דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שנת הלימודים נפתחה, כרבע מיליון תלמידים נשארו בבית: ״מפחדים, ומאוד מתרגשים״

איילת רוטמן ממצפה רמון: ״שנה שעברה בזום, היה גיהנום״ | המתווה השנה כולל ניסיון ללימודים רציפים בבית הספר בניגוד לשנת הלימודים הקודמת | הורים שרוצים לבקר בבית הספר נדרשים להציג תו ירוק

  • איילת רוטמן ממצפה רמון: ״שנה שעברה בזום, היה גיהנום״ | המתווה השנה כולל ניסיון ללימודים רציפים בבית הספר בניגוד לשנת הלימודים הקודמת | הורים שרוצים לבקר בבית הספר נדרשים להציג תו ירוק
מיכל מרנץ
דוד טברסקי
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שנת הלימודים נפתחה היום (רביעי) ה-1 בספטמבר, בפעם השנייה בעיצומה של מגפת הקורונה. המתווה השנה שונה מהשנה הקודמת, ובמרכזו ניסיון לקיים שנת לימודים רציפה ככל האפשר למרות התחלואה הגבוהה.

מתווה משרד החינוך כולל בדיקות קורונה כחלק משגרת היום יום בחיי בית הספר, למידה מהבית במקרה שיישוב מוגדר אדום לכיתות בהן שיעור ההתחסנות נמוך מ-70%, והנחיות תו ירוק לצוותי ההוראה ולהורים המבקרים בבית ספר, לפיהן מי שלא התחסן יידרש להיבדק.

250 אלף תלמידים לא יגיעו למסגרות החינוך בגלל בידוד או אי עמידה בתנאי של 70% מחוסנים ופטורי בידוד, ויעברו ללמידה מרחוק.

"איך היה בשנה שעברה בזום? גיהנום"

קארן ביטון, שהביאה הבוקר את שני ילדיה לבית הספר הראל ממד במצפה רמון, אומרת לדבר שהיא "שמחה לשים את הילדים בבית הספר סוף סוף".

יעל (מימין) ונהוראי ביטון בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)
יעל (מימין) ונהוראי ביטון בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)

יעל, שעולה לכיתה ה': "אני מתרגשת, היה נחמד בשנה שעברה, והעדפתי ללמוד בזום". אח של יעל, נהוראי, מצטרף לדבריה: "אני מתרגש מאוד לעלות לכיתה ב' אבל היה לי כיף ללמוד שנה שעברה בזום".

אשרית רבאייב ובתה הדר בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)
אשרית רבאייב ובתה הדר בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)

אשרית רבאייב, שהביאה את ביתה הדר ליום הראשון של הלימודים בבית הספר: "יש חשש, ברור, מפחדים שנידבק. אבל יש גם הרבה התרגשות, אם יסגרו זה יהיה באסה". ביתה, הדר עולה לכיתה א'. מרוב התרגשות לא הצליחה לדבר.

דרור דבש, מנכ"ל המועצה המקומית וסבא לתלמידים בבית הספר התנדב לשמור הבוקר על הסדר בכניסה.

דרור דבש בכניסה לבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)
דרור דבש בכניסה לבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)

"התרגשות גדולה מאוד, יש חששות מהקורונה אבל מנסים לעשות את גל הצעדים למנוע הדבקה", הוא אומר, "השנה החלטנו שהיא תפתח בכל מקרה ואנחנו נעשה בעצמנו את הצעדים המטיבים למנוע הדבקה כדי לעמוד במשימה הזו".

"בתור סבא ההתרגשות מטורפת", הוא מוסיף, "בשנה שעברה הילדים והנכדים היו בבידודים, חשיפות למאומתים, בלי סוף בידודים".

משפחת רוטמן הגיעה לבית הספר בהרכב מלא. יעלי שעולה לכיתה ד', נסי ויהלי התאומים שעולים לכיתה ג', עתי שעולה לכיתה א', מיה שעדיין תינוקת ואיילת האמא.

משפחת רוטמן בית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)
משפחת רוטמן בית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)

נסי ויהלי: "אנחנו מעדיפים בית ספר, לא מתחברים לזום, עשינו הרבה מאמצים כדי ללמוד. לא מפחדים מהקורונה כי אמא עשתה לנו בדיקה ואנחנו בריאים".

כולם מתרגשים עבור עתי שעולה לכיתה א'. יעלי אחותו אומרת שהגן יותר טוב: "כמעט כל היום זה משחקים".

איילת: "לא נותנים לפחד לעצור אותנו, צריך להתקדם. אנחנו משתדלים להיזהר: מסכות, קצת ריחוק, היגיינה. יש חיסון שלישי ברוך השם. זה היה מקל אם היו נותנים לילדים חיסון שלישי. האחוזים של הבעיות שבחיסון נמוכות, למה לא לתת? היה סוגר פינה".

