דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המשפטן ד"ר אדם שנער: ״אין בעיה להפריד בין חוק ההסדרים לתקציב, אלו שני חוקים שונים״

"הקשר בין שני החוקים הוא פוליטי, לא משפטי", מסביר שנער, מומחה למשפט חוקתי | מרצ והעבודה הודיעו השבוע שיתמכו בתקציב אבל יתנגדו או יימנעו בהצבעה על חוק ההסדרים

ד"ר אדם שנער (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר אדם שנער (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

מפלגות העבודה ומרצ מאיימות להצביע נגד חוק ההסדרים למרות תמיכתם בתקציב. המהלך נועד לבלום את הרפורמות הבעיתיות בחוק, להן הן מתנגדות. שר האוצר ליברמן אמר בתגובה: "חוק ההסדרים הוא חלק אינטגרלי מהתקציב", והוסיף שלא יהיה מוכן להפריד ביניהם. המשפטן ד"ר אדם שנער, מומחה למשפט חוקתי מבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, סבור אחרת.

"אין בעיה להפריד בין חוק ההסדרים לחוק התקציב", קובע שנער, ומסביר שהחיבור בין החוקים הוא מלאכותי, הסדר מוסכם ולא חובה פורמלית. "הממשלה אמרה שחוק ההסדרים חייב לעבור, לכן התנתה את שניהם אחד בשני. מדובר בשני חוקים נפרדים בלי קשר משפטי ביניהם, הקשר היחיד שיש הוא פוליטי".

שנער מזכיר שעד יישומה של התכנית לייצוב המשק בשנת 1985 ישראל התנהלה ללא חוק הסדרים, וכל ממשלה חדשה הסתמכה רק על חוק התקציב, המנהלתי במהותו, כדי להסדיר את שלטונה. "התקציב הוא חוק דל שקובע הסמכה למשרדי הממשלה השונים להוציא כסף, כי בלי ההסמכה הזו הוא לא יכול להוציא כספים ולבצע פעולות", אומר שנער, "זה מכשיר חשוב שדרכו הכנסת מפקחת על הממשלה, בו היא מסמיכה אותה להוציא כספים. ככה זה בכל המדינות הדמוקרטיות".

חוק ההסדרים המקורי התקבל על רקע האינפלציה של אמצע שנות ה-80. בעוד מטרתו המוצהרת הייתה ייצוב מיידי של המשק, העבירו דרכו שורה ארוכה של רפורמות מבניות בעלות השלכות קצרות וארוכות טווח ששינו את פני המשק. "רובן היו רפורמות נאו ליברליות, כגון: הפרטה, צמצום בתקציבי המשרדים וכדומה", אומר שנער, "לא עשו את זה בחקיקה רגילה, כי לא היו מצליחים להעביר את הרפורמות מהסיבה שכל פעם הייתה קמה התנגדות – אז העבירו את הכול כמקשה אחת, בשביל שיהיה מעט זמן לדון בהם ותשומת הלב הציבורית תהיה נמוכה".

"זה התקבע מאוד חזק השילוב ביניהם, אבל צריך להזכיר – חוק התקציב הוא דבר רגיל בכל מדינה דמוקרטית, ולעומת זאת, חוק ההסדרים מייצר המון בעיות דמוקרטיות", אומר שנער. "בספרות המקצועית יש מאמרים רבים שמצביעים על שלל הבעיות הדמוקרטיות שלו,. בפועל זה לעקוף את הכנסת, מכיוון שהכנסת לא יכולה לדון בתקופת זמן כל כך קצרה בכל כך הרבה סוגיות חשובות תחת לחץ".

לדעת שנער, החוק גם יכול להתבטל, ואולי השבוע נפתחה מחדש ההזדמנות לבחון את הדברים. "במשך תקופה ארוכה ישראל חיה בלעדיו. הבעיה היא שהממשלות התאהבו במכשיר הזה. בשיטה הפרלמנטרית שלנו הממשלה מחזיקה רוב בכנסת, ולכן, מבחינה מבנית, הפיתוי להשתמש בו הוא מאוד גדול והוא נותן הרבה כוח. לא בטוח שבשלב בו למישהו יש את הכוח הזה הוא ירצה לוותר עליו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!