דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חוזרים לעבודה, לא למלצרות: שיא של יותר מעשור בביקוש למלצרים ומוזגים

למרות שמספר דורשי העבודה הצעירים ירד כמעט לחצי מחודש יולי, בתחום ההסעדה עדיין חסרות אלפי ידיים עובדות | בכירה באתר AllJobs ל'דבר': "הענף בעצם הפסיד עובדים בגלל שהיה סגור"

מלצרית במסעדה בירושלים (צילום: יונתן זינדלFlash90)
מלצרית במסעדה בירושלים (צילום: יונתן זינדלFlash90)
הדס יום טוב

על פי נתוני שירות התעסוקה, נכון לחודש יולי האחרון ישנם 105,133 אלף דורשי עבודה מתחת לגיל 35. למרות שמצבת דורשי העבודה הצעירים (עד גיל 34), אשר היוו 40% מדורשי העבודה ביוני, ירדה לכ-31% ביולי (ירידה של 9.5%) ומספרם עומד על כמעט חצי מחודש יוני (105,133 ביולי לעומת 199,886 ביוני), הביקוש לעובדים בענפים בהם ייצוג יתר לצעירים גובר. ברבעון השני לשנת 2021 למשל, עמד מספר המשרות הפנויות בתחומי המלצרים והמוזגים על כ-15 אלף, שיא מאז 2009. 

בשירות התעסוקה טוענים כי נתונים אלו מלמדים על קצב איטי בחזרה לעבודה, והם סבורים כי אנו נמצאים בתקופת המתנה שככל הנראה תסתיים עם תום תקופת החגים, ולאחריה צפויה עלייה בקצב החזרה לעבודה.  

"מהפריזמה שלנו אנחנו רואים שיש עליה גם במשרות שמפורסמות וגם בכמות האנשים שמגישים מועמדות". אומרת ל'דבר' ליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs. "מאז יולי 2021, כשהסתיימו תשלומי האבטלה, הייתה עלייה של 24% בהיקף הגשת המועמדויות למשרות הפנויות באתר. מהצד השני, היקף הגיוסים בתקופה הזו עלה בצורה משמעותית".

ליאת בן תורה ששון (קרדיט אילן בשור)
ליאת בן תורה ששון (קרדיט אילן בשור)

לדבריה, באפריל 2020 מצבת המשרות באתר צנחה, ולאחר מכן, באוגוסט 2020, נראה גידול של כ-60% פחות מאוגוסט 2020, והיצע המשרות עמד אז על כ-28 אלף. ביולי האחרון הגענו לשיא משרות פנויות באתר שעבר את ה-40 אלף משרות בכל רגע נתון, ונכון להיום יש באתר מעל 38 אלף משרות מוצעות 

"ככל שיש יותר משרות יותר קשה לגייס, ויש תחומים בהם יותר קשה לגייס", מוסיפה בן תורה שושן. "אנחנו רואים שהדרישה היא בתחום התוכנה, שמוביל את הרשימה, שזה דבר רגיל, אבל תחום אחד אחריו הוא 'כללי וללא ניסיון', בו יש כעת מעל 3,000 משרות. שם באמת נכנסים מלצרים, ברמנים, מוכרים בקמעונאות ועוד". 

"מאז סיום דמי האבטלה, אנחנו רואים את הצעירים מחפשים עבודה, אבל לפני פחות מחודש שמענו שיהיה סגר בחגים, ויכול להיות שאותו העובד, שהיה מלצר לפני הקורונה או תכנן לעבוד במלצרות לאחר השחרור, חיפש ומצא תפקיד יותר יציב", היא מוסיפה. "אנשים מחפשים עבודות יותר יציבות ומבוססות". 

ולדבריה, יש גם פיחות בכמות הצעירים העובדים. "חלקם באמת סטודנטים שחזרו להורים ומתחילים את הלימודים רק באוקטובר, חלקם חיילים משוחררים שלא מתכננים עכשיו לטוס לטיול הגדול וחלקם עובדי עבר בתחום שבחרו לא לחזור למסעדנות, ולהתחבר לתחומים יותר בטוחים שלא ייסגרו ויישארו חיוניים כמו שירות לקוחות או בתחומי הבריאות, או לחפש בתחום שמשלב עבודה מהבית. הענף בעצם הפסיד עובדים בגלל שהיה סגור, עובדים שהתברגו במשרות שהיו רלוונטיות לתקופה, ועכשיו הם כבר לא יחזרו למשרה הקודמת". 

בן תורה שושן מסבירה שבניגוד לתחילת המשבר, היום ישנה הבנה עמוקה יותר שיש צורך ללמוד לחיות לצד הקורונה. בתוך כל זה, ארגונים עברו ממגמת צמצום, פיטורים והתייעלות, שהייתה נפוצה בתחילת המשבר, למגמת צמיחה, גיוס והחזרה של הפעילות העסקית.  

"בתחום האדמיניסטרציה יש היום באתר כמעט 2,500 משרות, מכירות כ-2,300, כספים וכלכלה כ-1,500, שירות לקוחות כ-1,400, וראינו גם קפיצה בגיוס של מלקטים ומחסנאים. במקביל לזה אנחנו רואים עלייה בדרישה בתפקידי חינוך והדרכה, תוכנה ובעיקר מפתחים. אלה מקצועות בטוחים יותר גם בתקופות סגרים, שהם הליבה של כל פעילות עסקית, והדרישה בהם גם תמיד גבוהה". 

"אני מניחה שבאוקטובר, שגם בשנים רגילות אחרי החגים אנחנו רואים קפיצה טבעית בשוק, תהיה קפיצה גדולה יותר", היא מסכמת. "יש לציין שהרבה מהעובדים מתחת לגיל 45 הם הורים שחיכו שאוגוסט יסתיים, וזה גם השאיר אנשים בבית". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!