דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ח"כים ורופאים בכנס תמיכה בבתי החולים הציבוריים: "לממשלה אין רגישות"

ח"כ קטי שטרית (הליכוד), שארגנה את הכנס: "בתי החולים נאבקים על כסף לשלם משכורות לרופאים שעובדים 24/7" | יו"ר הקואליציה עידית סילמן: "אעשה כל שביכולתי למצוא פתרון" | בתי החולים פועלים במתכונת חירום זה היום השישי

ח"כ קטי שטרית מהליכוד (משמאל) נואמת בכנס תמיכה בבתי החולים הציבוריים בהדסה בירושלים. משמאל: יו"ר הקואליציה, עידית סילמן (צילום: דפנה איזברוך)
ח"כ קטי שטרית מהליכוד (משמאל) נואמת בכנס תמיכה בבתי החולים הציבוריים בהדסה בירושלים. משמאל: יו"ר הקואליציה, עידית סילמן (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חברי כנסת, מנהלי בתי חולים וראשי ההסתדרות הרפואית ערכו היום (שני) כנס תמיכה במאבק בתי החולים הציבוריים, שדורשים העברת מאות מיליוני שקלים שסוכמו עם האוצר בתחילת השנה כדי למנוע את קריסתם הכלכלית. בכנס שארגנה חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד, יו"ר השדולה למען בתי החולים הציבוריים, השתתפה גם יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות בכנסת, עידית סילמן (ימינה).

שבעת בתי החולים – הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת, פועלים זה היום השישי במתכונת חירום. אלפי תורים וניתוחים בוטלו, ולמחלקות לא מתקבלים חולים חדשים, כולל חולי קורונה. בבתי החולים דורשים העברה של של 740 מיליון שקלים (630 מיליון על החודשים ינואר עד יוני, ו-110 מיליון על יולי ואוגוסט), בהתאם לסיכום שנחתם עם משרד האוצר בחודש מרץ, במטרה לכסות על גירעונות שנצברו במהלך הקורונה. בסך הכל סוכם שיועברו לבתי החולים 960 מיליון שקלים לשנת 2021 אם תימשך מגפת הקורונה.

לטענת בתי החולים, עד כה התקבלו 457 מיליון שקלים, לאחר שבשבוע שעבר הודיע האוצר על העברת מקדמה בסך 100 מיליון שקלים. העיכוב בהעברת הכספים נובע לטענת האוצר מהאופן בו מועברים הכספים – מבחני תמיכה המחייבים עמידה בקריטריונים. בבתי החולים דורשים עמידה בהסכם במלואו.

מ"מ מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס, פנה לחברי הכנסת ואמר: "תמיכתכם חשובה לנו. חשוב לי לתת טיפול מיטבי אבל בניגוד למנהלים אחרים, אני צריך כל בוקר לדאוג שאוכל לשלם משכורת ולשלם לספקים. חלק מהספקים שלנו הם אנשים קטנים, לא חברות גדולות."

וייס הדגיש ש"בסיס הבעיה אינה במספרים אלה במערכת. חוק ההסדרים מחייב את בתי החולים לתת הנחות שגורמות לבתי החולים להיות הפסדיים. לבתי החולים הממשלתיים סוגרים את הגרעון בסוף השנה, ואנחנו נשארים ללא כיסוי ונותרים לקחת הלוואות או לחפש טובות".

ח"כ קטי שטרית אמרה: "הכינוס הזה הוא כינוס חירום, כי לצערי בזמן תחלואת שיא של קורונה, במקום לעבוד בלמגר את הקורונה ולתת טיפול רפואי ראוי כפי שבתי החולים הציבוריים יודעים לתת, בתי החולים הציבוריים נאבקים על תקציב בסיסי לציוד רפואי. נאבקים על כסף לשלם משכורות לרופאים שעובדים 24/7." 