על שנת הלימודים הקודמת אין לה הרבה דברים טובים להגיד: "שנה שעברה בזום היה גיהנום. גיהנום זו לא מילה בעצם. מתפללים לטוב, ושהכל יהיה בסדר".

פאני סעדון בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)
פאני סעדון בבית ספר הראל במצפה רמון (צילום: דוד טברסקי)

פאני סעדון, מנהלת בית הספר, מתרגשת גם היא ומספרת כי "כמעט ולא הייתה חופשה הקיץ הזה. כל הזמן מתכוננים".

יעל אדר, מנהלת אגף שח"ק (שירותי חינוך וקהילה) במצפה רמון באה גם היא לחגוג את פתיחת שנת הלימודים. "יום מאוד מרגש, פותחים ארבעה בתי הספר במתחם אחד. כל בית ספר חוגג לעצמו, אבל יהיו הרבה שותפויות", היא אומרת.

"חששות יש לכולם, אבל אנחנו מאוד שמחים שפתחו את שנת הלימודים", מוסיפה אדר, "ילדים זקוקים לשגרה, וגם ה-1 בספטמבר זה שגרה. חילקנו ערכות, ההורים, רובם, עשו בדיקה. נערכנו בשמחה ליום הזה. אני מאוד מתרגשת, זה אחד הימים הכי מרגשים שיש".

"פחד אטומי, אבל צריך להמשיך בשגרה"

מריסאת ליוותה הבוקר את נכדתה עלמה לבית הספר כנר בטבריה. "היא מאוד התרגשה", מעידה מריסאת, "לא ישנה כל הלילה".

בית ספר כנר בטבריה (צילום: מיכל מרנץ)
בית ספר כנר בטבריה (צילום: מיכל מרנץ)

דגנית, אמא לשתי בנות בבית הספר, אחת בכיתה ב' והשנייה בד', קצת חוששת מפתיחת השנה. "פחד אטומי לשלוח את הילדים", היא מספרת, "מצד שני, צריך להמשיך בשגרה".

"אם זה היה תלוי בי לא היו פותחים היום את שנת הלימודים"

שי כנרי מיהר הבוקר להכניס שני ילדים לבית ספר הס בפתח תקווה, וילדה אחת לגן. "אני בהחלט חושש מאוד מהקורונה ושניכנס במהלך החגים לבידודים", הוא אומר, "הילדים לא מחוסנים. יש הרבה הורים שמזלזלים. אנשים חוזרים מחו"ל. אם זה היה תלוי בי לא היו פותחים היום את שנת הלימודים אלא מחכים שמספרי החולים מעט ירדו".

בית ספר משה הס פתח תקווה (צילום: ניצן צבי כהן)
בית ספר משה הס פתח תקווה (צילום: ניצן צבי כהן)

יובל פטאל עולה היום לכיתה א' בבית ספר, ואומר שהוא מתרגש: "בקיץ עשיתי תרגילים בחשבון. זה לא היה קשה זה היה כיף. אני מקווה שתהיה שנה טובה ושיהיה כדורסל בבית הספר".

"מאוד מצפה שוב למפגש בחדר המורים"

"אני מקווה מאוד שתהיה לנו שנה יציבה עם שגרה, אלה דברים מהותיים מאוד ביכולת לבנות תהליך חינוכי ואמון עם תלמידים", אומר בר קורן (33), מורה בחטיבת ביניים עלומים בפתח תקווה.

זה בר קורן בכניסה לבית ספר עלומים (צילום: אלבום פרטי)
זה בר קורן בכניסה לבית ספר עלומים (צילום: אלבום פרטי)

"זו השנה הראשונה שלי כמחנך כיתה ואני מאוד מתרגש לפגוש את התלמידים, את מועצת התלמידים שאני מלווה וגם מאוד מצפה שוב למפגש בחדר המורים שהיה חסר לי מאוד בשנה שעברה", הוא מוסיף, "חדר מורים זה מקום לסולידריות, אמפתיה, גיבוי ולמידה האחד מהשני. מקום לצאת ממנו למפגש החינוכי".

שאשא ביטון: "יש לנו חובה מוסרית להחזיר את התלמידים ליציבות"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ביקרה אמש (שלישי) בחדר המצב של משרד החינוך, לקראת פתיחת שנת הלימודים מחר. "יש לנו חובה מוסרית להחזיר את התלמידים ליציבות ושגרת לימודים למען החוסן הנפשי", אמרה, "ויש לנו תכנית שגובשה יחד עם משרד הבריאות, לא נהסס לשנות אותה ולהתאים אותה למציאות שמתפתחת".

