דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חברות הכנסת סיכמו עם האוצר: העלאת גיל הפרישה לנשים תקודם, רשת הביטחון תורחב

חברות הכנסת מיכל רוזין, גידא רינאווי-זועבי, אפרת רייטן, נעמה לזימי ומירב בן ארי סיכמו עם השר ליברמן על צעדים נוספים להגנה על נשים שייפגעו: הגדלת מס הכנסה שלילי לנשים עובדות, קצבת הבטחת הכנסה מוגדלת והגדלת תקציב ההכשרות

ח"כ אפרת רייטן עם שר האוצר אביגדור ליברמן במו"מ לילי על מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים (צילום: עמוד הטוויטר של אפרת רייטן)
ח"כ אפרת רייטן עם שר האוצר אביגדור ליברמן במו"מ לילי על מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים (צילום: עמוד הטוויטר של אפרת רייטן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת חברות כנסת מהקואליציה סיכמה הלילה (בין רביעי לחמישי) עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, שהעלאת גיל הפרישה לנשים ל-65 תקודם במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, לצד שורת צעדים להרחבת ההגנה על נשים שייפגעו מהמהלך, בנוסף לאלו שהוצעו בחוק ההסדרים שהוגש.

להסכמות שותפות יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן (העבודה), וח"כ נעמה לזימי (העבודה), ח"כ ג'יידא רינאווי זועבי (מרצ) וח"כ מירב בן ארי (יש עתיד).

חברות הכנסת סיכמו עם ליברמן שמעבר לסך של 630 מיליון שקלים שכבר נקבעו בהחלטת הממשלה, תורחב משמעותית רשת הביטחון החברתית בסך של מאות מיליוני שקלים, לרבות מענקים ייחודיים לנשים בגיל מבוגר, במטרה לצמצם את הפגיעה שתיגרם להן מהמהלך. לפי הודעת חברות הכנסת, מטרת המתווה היא לעודד המשך תעסוקת נשים, ושילוב נשים שנפלטו מחדש במעגל העבודה.

עיקרי הסיכום:
הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה: משרד האוצר נענה לעמדת חברות הכנסת כך שלתקציב מענקי העבודה לעובדות יתווסף סך של 130 מיליון שקלים למתווה הממשלתי לנשים. מענק העבודה מיועד לנשים עובדות בשכר נמוך.

הנגשת הזכות לקבלת מענק עבודה, מעבר לתשלום רבעוני ולא שנתי: סוכם על מתווה להסרת חסמים בירוקרטיים לקבלת מענק העבודה, כך שבמקום לקבל את המענק כעבור שנה ובאמצעות פניה יזומה של העובדת, תקבל העובדת מיד עם תחילת המתווה על בסיס רבעוני מענק עבודה באמצעות מנגנון אוטומטי לאחר רישום חד פעמי לכל תקופת זכאות, על מנת לסייע לה במיצוי כל זכויותיה.

העלאת קצבת הבטחת הכנסה: סוכם על העלאת קצבת הבטחת הכנסה לנשים מעל גיל 62 ועד גיל פרישה, במשך 5 שנים, בסך של 700 שקלים בחודש. קצבה זו מיועדת לאנשים שמיצו את זכותם לקצבת אבטלה, והכנסתם נמוכה. בסך הכל יוקצו לתוספת 150 מיליון שקלים לכל התקופה.

סיוע לנשים מבוגרות באבטלה מתמשכת: כן הוסכם, כי עבור נשים מעל גיל 62 שנפלטו משוק התעסוקה לפני גיל 60, לאחר שמיצו את זכותן לדמי אבטלה ומיצו את זכאותן להכשרות מקצועיות ומלגת הכשרה ולא הצליחו לחזור לשוק העבודה, יוקצה סך של 40 מיליון שקלים. סכום זה יוקדש לסיוע לנשים אלו, במתווה הולך ופוחת על פני 7 שנים, שיסוכם לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