"זה מצב אבסורדי. הרופאים לא צריכים לבזבז את הזמן היקר שלהם בהפגנות במקום לטפל בחולים, הרופאים ומנהלי בתי החולים לא צריכים להפגין ולהתחנן שהתקשורת תיתן להם תשומת לב או שמשרדי הבריאות והאוצר יתייחסו אליהם. הרופאים ובתי החולים בשנה וחצי האחרונות נמצאים בקו הראשון, הם לא צריכים להגיע למצב של היעדר תקציבים ולהחלטות של מי למוות ומי לחיים. ‏שביתת בתי החולים הציבוריים תיכנס היום ליומה השישי. מדהים ועצוב איך שבעה בתי חולים שובתים כבר שישה ימים, וראש הממשלה, שר האוצר ושר הבריאות לא ישבו איתם.

"לממשלה אין רגישות כלפי בתי החולים הציבוריים. ‏השביתה הזאת צודקת, כי הממשלה לא עמדה בסיכומים ולמנהלי בתי החולים פשוט נגמר הכסף והציוד."

יו״ר הקואליציה ויו״ר ועדת הבריאות, ח״כ עידית סילמן (ימינה): "אעשה כל שביכולתי על מנת למצוא פתרון. אני ערה למצב בימים האחרונים, ביקרתי בחלק מבתי החולים, ושוחחתי עם מנהלי בתי החולים במוצאי השבת האחרונה. לא ייתכן כי נגיע למצב בו בתי החולים פועלים במתכונת חירום כמחאה על מצוקתם. מחר, על אף הפגרה בכנסת, תכונס ועדת הבריאות בראשותי על מנת למצוא פתרון ארוך-טווח עוד מעבר לזה הנידון בימים האחרונים, ולסכום הראשוני שאושר להעברה.

"מערכת הבריאות נמצאת בראש מעייניי ואמשיך לפעול על מנת שתקבל את המענה ההולם והראוי לה." 

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "מביש לראות איך מתייחסים למנהלי בתי החולים. לא הייתה שום מפגש ענייני לניהול משא ומתן. לא יעלה על הדעת התנהגות כזאת. רוב בתי החולים נמצאים בגרעונות, והם לא יכולים לקבוע את ההכנסות שלהם. אין תגמול הוגן לביצוע ניתוח, וההוצאות לניתוח גדולות יותר מההכנסות. הדבר הזה חייב להסתיים. אנחנו בהסתדרות הרפואית נעשה הכל כדי לתמוך בבתי החולים הציבוריים-עצמאיים. חייבת להיות התערבות של ראש הממשלה, לא יכולה להיות פגיעה בבריאות הציבור."

פרופ' עופר מרין, מנהל בית החולים שערי צדק: "אנחנו מוציאים את עצמנו חסרי מילים מלעמוד במסיבות עיתונאים ולהגיד 'בושה'. האם באמת יכול להיות שכך קורה במדינת ישראל? אנחנו אנשי רפואה שנאבקים על חיי אדם. האם זה קורה גם במקומות אחרים? ההסכם הזה (מתייחס להסכם מינואר – ד"א) לא היה הסכם כל כך טוב. בכסף פר מיטה, זה עדיין היה 50% תקצוב ביחס לבתי החולים הממשלתיים. אבל לא התלוננו, חתמנו על הסכם.

"אני לא יודע אם מבינים את המשמעות של אי עמידה בהסכם – מעל 10,000 איש לא טופלו. תבינו מה זה. גם לא רואים שום אור בקצה המנהרה. אני לא מבין למה אנחנו היחידים שנרעשים בדבר הזה. לכל 10,000 המטופלים צריך להסתכל בעיניים, כל אחד חיכה בחשש ובתקווה לטיפול הרפואי. עובר שבוע מאז שהכרזנו בבושה על יציאה לצעדי מחאה. לאף אחד לא אכפת, אף אחד לא רוצה לפתור את הבעיה?"

"אני לא מסוגל לעמוד עוד שלושה חודשים", הוסיף מרין, "כי זה מה שאומרים, קחו את הפירורים ותעמדו פה עוד שלושה חודשים. אני לא מוכן. אני נכנס לשערי צדק בבושה כל יום, אנשים מחזקים אותי, אבל אני מתבייש שלא נותנים שירות למטופלים. זה מפרק את המוסדות שלנו. זה מה שהם עושים. אתמול בא מישהו לראיון עבודה, ושאל מה קורה אצלכם? אנשים לא רוצים לעבוד אצלנו יותר. אנחנו לא עושים כלום על גב החולים. מי שעושה על גב החולים, יודע טוב מאוד שזה מה שהוא עושה. דברו איתנו".

