דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בזמן הדיונים עם החקלאים: האוצר אישר פטור ממכס בהיקף חסר תקדים

הצדדים יפגשו ביום שלישי לפגישה מכרעת על עתיד הרפורמה | ארגוני המגדלים: "צעד כוחני, מעולם לא היה ייבוא בסדר גודל כזה"

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
דוד טברסקי

נציגי הקואליציה החקלאית נדהמו לגלות שבזמן שהם החלו סבב פגישות עם משרד החקלאות על הרפורמה בחוק ההסדרים, המשרד קיבל החלטות על פתיחת הייבוא בלי לדבר איתם.

ארגוני מגדלי הירקות והפירות גילו ששרי האוצר והחקלאות נערכים לייבא בחודשים הקרובים כ-50,000 טון ירקות ופירות פטורים ממכס ללא היוועצות והידברות עם החקלאים ונציגיהם. "מדובר בהיקף תקדימי", ציינו בארגונים.

"מטעי הפרי, השדות ובתי הקירור מלאים בירקות ופירות קיץ מדוע לייבא עכשיו?" כתבו ארגוני המגדלים במכתב שנשלח אתמול (א׳) למשרדי האוצר והחקלאות. בארגונים אומרים שכל שנה מאשרים פטור ממכס בתקופת החגים, אבל בהיקף נמוך יותר.  "שוב יתמלאו כיסי היבואנים, הטייקונים ובעלי רשתות השיווק על גב הצרכנים והחקלאים", כתבו החקלאים.

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות ומאיר יפרח מזכ"ל ארגון מגדלי הירקות אומרים שההחלטה על הייבוא מזלזלת בפנייתם המשותפת של חברי הכנסת מהקואליציה, שיצאו נגד הרפורמה המוצעת בחקלאות. לדבריהם, מדובר ב"צעד כוחני מול החקלאים והעומדים לצדם בצדקתם. מעולם לא התקיים ייבוא בסדר גודל כזה ללא מכס".

הקואליציה החקלאית ממשיכה במאבק. ביום שלישי צפויה פגישה עם משרד האוצר בה ינסו החקלאים לשכנע אנשי המשרד להיכנס למשא ומתן מחוץ לחוק ההסדרים. למרות הביקורת, שר האוצר, אביגדור ליברמן, לא חזר מאיומו להוריד את המכסים באופן חד צדדי, ללא חבילת פיצויים לחקלאים.

"אם הרפורמה לא תעבור אני חוסך 3 מיליארד שקלים״, אמר ליברמן בשבוע שעבר, ״אני לא מתכוון לוותר על זה, אני מתכוון לבטל את המכסים ובשביל זה אני לא צריך רפורמה. אם זה לא יהיה אני אצטער, אבל ביטול המכסים יתרחש״.

בקואליציית החקלאים עדיין מאמינים שיצליחו לשכנע את האוצר להוציא את הרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים, ומעריכים שמטרת האיומים בהסרת מכסים נועדה להפעיל לחץ על חברי הכנסת. "באופן עקרוני שר אוצר יכול להוריד מכסים על ידי הנחת הודעה על שולחן הממשלה", אומר ל'דבר' מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן, ״אבל מהלך כזה יחשב בבחינת שבירת כל הכלים, על כל המשמעויות של זה״.

במקביל, נמשכים מאמצים גם בקואליציה להוציא את הרפורמה מחוץ לחוק ההסדרים. השבוע חתמו כבר 18 חברי קואליציה על הדרישה ממשרדי החקלאות והאוצר להגיע עם החלקאים להסכמות מחוץ לחוק ההסדרים.

״זה מסר חד, ברור ואמיץ״, אמר עמית יפרח מזכ"ל תנועת המושבים, שהתייחס להישגי קואליציית החקלאים ביצירת מנוף לחץ על הממשלה. ״הריבון הוא הכנסת, והיא זו שתחליט אם חוק ההסדרים יכלול בתוכו פרק חקלאות או לא״.

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד, אמר בכנס חירום שנערך בשבוע שעבר שיילחם נגד הרפורמה בתוך הקואליציה אבל לא נכון לכרגע לא חתם על המכתב. ״אי אפשר לשחק אופוזציה שאתה בקואליציה״, אומר בן ברק ל׳דבר׳, ״תגיד בחדר מה אתה רוצה. תנסה להגיע לפשרות. זה מה שאני עושה״.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות בוחן כל העת את השוק במטרה למנוע מחסור לקראת החגים. מדובר בשתי מכסות שמטרתן לתגבר את ההיצע הקיימת בשוק, ולא להחליפה. משרד החקלאות נערך מבעוד מועד לקראת החגים הקרבים, כאשר לרוב הביקוש לפירות ולירקות עולה, ובה בעת לקראת שנת השמיטה, כאשר יש צורך לענות גם על הביקוש של קבוצות באוכלוסייה המקפידות לצרוך תוצרת חקלאית שאינה מגודלת בישראל. לשם כך, משרד החקלאות נערך עם שתי מכסות, האחת 30 אלף טון ירקות פטורים ממכס, והשנייה 20 אלף טון של פירות, שתשמשנה אך ורק בזמן מחסור ובהתאם לתנאי הייצור והגידול המקומי. כלומר, רק כאשר הביקוש יעלה על ההיצע, יאשר משרד החקלאות לפתוח את המכסות הללו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!