לדברי השרה, "השנה נתמקד בעיקר בצמצום הפערים בעקבות השנה וחצי האחרונות.
צמצום הפערים בלימודי קרוא וכתוב של כיתוב א', ב' וג'. הכנה לבגרות של כיתות י"א וי"ב, שכבר הודענו שנפחית את מספר הבחינות לחמש בחינות בגרות. וחיזוק לימודי הליבה בכל שכבות הגיל".

"בכל שכבות הגיל נשים דגש על ההיבטים הרגשיים והחברתיים של התלמידים כי הם התשתית ללמידה מיטבית", אמרה, "ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים".

בחטיבות ובתיכונים – למידה בהתאם להתחסנות

לפי מתווה משרד החינוך, הלימודים יתקיימו בכיתות מלאות, ולא בקבוצות קטנות כפי שפעלה מערכת החינוך בשנה שעברה ברוב שכבות הגיל. ילדי הגן עד כיתה ד' ותלמידי מוסדות החינוך המיוחד ילמדו בכל מקרה בכיתות מלאות במוסדות החינוך. מכיתה ה' ומעלה ייתכנו שינויים במקרה שהיישוב יוגדר אדום, כלומר עם רמת תחלואת קורונה גבוהה: בכיתות ה'-ז' יבוצע 'צמצום מגעים' – למידה בקבוצות קטנות, שילוב למידה מהבית או למידה בשטח פתוח, בהתאם להחלטת מנהל בית הספר. בכיתות ח'-י"ב תתקיים למידה מרחוק, מלבד במקרים בהם 70% או יותר מתלמידי הכיתה התחסנו או החלימו מקורונה.

המשרד הגדיר חמש "שכבות הגנה" למערכת החינוך מהקורונה: בדיקות סרולוגיות לאיתור תלמידים שהחלימו מקורונה, שיעניקו להם פטור מבידוד, מבצע שהחל והופסק ברוב הערים בארץ עקב שיעור נמוך של תלמידים שהתגלו כמחלימים; בדיקות ביתיות שביצעו הורי הילדים לפני ה-1 בספטמבר, תכנית 'הכיתה הירוקה' שמטרתה להחליף את חובת הבידוד של תלמידים בבדיקות קורונה יומיות, ונמצאת כרגע בשלבי ניסוי; תכנית 'מגן חינוך' לקיום שגרת בדיקות לתלמידים ולמורים בבתי הספר; ואורחות חיים – שמירת מרחק, הגיינה, למידה במרחבים פתוחים ועוד. המשרד הודיע שיפעל לעידוד התחסנות בני נוער, ובהתאם להחלטת קבינט הקורונה, יתאפשרו חיסונים בבתי הספר.

המשרד הגדיר גם אפשרות לכניסת הורים למוסדות החינוך ביום הראשון ללימודים ובשבוע הראשון ללימודים, עם הגבלות – שהות של 10 דקות במוסד לכל הורה, והורה אחד בכל רגע נתון. הורה לתלמיד עם צרכים רגשיים מיוחדים יוכל לשהות איתו גם זמן ארוך יותר באישור מנהל המוסד. מדובר בשינוי משנת הלימודים הקודמת, שבה לא הותר להורים להיכנס למוסד החינוכי כלל בתחילת השנה.

בנוסף לפי המתווה ההסעות למוסדות החינוך יפעלו כרגיל. מסגרות חינוך מיוחדות, כמו מחוננים, מצטיינים, חוות חקלאיות, מרכזי ספור ומרכזי שחייה תפעל גם היא כרגיל. טיולים יתאפשרו בהתאם למתווה הטיולים של משרד החינוך. טיול הכולל לינה יתקיים באותן קבוצות קבועות שבהן לומדים התלמידים בשגרה; המרחק בין קבוצה לקבוצה לא יפחת מ-50 מטר לפחות בכל זמן.

לראשונה עובדי ההוראה יפעלו במתכונת של תו ירוק, כלומר, מי שלא התחסן או החלים יידרש לעבור בדיקות באופן שוטף, בעלות של 34 שקלים לבדיקה. לפי משרד החינוך, 37 אלף מורים לא התחסנו ולא החלימו מקורונה. לפי התבטאויות של ראשי ארגוני המורים, מורים שיסרבו להיבדק יוצאו לחל"ת. בשלב זה לא ברור כמה מורים יסרבו להיבדק.

91 אלף תלמידים, נכון לאתמול, היו בבידוד. מתווה 'הכיתה הירוקה' שאמור להחליף את חובת הבידוד בבדיקות יומיות נמצא בשלבי ניסוי, ועד שייכנס לתוקף, אם בכלל, צפויים בידודים רבים של תלמידים וילדי גנים עקב המספר הגבוה של מאומתי קורונה חדשים מדי יום. גם מרחב הגמישות של מנהלי בתי הספר ביחס לפיצול כיתות אינו ברור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!