שר הבריאות לשעבר, ח״כ יעקב ליצמן (יהדות התורה): המציאות בה בתי החולים זועקים לעזרה לפני קריסה היא בלתי מתקבלת על הדעת ואסור שזה יקרה, בפרט בעת מגיפה מתפרצת. אני דורש מיו״ר הקואליציה עידית סילמן להודיע שלא תומכים בתקציב המדינה אם לא יינתן התקציב לבתי החולים הציבוריים. למה הקואליציה נאבקת רק לטובת רפורמת החקלאות ולא לתקציבי בתי החולים."

"להזכירכם שהיה לי, כשר הבריאות לשעבר, סיכום עם ראש הממשלה לשעבר מר נתניהו על העלאת מס בריאות בחצי אחוז, ומהתוספת בסך מיליארדי שקלים שיתקבלו יעבור סכום של מיליארד שקלים רק למערכת בתי החולים הציבוריים. אני קורא לקיים את הסיכום הזה." 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את הממשלה ואמר: "בתי החולים הציבוריים צריכים לקבל את התקציבים שבתי החולים הממשלתיים מקבלים ואלי אף יותר מכך. לא יכול להיות שהממשלה תדרוש וקופות החולים יקבלו את כל השירותים הרפואיים עבור כלל אזרחי מדינת ישראל, ויהיו בתי חולים המתוקצבים אחרת עבור אותו השירות. התקציב הקיים היום לבתי החולים הציבוריים זה תקציב גירעוני. הממשלה מבקשת מהם להתייעל, בעוד היא לא דורשת זאת מבתי החולים שלה עצמה". 

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "יש הסכם חתום עם 7 בתי החולים והוא לא מקוים. סדרי העדיפות של הממשלה הזאת תמוהים ובלתי מובנים. המשבר בבתי החולים אמיתי, ואנחנו נמשיך לעמוד לצידם, ללחוץ ולפעול עד למימוש ההסכם והזרמת הכספים לבתי החולים".

איברהים חרבגי, מנהל בית החולים האיטלקי בנצרת: "מחמם את הלב לראות את כל המכובדים, כי אנחנו לא נאבקים לבד. אנחנו נאבקים כל יום, צמצמנו פעילות מחוסר ברירה, אנחנו במצב כל כך קשה שהחולים אומרים, איפה ה-100 מיליון שקלים? אנחנו לא רוצים לחשוב כל חודש איך נשלם משכורות."

ד"ר פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת: "אם ישחררו את הכספים בתחילת השנה ולא בסוף השנה נוכל לעבוד מול ספקים. בית החולים האנגלי נוסד לפני 160 שנה כדי לעזור למי שנזקק, אבל אני משלם מיסים בישראל. אני יודע שאני לא אוכל לשלם מסכורת. אני אאשפז את אמא שלי גם אם לא יהיה לי מסכה לשים על פניה. אלו מוסדות הרפואה הכי מפוארים בעולם, שמישהו יבין את זה. אנשים מביאים את עצמם. זה כואב ומביש. באתי לעשות רפואה, חדשנות, עשיתי התמחות בחו"ל כדי לבוא לתת רפואה. זה לא כיף. כל אחד מאיתנו יכול לעשות פי 10 בחו"ל אבל נשארים פה כי זה שלנו. אל תקחו מאיתנו את המוסדות האלה."

יו"ר ארגון רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית, ד"ר זאב פלדמן, התייחס לחוק הדורש מבתי החולים להעניק הנחות לקופות החולים, שמכניס אותם לגרעון מובנה: "הרצפה עקומה ואנחנו לוקחים את זה כמובן מאליו. כל בתי החולים בגרעון של 6.2 מיליארד שקלים עקב ההנחה לקופות החולים. יש חוק בריאות ממלכתי נהדר, אבל שיטת התקצוב מעוותת. אני קורא לראש הממשלה, שר האוצר ושר הבריאות לגמור מחר בבוקר את הבושה הזאת. לא יעלה על הדעת שבאמצע מגפה רופא או אחות לא ידע אם יקבל משכורת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!