דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השרה זנדברג: "אנחנו בדיונים על שינויים ברשות הרגולציה"

השרה להגנת הסביבה אמרה ל'דבר' כי הרשות היא "סכנה משמעותית", וכי מטרתה להשאיר את הסמכות בידי גורמי מקצוע | עם זאת, היא אינה מאמינה שהקמתה תביא להפלת התקציב

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג נמצאת בדיונים עם סגן השר אביר קארה על שינוי הרפרומה ברגולציה, ולא מאמינה שתגיע למצב שתפעל נגד אישור חוק ההסדרים בגללה. לדבריה הרפורמה במתכונתה הנוכחית מהווה סכנה לתפקוד המשרד שעליו היא מופקדת.

השרה אמרה היום (ראשון) ל"דבר" כי "סימנו את הרפורמה של רשות הרגולציה במשרד כסכנה משמעותית בעבורנו. זה מופיע גם במכתב שיזמו 6 יועצים משפטיים בהובלת היועצת המשפטית שלנו וגם במכתב של 4 שרים, שלא במקרה 2 ממרצ ו-2 מהעבודה. כל חוק ההסדרים כבר עבר את הממשלה, בהתנגדות שלי ושל השר הורוביץ".

את ההתנגדות נימקה בכל מדובר ב"שינוי מאוד גדול, אפילו שינוי משטרי שיש לדון בו בנפרד, או להכניס בו שינויים מרחיקי לכת, כך שישמרו על הסמכות שלנו. לא מדובר על שינויים קוסמטיים. הדרישה שלנו היא שהסמכות הסביבתית תישאר בידי גורמי המקצוע – אצלנו זה המשרד להגנת הסביבה. גם במשרד הבריאות דורשים אותו דבר".

עוד אמרה זנדברג: "ממש היום אני נפגשתי עם סגן השר אביר קארה שמוביל את הדבר הזה. לנו יש בעיה שרשות מנהלית תמוקם מעלינו ותוכל לקבוע סטנדרט סביבתי – אם תפקידה לפקח על ההליך ולפשט אותו בעבור הציבור – אנחנו מקבלים זאת בברכה, ובכלל שהיא תפקח על ההליך ולא על התוכן שלו. יש עוד מפלגות בקואליציה שדורשות זאת".

ביחס לנכונות לנקוט צעדים חריפים אמרה, "יש לנו מספיק זמן להגיע להסכמות בעניין הזה ולא להגיע למקומות מרחיקי לכת מבחינה פוליטית".

במקביל למאמצים של זנדברג לרכך את הרפורמה, סגן השר קרא עצמו מנסה לגייס תמיכה מהאופוזיציה ברפורמה, שבעיניו הינה בשורה של ממש לעסקים והיא בליבת עשייתו הפוליטית.

סגן השר קרא מפנה את עוקביו לקרוא את ההסברים של עידן ארץ, שטוען שרשות הרגולציה כלל לא תפגע בסמכויות המשרדים, אלא רק תחייב אותם לקבוע כללים בסטנדרט אחיד. לדבריו, " הסמכות היחידה שלה היא להרים "דגל אדום" לגבי רגולציות משמעותית (עלות של מעל 100 מיליון ש"ח בשנה) שהתהליך המקצועי לגביהן בוצע בצורה רשלנית או לא בוצע כלל.

"במקרה כזה, רשות הרגולציה תוכל לכתוב דו"ח RIA (הערכת השפעה רגולטורית, א.ר) משלה שיבחן את הרגולציה על פי אותם כללים בדיוק, ואת זה להגיש לוועדת השרים לענייני רגולציה. ועדת השרים, שבה יישבו נציגי כל המשרדים (ולא רק משרד אחד, מה שיוצר הסתכלות צרה מאוד) תבחן את עמדת המשרד כנגד עמדת רשות הרגולציה, ותוכל להכריע האם היא תקודם".

כאמור, השרה להגנת הסביבה והארגונים הירוקים לא מקבלים את ההסבר הזה.

הארגונים הירוקים עצמם נאבקים במרץ על מנת להוציא את התכנית להקמת רשות הרגולציה מחוק ההסדרים. בעוד חוק ההסדרים עצמו כולל בתוכו מספר רב מאוד של רפורמות גדולות – רפורמה ברוב ענפי החקלאות, רפורמה בפנסיה והעלאת גיל הפרישה, בארגונים הירוקים מודאגים במיוחד מהאפשרות על הקמת רשות רגולציה במשרד ראש הממשלה, שתעוצב כך שתקשור את ידיהם של רגולטורים אחרים, והם יוותרו עם סמכות אך ללא אחריות.

בפנייתם לחברי הקואליציה הם מכנים את הרפורמה לרפורמה ל"סירוס" הרגולציה, ו"שינוי משטרי", בכך שהיא תרכז יתר סמכויות במשרד ראש הממשלה, ומזהירים כי הרפורמה "תעמיד את שורת הרווח של עסקים לפני רווחת הציבור, לפני בריאותנו ואיכות החיים שלנו ושל ילדינו". יש ביניהם שמכנים את הממשלה החדשה "ממשלת השינוי לרעה" בשל כך.

הרפורמה, כפי שהיא, חלה כל כל הרגולציות, ללא הבחנה בין רגולציה החלה על דוכן לממכר צ'יפס לכזו שמוטלת על בית זיקוק או מפעל מלט. רשות הרגולציה תוסמך לעכב, לשנות או לבטל רגולציות.

הרגולציה הסביבתית חלשה כבר היום

בתדריך לעיתונאים שהתקיים היום, הביעו בכירי המשרד ואף השרה את הקושי להגיע לרמת אכיפה סביבתית נאותה.

שולי נזר, סמנכ"לית אשכול תעשיות במשרד, אמרה "אנחנו לא במקום שאנחנו רוצים להיות בו מבחינת פיקוח. כמות המפקחים לעומת כמות מקורות הפליטה היא שערורייתית. אין לנו אנשים. בגלל שיש לנו אנשים מאוד מסורים אנחנו עושים יש מאין. בתקציב הקרוב נוכל קצת להתקרב לסטנדרט האירופי. גם ביחד איתה לא נגיע, אבל לפחות נתקרב. זה נושא שצריך לשפר אותו ומהר".

השרה זנדברג אמרה בתדרוך: "הזיהום ממטמנות פסולת הוא לא שולי בכלל. לשריפת הפסולת יש "מקום של כבוד" במובן השלילי. כל שריפת הפסולת במרחב הפתוח – ממוקדת גיאוגרפית במרחב הערבי. לא מדובר בפסולת שמיוצרת דווקא ביישובים הערביים, אבל שם היא נשרפת. הטיפול בזה מאוד יעזור בתחום הזיהום וזו התמודדות עם תועלות רב תחומיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!