דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דו"ח מבקר המדינה

המבקר מתריע: בשנת 2020 צנח מספר המשתתפים בהכשרות מקצועיות ב-64%

כ-335 אלף מובטלים דיווחו במהלך הקורונה כי הם חסרי מיומנות לתפעול מחשב כראוי, כך עולה מדו״ח מבקר המדינה שסקר את המשבר התעסוקתי | נחשף גם שב-2020 שילמה המדינה כמיליארד שקל עודפים במענקים

לשכת התעסוקה. הגורם המעכב המרכזי לחזרה לעבודה הוא הביקוש המצרפי לעובדים שנותר נמוך (צילום: הדס יום טוב)
לשכת התעסוקה. הגורם המעכב המרכזי לחזרה לעבודה הוא הביקוש המצרפי לעובדים שנותר נמוך (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2020 במהלך המשבר התעסוקתי החמור בתולדות מדינת ישראל, מספר המשתתפים בהכשרות מקצועיות במימון או בסבסוד המדינה פחת ב-64% לעומת שנת 2019, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום. גם מספר המשתתפים בקורסים ובהכשרות מקצועיות של שירות התעסוקה, פחת ב-40% בשנת 2020 – זאת על אף ההערכות שמאות אלפים מבין העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת יתקשו להשתלב מחדש בשוק התעסוקה בשל פערי מיומנויות.

כ-335 אלף מובטלים דיווחו במהלך המשבר לשירות התעסוקה כי אין להם כל מיומנות בתפעול מחשב או שהם בעלי מיומנות בסיסית בלבד בכך, רבים מהם מהפריפריה הגיאוגרפית, מהחברה הערבית ומהחברה החרדית. יחד עם זאת, בין שנת 2019 לשנת 2020, פחת מספר המשתתפים בקורסים של השירות לשיפור מיומנויות מחשב מ-2,283 ל-1,888 (הפחתה של כ-17%). 34% מ-144 אלף המובטלים בחברה הערבית, דיווחו כי אינם יודעים עברית כלל או יודעים עברית בסיסית בלבד (כ-50 אלף איש), אף על פי כן, בשנת 2020 היו רק 66 משתתפים בקורס של שירות התעסוקה לעברית תעסוקתית – לעומת 98 משתתפים בשנת 2019.

נוכח פערים אלו המליץ המבקר לזרוע העבודה, שירות התעסוקה ומשרד האוצר להכין תוכנית לתמרוץ מובטלים לשפר את מיומנויותיהם במהלך תקופת הזכאות לדמי אבטלה, תוך היוועצות עם השלטון המקומי וגורמים רלוונטיים נוספים במגזר השלישי המכירים את מאפייני האוכלוסיות השונות. עוד קרא המבקר להקמת צוות מנכ"לית בינמשרדי לקידום המלצות ועדת 2030 לקידום תעסוקה.

מספר המובטלים שדיווחו על היעדר מיומנות מחשוב או על רמת מיומנות מחשוב בסיסית בלבד, לפי הלשכה, נובמבר 2020. על פי נתוני שירות התעסוקה, בעיבוד משרד מבקר המדינה. (מתוך דוח מבקר המדינה)
מספר המובטלים שדיווחו על היעדר מיומנות מחשוב או על רמת מיומנות מחשוב בסיסית בלבד, לפי הלשכה, נובמבר 2020. על פי נתוני שירות התעסוקה, בעיבוד משרד מבקר המדינה. (מתוך דוח מבקר המדינה)

הדו"ח ציין לטובה כי בסקר טלפוני שנערך כחצי שנה לאחר הסגר הראשון 80% מהמובטלים ציינו כי היו מרוצים עד מרוצים מאוד מהשירות שקיבלו מהביטוח הלאומי. לצד זאת ציין כי ישנם למעלה מ-90 אלף איש שהביטוח הלאומי שילם להם דמי אבטלה בסכום כולל של 380 מיליון שקלים, מבלי לדעת אם הם עובדים או לא, וציין כי שירות התעסוקה איננו יוזם פניה שיטתית מדי חודש למובטלים על מנת לברר האם הם עדיין מחוסרי עבודה.

מתחילת משבר הקורונה ועד לחודש ינואר 2021, נוצרו חובות של אזרחים בגין קבלת דמי אבטלה למי שאינו זכאי לכך, בסכום של קרוב למיליארד ש"ח. הדו"ח מותח גם ביקורת על מדיניות החל"ת שיצרה לדבריו תמריץ שלילי להשתלבות מחודשת בשוק העבודה, ואף לתרום ליצירת אבטלה כרונית.

על אף התוספת של כ-200 מוקדנים, בעלות של כ-36 מיליון שקלים, למוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי בתקופת הקורונה, ציין המבקר כי המוקד לא הצליח לעמוד בעומס השיחות, וכי באוקטובר 2020 זמן ההמתנה היה כ-12 דקות בממוצע, פי ארבע מהזמן שנקבע בהסכם השירות. במאי 2020 שיעור השיחות שננטשו היה 37% ובין יוני לאוקטובר התייצב על 22% – חריגה של למעלה מפי ארבע מהיעד שנקבע במכרז. באשר לשירות התעסוקה, ציין המבקר כי ביוני 2020, לאחר שהקים מוקד טלפוני במיקור חוץ והגדיל את הקיבולת של המרכזייה ואת מספר המוקדנים, חל שיפור בזמינות המענה של המוקד.

המבקר קרא לשירות התעסוקה, זרוע העבודה והביטוח הלאומי לפעול בשיתוף משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר כדי להסדיר את מנגנוני העברת המידע בין הגופים, באופן שיהיה זמין לכל הגורמים שהוסמכו לטפל במובטלים, וכן לטייב את מאגר המידע שבשירות התעסוקה באופן שיאפשר להגדיר אפיון תעסוקתי מדויק יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!