולא רצים לעבודות זמניות, שמתגמלות באופן מופחת". לדבריו מדובר בתהליך חיובי, בו ההיצע יתאזן מול הביקוש גם בהיבט של גובה השכר. "זה דבר חיובי. טוב שאנשים יתוגמלו בהתאם לעבודה שהם משקיעים. אולי זה יסחוף למקצועות שבהם יש חוסר בידיים עובדות אנשים שכרגע נמצאים מחוץ לשוק התעסוקה".

הדברים נאמרו בראיון באתר ynet, בו התייחס למציאות בה שיעור האבטלה הרחב עודנו גבוה, אך גם הביקוש לעובדים במשק הגיע לשיא של כל הזמנים בתולדות מדינת ישראל. לדבריו, בקרב צעירים בגילאי 20-30, ישנו חוסר רצון לשוב ולעבוד במשרות בשכר מינימום או שכר קרוב לכך – זאת על אף עצירת תשלום דמי האבטלה לעובדים מתחת לגיל 45.

"הם אכן לא מקבלים דמי אבטלה והשוק בסוף יתאזן. זה תהליך, אי אפשר לצפות שזה יקרה מיד. הקורונה היא משבר גלובלי ולא לוקאלי, שנמשך מעל שנה וחמישה חודשים. לא תקופה קצרה".

לצד זאת, ציין שפיגלר שדווקא בקרב בני 45 ומעלה, שעדיין זכאים לדמי אבטלה ולכאורה אמורים להיות הכי פחות אקטיביים בחיפוש עבודה, רואים בבירור ירידה במספר מקבלי דמי האבטלה. כלומר, יותר בני 45+ חוזרים לעבודה. "אמרנו מהרגע הראשון, שברגע שהשוק ייפתח ויתאפשר לאנשים לחזור לעבודה, וזה יקרה" ציין שפיגלר.

כזכור, נתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי מעידים שבחודשים האחרונים ישנה ירידה הדרגתית אך קבועה בשיעור האבטלה הרחב, אולם ביטול החל"ת לבני 45 ומטה לא האיץ את התהליך – אלא רק הקטין את מספר מקבלי דמי האבטלה.

שפיגלר חידד כי יש לקחת בחשבון ענפים דוגמת ענפי התיירות והתעופה שטרם חזרו לפעילות. "צריך לתת את הדעת לגבי העובדים בענפים הללו, שאין להם לאן לחזור" והדגיש שבייחוד יש לדאוג לעובדים המבוגרים שהסבה מקצועית עשויה להיות להם קשה יותר.

באשר לצעירים אמר כי "אף אחד לא נולד עם מקצוע מסוים. גיוון ושינוי הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, ובנסיבות שכאלה כנראה שלא תהיה להם ברירה. הם כן יצטרכו לנתב את עצמם למקצועות אחרים שרלוונטיים ליכולות ולכישורים שלהם, וזה בסדר. גיל 30 זה גיל צעיר, כל החיים עוד לפניהם".

בנוסף, הביע דאגה מהקפיצה במספר תובעי הבטחת ההכנסה, קיצבה המאפיינת אבטלה מתמשכת, ששיעור התובעים אותה עלה ב-80% ביולי לאחר ביטול ההקלות.  "זה מלמד על כך שלמרות שהשוק חזר לפעילות, עדיין יש אנשים שלא מצאו את מקומם בשוק העבודה" אמר, והוסיף ש"צריך לעשות הכל בכדי להפחית את מספר מקבלי הבטחת ההכנסה. זה משהו שנשמע טוב אבל הוא איום ונורא. מדובר באנשים שמקבלים בגילאים צעירים 1,490 שקל או 1,760 שקל. זה סכום שאי אפשר לחשוב איך מסתדרים איתו כלכלית. צריך לעשות הכל כדי שאנשים יחזרו לשוק העבודה. על כך אין בכלל עוררין. זה ערך לאומי, צורך של החברה כולה, ולשם אנחנו חותרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!