הכפלת תקציב ההכשרות לנשים בגיל 57-60: בנוסף לזכאות הקיימת לדמי אבטלה מלאים, סוכם על הכפלת הסכום עבור תקופת הכשרה והשמה לנשים שנפלטו משוק התעסוקה בגילאי 57-60, כך שיעמוד על 80 מיליון שקלים. התקופה תארך 5 חודשים ובמהלכה יהיו זכאיות לדמי קיום מוגדלים בסך 4,000 שקלים בחודש, שיהיו מותנים בהשלמת ההכשרה ואשר לא יעלו על שכרה הקודם. במקרה שתקופת ההכשרה ארוכה יותר – דמי הקיום ישולמו לכל התקופה (למשל לקורס הנמשך 8 חודשים). המדינה מתחייבת לספק היצע הכשרות במרחק סביר לכלל הנשים שירצו להשתתף בתכנית. בנוסף, יקבע מנגנון פיקוח על מתן ההכשרות.

הכנסה לבסיס תקציב המדינה: חברות הכנסת סיכמו שכלל המתווה, ובין היתר כלי הסיוע והתקציב עבור ההכשרות, יוכנס לבסיס תקציב המדינה.

הנגשה לכלל השפות של הזכויות: בנוסף סוכם על הנגשה שפתית מלאה של כל המנגנונים.

דו"ח מעקב ויישום: בנוסף סוכם שייקבע בחקיקה כי אחת לשנתיים יגיש משרד האוצר לוועדת הכספים דו"ח בדבר אופן יישום הכלים המשלימים שנקבעו בחקיקה ובהחלטת הממשלה, ובהשפעת מתווה ההעלאה על תעסוקת נשים בגילאים הרלוונטיים.

המתווה אינו כולל התייחסות לעובדות במקצועות שוחקים

המתווה הנוכחי אינו כולל התייחסות ייחודית לנשים במקצועות שוחקים, כמו הגדרה או חובת תנאי פרישה מיטיבים לעובדות מבוגרות במקצועות אלו.

קידום בחוק ההסדרים ולא בחקיקה רגילה

בנוסף, המתווה מכשיר את המשך קידום המהלך באמצעות חוק ההסדרים, על אף שמדובר בשינוי מהותי ומשמעותי בשוק העבודה ובמדיניות החברתית של ישראל, נושא שלפי יועמ"שית הכנסת שגית אפיק ואף לדרישת חברות הכנסת עצמן, ראוי לדון בו בהליך חקיקה רגיל וסדור ולא כחלק מחוק ההסדרים.

ח״כ עאידה תומא-סלימאן, יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, על הסיכומים בעניין גיל הפרישה: ״חברות הכנסת מהקואליציה נכשלו במשימה המרכזית – פיצול חוק שלילת קצבת הזקנה (העלאת גיל פרישה) מחוק ההסדרים. עכשיו החוק יעבור בהליך חטוף ולא דמוקרטי. האוצר קיבל את שלו, וההתנגדות בקואליציה התפוגגה״.

״המתווה החדש מהווה שיפור מהצעת האוצר המקורית בכך שניתנים מענים מורחבים יותר לנשים מוחלשות. עם זאת, מענים אלה הם זמניים וחלקיים, ומתעלמים מסוגיות מרכזיות כמו נשים שנפלטו משוק העבודה בגיל צעיר יותר, או עקרות בית שלא מקבלות שום מענה למרות שזכאותן לקצבה נדחית״, סיכמה תומא-סלימאן.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה הבוקר שמדובר בהסכם אנטי פמיניסטי שפוגע בנשים במקצועות שוחקים. הסתדרות המורים והמזכ״לית דורשים להחריג את עובדות ההוראה מתכנית האוצר להעלאת גיל הפרישה.

״זהו מהלך מביש של המדינה, שפוגע בזכויות נשים שעובדות במקצועות שוחקים", אמרה בן דויד, "כמי שמובילה את הארגון שמייצג את עובדות ההוראה, לא ניתן יד לדריסת זכויותיהן של עובדות ההוראה שעובדות באחד המקצועות השוחקים במדינה."

לדברי בן דויד, "כבר היום חסרות מנהלות, מורות וגננות. העלאת גיל הפרישה רק תגביר את קצב נטישתן ממערכת החינוך, עקב השחיקה הקשה אותן הן חוות בעבודתן. אני דורשת להחריג את עובדות ההוראה מתכנית האוצר להעלאת גיל הפרישה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!