דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וחברה / "כשהגיע תורי להתגייס היה לי ברור שאני רוצה לתת בחזרה"

כך סיפרה ל'דבר ראשון' שלו בלילי, סיימה לאחרונה קורס מש"קיות נפגעים. הליווי והעזרה שקיבלה מקצינת הנפגעים אחרי מות אחיה בתאונת דרכים בזמן שירותו הצבאי הניעו אותה לבחור בתפקיד המאתגר.

שלו וקצינת הנפגעים שליוותה אותה (צילום: דובר צה"ל).
שלו וקצינת הנפגעים שליוותה אותה (צילום: דובר צה"ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שלו בלילי, בת 18, סיימה לפני מספר ימים קורס מש"קיות נפגעים. בכל מחזור מוכשרות במסגרת הקורס כ-15 חיילות להתמודד עם אתגר ושליחות משמעותיים מאוד בצה"ל – ליווי חיילים שנפצעו. בדרך כלל מטפלות המש"קיות בחיילים שנפצעו באורח קל, לעתים הן עשויות להתמודד גם עם מקרים קשים יותר.

לבלילי סיפור אישי מיוחד. היא עצמה טופלה ולוותה על ידי קצינת נפגעים אחרי שאחיה יוסי בלילי נהרג בתאונת דרכים בדרך לבסיס שיזפון. "אחי היה נהג תובלה, אני הייתי בכיתה א' כשהוא נהרג, המשאית שלו התהפכה ונתקעה בעמוד חשמל, כתוצאה מכך הוא נהרג", סיפרה בלילי ל'דבר ראשון'.

"הדמות שלו תמיד מלווה אותנו", יוסי בלילי ז"ל (צילום: דובר צה"ל).
"הדמות שלו תמיד מלווה אותנו", יוסי בלילי ז"ל (צילום: דובר צה"ל).

"אני זוכרת ממנו הרבה, למרות שלא גרנו ביחד כל השנים האלה" אמרה בלילי, "הוא גר אצל סבא וסבתא זה היה קרוב לו לבסיס. כל הזמן היינו יושבים ביחד ורואים קלטות. כשהייתי הולכת לסבא וסבתא הייתי הולכת ישר אליו, זוכרת שתמיד חייך".

מותו היה אירוע טראומתי לכל המשפחה, 12 שנים מאוחר יותר אמרה שלו כי "הדמות שלו תמיד מלווה אותנו, בבית יש לו פינת זיכרון מיוחדת, עברנו דירה לא מזמן וזה הדבר היחידי שהעברנו. בפינת הזיכרון ניתן למצוא את הדסקית שלו מהשירות הצבאי, תעודת זהות, השרשראות שלו, ועוד כל מיני חפצים ותמונות, לא משנה כמה זמן אחרי החותם תמיד יישאר. היה לי עוד אח וזה לעולם לא ישכח".

לקראת הגיוס לצה"ל התלבטה בלילי באשר לתפקיד אותו תמלא. שיחה עם קצינת הנפגעים שליוותה אותה, ועזרה לה לאורך תהליך הגיוס, עזרה לה להבין שזה התפקיד אותו היא רוצה. "המערך נתן לי המון, באופן כללי הוא מאוד עזר לנו להחזיק את הבית בתקופות הקשות, היה פה לתת כמה שהוא היה יכול. וכשהגיע תורי להתגייס היה לי ברור שאני רוצה לתת בחזרה", הסבירה.

ההחלטה לשרת כמש"קית נפגעים עוררה אצל הוריה זיכרונות קשים, אחרי סיום הקורס אמר לה אביה כי החזירה אותו 11 שנים אחורה, לתקופה הקשה. בלילי הסבירה שחוותה את מות אחיה בצורה אחרת," לא כמו אב שכול, אני ממש לא מזלזלת בחוויה של הוריי, גם לאימא קשה אבל היא נותנת לי לעשות מה שאני רוצה ובסוף הם גם מבינים למה אני עושה את זה".

שלו ואביה (צילום: דובר צה"ל).
שלו ואביה (צילום: דובר צה"ל).

"אני מגיעה מקבלת דו"ח נפגעים יש שם כמה עשרות, ואז אני מתחילה להיפגש עם החיילים שנפגעו" סיפרה על התפקיד שמצפה לה, "אני באה ורואה איך אני יכולה לעזור להם, גם ברמת הת"ש (תנאי שירות, מ.ר.) וגם ברמת הפגיעה. איפה אני בתור המערכת יכולה לעזור. נגיד הכרה בזכויות נכה, או הקלה עם הטפסים. בעתיד, אם אצא לקצונה אוכל לטפל גם משפחות שכולות".

עם סיום ההכשרה, מונתה בלילי לאחראית על נפגעים במצב קל במחוז ירושלים ודרום של חיל ההנדסה. היא ציינה שחשוב לה להיות אוזן קשבת לחיילים וחיילות שנפצעו, "כמו שהיו בשבילי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!