דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המדינה תשקיע מיליונים בעמדות טעינה לרכבים חשמליים, לא בטוח שרשת החשמל תעמוד בזה

משרד האנרגיה יקצה 24 מיליון שקלים להרחבת פריסת העמדות ברחבי הארץ | המעבר לרכב חשמלי צפוי להכפיל את צריכת החשמל של משק בית ממוצע, ייצור החשמל בישראל עלול לא לעמוד בעומס

רכב חשמלי ליד עמדת טעינה, הועידה השישית לאנרגיה וכלכלה. (צילום: שאולי לנדנר)
רכב חשמלי ליד עמדת טעינה, הועידה השישית לאנרגיה וכלכלה. (צילום: שאולי לנדנר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה ישקיע 24 מיליון שקלים בהרחבת פריסת עמדות טעינה לכלי רכב חשמלי ברחבי הארץ, כך הודיע היום מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, במסגרת הוועידה החמישית לאנרגיה וכלכלה.

המשרד צפוי לפרסם בקרוב שלושה קולות קוראים לתמיכה בהקמת עמדות טעינה ברחבי הארץ. עמדות אלו יהוו הרחבה של בסיס הטעינה במרחב הציבורי וברשויות המקומיות ויותקנו בחניונים ושטחים ציבוריים, בקניונים ובכבישים מהירים.

המהלך הוא בהמשך למכרז התמיכה בהקמת עמדות טעינה, במסגרתו כבר הוקצו כ-30 מיליון שקלים להקמת כ-2,500 עמדות, שאמורות לקום עד 2021. המכרז כלל גם תמיכה בהקמת כ-100 עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות.

הרכבים יגיעו, אבל מאיפה הם יקבלו חשמל?

חן הרצוג, כלכלן מחברת הייעוץ BDO, מתח ביקורת חריפה על היערכות המדינה בתחום רשות החשמל. לדבריו, גם אם יהיו עמדות טעינה לרכבים חשמליים, הרשת לא תוכל לספק די חשמל כדי להשתמש בהן.

"בעבר אזרחים היו ממתינים שנה או שנתיים לקו טלפון, וזה מה שיקרה עם רכבים חשמליים, לא יהיה מקום ברשת לטעינת רכבים", אמר, "אני לא בא בטענות לחברת החשמל, שעובדת לפי תכנית הפיתוח מ-2018, אלא שבתכנית הזו אין את המילים 'רכב חשמלי'".

חן הרצוג בוועידה השישית לאנרגיה וכלכלה, קריית שדה התעופה, אוגוסט 2021(צילום: שאולי לנדנר)
חן הרצוג בוועידה השישית לאנרגיה וכלכלה, קריית שדה התעופה, אוגוסט 2021(צילום: שאולי לנדנר)

לפי הרצוג, מעבר לרכב חשמלי מכפיל את צריכת האנרגיה של משק בית ממוצע. בנושא אגירת האנרגיה כתחליף רשת אמר: "יש פתרונות ביניים של הסטת ביקושים ואגירה, אבל אם רוצים שב-2030 יהיו 100% רכבים חשמליים חדשים, כל חנייה בישראל צריכה גישה לחשמל כבר עכשיו".

לפי חברת החשמל, נתוני הצריכה לחודשי הקיץ יולי ואוגוסט עולה, כי השנה נרשם זינוק של כ-10% אחוזים בצריכת החשמל לעומת חודשים אלו בשנה שעברה. בקיץ 2021 הצריכה עמדה על 16,253 אלפי מגוואט לעומת 14,781 אלפי מגוואט ביולי-אוגוסט 2020.

היערכות לעמידה בשיאי הביקוש מחייבת לא רק בחינה של גידול הצריכה השנתי, אלא גם היערכות למצבי מזג אוויר קיצוני של גלי חום וקור, ששכיחותם צפויה להתגבר בהתאם להתחממות הגלובלית.

ניסיון לקרב את ייצור החשמל הסולארי לאזורי הביקוש

ייצור חשמל באמצעות שדות סולאריים ממוקד בעיקר בנגב ובצפון, אבל הביקוש לחשמל ממוקד דווקא באזור המרכז. למרות ההיגיון הכלכלי והתפעולי בייצור חשמל סולארי קרוב לאזורי הביקוש, מדיניות הקרקעות של ישראל מנעה התפתחות משמעותית בתחום זה עד היום.

לאור המחסור בקרקע, הפתרון טמון דווקא בייצור חשמל סולארי בדו-שימוש, באזור המרכז.

דורית הוכנר בוועידה השישית לאנרגיה וכלכלה, קריית שדה התעופה, אוגוסט 2021 (צילום: שאולי לנדנר)
דורית הוכנר בוועידה השישית לאנרגיה וכלכלה, קריית שדה התעופה, אוגוסט 2021 (צילום: שאולי לנדנר)

דורית הוכנר, מנהלת אגף בכיר תכנון פיזי במשרד האנרגיה: " יש כרגע במרכז הארץ רשת פנויה לכ-6,000 מגוואט. במסגרת הפיילוט שאנחנו מובילים עם משרד החקלאות, שליש מההצעות מתרכזות במרכז הארץ, וכידוע שם גרה 60% מהאוכלוסייה".

"התמ"א שהובלנו ואושרה לאחרונה, הסירה גם היא חסמים רבים להקמת המתחדשות, וגם היא מאפשרת הקמות במרכז הארץ בדו שימוש ובהיתרי בנייה ללא תכנית", הוסיפה,"אני קוראת מפה לכולם, ליזמים: 'בואו, תסתערו על זה'. יש תכנית, יש רשת, הוסרו חסמים ויש במרכז את כל התנאים להקמת אנרגיות מתחדשות במרכזי הביקוש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!