דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הישראלים יצרכו 14 אלף טון תפוחי עץ במהלך חגי תשרי

לפי החברה לפיתוח הגליל, בתקופת החגים יזנק הביקוש לפרי ב-68% מזה שבשאר ימות השנה | בגליל העליון בוחנים בימים אלה שיטות גידול שיגדילו את היבול וישפרו את איכות התפוחים

תפוחים בקירור גליל (צילום: עומר שביט)
תפוחים בקירור גליל (צילום: עומר שביט)
הדס יום טוב

במהלך חגי תשרי צפויים הישראלים לצרוך כ-14 אלף טון תפוחי עץ, והביקוש לפרי בשבוע הקרוב, בו יתרכזו רוב הקניות לראש השנה, צפו לזנק ב-68% לעומת הממוצע לאורך ימות השנה ובמהלך, כך לפי החברה לפיתוח הגליל. הצריכה השנתית הממוצעת בקרב ישראלים עמדה בשנה שעברה על 15.5 ק"ג תפוחים לנפש.

עוד הודיעה היום (רביעי) החברה שיבול התפוחים הארצי בשנה הקרובה צפוי לעמוד על כ-110 אלף טון של יבול טוב. נוסף לייצור המקומי, היקף ייבוא תפוחים לישראל, בהתאם להסכמי סחר בינלאומיים ויבוא פרטי של סוחרים, צפוי לעמוד השנה על כ-40-35 אלף טון.

על פי נתוני מועצת הצמחים, שטחי התפוח בישראל משתרעים על פני כ-32 אלף דונם, כש-95% מהמטעים נמצאים בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר מעל פני הים. על פי המועצה, הקור בגבהי ההרים מטיב עם איכות הפרי ומראהו.

בהתאם לעלייה בהיקפי הצריכה, חוקרי המחקר והפיתוח באיזור הצפון של מכון המחקר מיג"ל (מרכז ידע גליל עליון) בחנו לאחרונה שיטות גידול שונות מהעולם במטרה את לשפר את היבול הארצי. חלק מהשיטות נבחנות כבר בחלקות ניסוי אצל חקלאי הגליל והגולן.

השיטה העיקרית שנבחנת כעת היא  שיטת 'קיר פירותי', בה יינטעו עצים באופן צפוף של 350-300 עצים לדונם בעיצוב של ציר מרכזי. ענפים צדדיים יקוצצו, כך שייווצר מעין קיר שיניב פרי לשני כיווני העץ ומכונת קטיפה משוכללת תוכל לקטוף את הפירות ללא מגע יד אדם.

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון במכון המחקר מיג"ל: "כיום מניבים עצי התפוח כ-6-5 טון לדונם בשנה, תנובה נמוכה שמושפעת גם משינויי מזג האוויר. מכיוון שרוב הפרנסה בענף החקלאות בגליל ובגולן הינה ממטעי התפוח, עוסקים חוקרי מו"פ צפון בשיפור היבול ואיכות התוצרת. מטרת בחינת העיצובים החדשים היא להעלות את היבול ל-8-7 טון לדונם בשנה. מטעים אלו יאפשרו בעתיד הלא רחוק שימוש במיכון מתקדם, לרבות רובוטים לגיזום וקטיף".

עמוס לוין, מרכז תחום החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים מסר: "אנו שמים דגש על מימון וביצוע מחקרים יישומיים, העוסקים בעיקר בשיפור זנים, כנות ועיצוב עצי התפוח לקטיף עתידי, במינימום כוח אדם, הגנת הצומח וטיפול בפרי לאחר הקטיף".

"זוהי זכות גדולה להוביל מחקרים וחידושים מקצועיים בענף התפוח עם חוקרי מו"פ צפון, מכון וולקני  ומדריכי שה"מ במשרד החקלאות מתוך מטרה לשפר את רווחיות מגדלי התפוחים ולהוזיל את מחיר התפוחים לצרכן בישראל", הוסיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!