דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

מפקד המשטרה שהיה אחראי על אזור האסון במירון: "אם לא היינו שם, היו 145 הרוגים"

ועדת החקירה לאירועי האסון התכנסה לשבוע העדויות השני | אנשי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים הפנו אצבע מאשימה לכיוונה של המשטרה | מפקד האירוע השיב לטענות כי הקריסה האנושית היא שהובילה לאסון

ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון (צילום מסך מתוך שידור חי)
ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון (צילום מסך מתוך שידור חי)
יהל פרג'

הסתיים היום הראשון בשבוע השני של העדויות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון. מול יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, והחברים ראש עיריית בני ברק לשעבר, מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי, העידו היום יוסף שווינגר, מנכ"ל ; ישראל דרעי, הממונה על מחוז הצפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ופקד אסף שייך, קצין מודיעין ובילוש תחנת נוף הגליל שפיקד על השוטרים באסון האסון. 

שווינגר הצביע בעדותו על סוגיית וויסות הקהל באזור ההר, כלומר משתנה הנתון בידיה של המשטרה. גם בייחס לשנים הקודמות אמר שוויד כי "המשטרה היא מנהלת האירוע ואנחנו ממלאים אחר כל הוראותיה. המשטרה לא ספרה אותנו, ביקשנו ולא התייחסו לזה ברצינות. אנחנו היינו הגוף ביניים שעמד מול הגופים האזרחים וביצענו את החלטות המשטרה. זו היתה הרוח של משרד הדתות. לא אמרו לי שאני צריך להיות מפיק". 

לשאלות חברי הוועדה האם הופעלו לחצים הנוגעים להדלקות של החצרות השונות, השיב שווינגר: "היו תלונות של הציבור הספרדי, שהרגיש למה העדיפות של ההדלקות ניתנת רק לחצרות כמו בויאן, קרלין ותולדות אהרון. הצפנו וחשבנו שצריכים לתת גם להם. זה לא לחץ, היה בקשות, היה משאלות שבו הציבור הזה לא ירגיש שלא יהיה לו במה. אני חושב שליצמן דיבר איתי על חסידות, הרב פורוש, הרב אריה דרעי על שתי חצרות. אני חושב שזה לגיטימי זה לא לחץ. הצפתי את זה למפקד המחוז. זה לחצים פוליטיים, זה תפקיד של שליח ציבור לדאוג לציבור שמרגיש מקופח". 

ישראל דרעי הממונה על מחוז הצפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הפנה את האצבע המאשימה גם הוא כלפי המשטרה, ואף טען כי נחשף לסרטונים בהם יש עדות למחסום שהוצב בסוף הירידה לגשר דב, מה שגרם לאסון. "ראיתי במו עיני סרטון שבו יש מחסום שמחזיקים שוטר ומאבטח. אין לי את הסרטון, אני לא מחובר לדברים האלו", אמר דרעי לחברי הוועדה.

בעדותו הציג דרעי את העמדה כי הגוף עליו הוא אמון, 'המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים' הוא אינו המפיק והאחראי בשטח המירון אלא המשטרה, אך לשאלות חברי הוועדה השיב כי על השיפוץ בגשר דב לפני מספר שנים, מימן המרכז. 

מפקד האירוע: ״התחלתי לפעול ישר, להציל חיים, משכנו אנשים משם״

פקד אסף שייך, מפקד תחנת נוף הגליל, שפיקד בזמן האירוע על כוחות השיטור שפעלו מתחת לגשר דב וברחבת תולדות אברהם, תיאר בפני חברי הוועדה את התגובה שלו לאסון, "הכנתי לעצמי כוס קפה בחפ"ק אחרי שעמדתי כל היום, ואני שומע צעקות מלמעלה. רצנו לראות מה קורה. מהרגע ששמעתי את הצעקות תוך כמה שניות הייתי למעלה, ואני רואה אסון. ערימה של בני אדם, ממש מכסים את כל המדרגות עד הקיר של איחוד הצלה. הבנתי את גודל האסון, ישר התחלנו בחילוץ". 

"עוד לא צעקנו כלום בקשר, ראיתי התחלתי לפעול ישר, להציל חיים, התחלנו למשוך אנשים. אחרי 30 שניות ראיתי שאני לא מצליח למשוך אף אחד, רואים הר של אנשים וידיים. יש מוזיקה מלמעלה וצרחות מטורפות וצעקות של אנשים מאחורה 'תעזרו להם, תעזרו להם' כולל קריאות גנאי. אני מרגיש שאני עוקר יד של מישהו, ראיתי שאני לא מצליח, השוטרים התחילו לשבו את האיזכורית, ואני רצתי לחפ"ק, תוך כדי מדווח בקשר שיש אירוע המוני ערימה של אנשים צריך סיוע, הגעתי לחפ"ק אומר לכולם לעלות למעלה לסייע. חזרתי לערימה מהצד השני, צעקתי לאנשים שיעלו למעלה, אמרתי שוב בקשר למשוך את כל האנשים שמתחת לגשר הכחול, צעקתי אני עושה פה החיאות תמשכו את כל האנשים אחורה. הבנתי שמי שבקצה העליון ממשיך לדחוף". 

שייך סיפר כי הוציא להפסקה את השוטרים שעמדו בחלקו העליון של גשר דב, הצבה מספר 11, הצמוד למתחם ההדלקה של תולדות אהרון, לחצי שעה של "נוחיות וקפה", לאחר זמן ההדלקה. לדבריו של שייך שאר העמדות היו מאויישות 

בעדותו סיפר שייך כי לאחר האסון הגיע אליו אזרח שהעיד בפניו כי ראה מישהו נופל, מה שהתחיל את הקריסה האנושית שהובילה לאסון. שייך סיפק לוועדה את פרטיו של האזרח, לאחר שהיו"ר נאור הביעה פליאה על עדות זו ואמרה שמתוך מאות העדויות שקראה לא ראתה איזכור שכזה. 

בסוף עדותו סיפר שייך כי את ההצבה מספר 8 על גג המשקיף על האזור, אשר לפי התכנית המקורית היו אמורים לאייש כמה שוטרים, ביטל מפאת בעיות בטיחות. בסוף עדותו אמר שייך כי לולא השוטרים היו במקום 145 הרוגים ולא 45.  

בשבוע שעבר העידו מפקד המרחב הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה ונחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה שהיה במירון בערב האסון. רס"ל ראמי עלוואן, שוטר שהצליח להציל באסון את הרב אביגדור חיות ואת שמואל בנו בן ה-1 וסגן ניצב אסף מנצור, מפקד תחנת נוף הגליל, שפיקד על מתחם ההדלקה של תולדות אהרון בערב ל"ג בעומר. 

ועדת החקירה הממלכתית בראשות נשיאת העליון לשעבר השופטת מרים נאור הוקמה בהצבעת ממשלה בסוף יוני. לוועדה ניתן מנדט רחב בהחלטת הממשלה, שקובעת שהיא תחקור את השתלשלות האירועים תוך התייחסות למעגלי קבלת ההחלטות, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות שנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ואירועי פולחן דתיים וכן לניהול אירועים כאמור, לרבות הגדרת בעלי תפקידים ותחומי אחריותם וכן עמידה בנהלים קיימים בעניינים אלה, והכלים שעומדים בפני רשויות המדינה וגורמים נוספים לאפשר הפעלה יעילה ותקינה של המתחם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!