דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אלופה בהתחלות חדשות

השחיינית מורגן סטיקני מארה"ב עם מדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: Naoki Nishimura/AFLO SPORT/REUTERS)
השחיינית מורגן סטיקני מארה"ב עם מדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: Naoki Nishimura/AFLO SPORT/REUTERS)

מורגן סטיקיני סומנה כאחת ההבטחות של השחייה האמריקאית לאולימפיאדת טוקיו, אבל פציעה נדירה גרמה לקטיעת שתי רגליה | השחיינית מארה"ב, שרק רצתה לחזור לבריכה, הגיעה לטוקיו כשחיינית פראלימפית ושעטה לשתי מדליות זהב

איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

קריירת השחייה של מורגן סטיקיני (24) מניו המפשייר, ארה"ב, התחילה כשהייתה בת 10. מהרגע הראשון שנכנסה למים, היא הרגישה שזה "המקום השמח שלי", כפי שהיא נוהגת לכנות את הבריכה. חמש שנים אחר כך היא דורגה כאחת מ-20 השחייניות הטובות בארה"ב ב-1,500 מטרים וקיוותה לייצג את ארה"ב במשחקים האולימפיים.

אלא שדווקא אז, אחרי אימון שגרתי, הרגישה כאבים חזקים ברגל שמאל. הרופאים לא מצאו פתרון לכאב ברגל וסטיקיני נאלצה לעבור חמישה ניתוחים בחמש שנים. היא התקשתה ללכת מרוב כאבים והחלה לקחת משככי כאבים, לא כדי לחזור לבריכה, אלא רק כדי לשרוד את היום. הניתוחים לא הקלו על הכאב וסטיקיני חששה שהיא מתחילה להתמכר למשככי הכאבים.

בגיל 20 החלה גם דלקת חריפה ברגל הפצועה של סטיקיני, שלא השאירה לה ברירה. אחרי פגישה עם ד"ר מתיו קארטי הוחלט לקטוע את הרגל מתחת לברך כדי לחזור ולחיות חיים רגילים ככל האפשר.

יכולת ההתאוששות של סטיקיני הייתה מדהימה, שישה שבועות אחרי שאיבדה את רגלה השמאלית, היא כבר חזרה לבריכת השחייה ומהר מאוד חזרה גם להתחרות. הפעם כשחיינית פראלימפית. כמה חודשים אחר כך היא זכתה בשתי מדליות זהב באליפות ארה"ב.

אלא שהבעיות ברגליים לא חלפו. אחרי כמה חודשיים סטיקיני החלה להרגיש כאבים ברגל ימין. אחרי אימון היא נכנסה לאמבטיית קרח כדי להתאושש, כשיצאה מהאמבטיה היא הלכה שלושה צעדים ושברה את רגלה הימנית.

אחרי בדיקות מקיפות הרופאים מצאו, שסטיקיני סובלת מבעיה בריאותית נדירה, ששיבשה את זרימת הדם לרגליה. הרופאים ניסו להציל את הרגל באמצעות הליכים רפואיים נוספים אבל ללא הצלחה. שנה וחצי אחרי שאיבדה את רגלה השמאלית, הרופאים בישרו לסטיקיני שהיא צריכה לעבור ניתוח נוסף ולקטוע גם את רגלה השנייה.

"אני פשוט נכנסת לבריכה ושוכחת מהכול"

סטיקיני קיבלה לפני קצת יותר משנה וחצי את שתי הרגליים התותבות שלה ולמדה ללכת מהתחלה. הרופאים הכניסו אותה להליך רפואי חדשני, שאפשר לה לשלוט באמצעות השרירים, שנותרו לה ברגליים, גם בכף הרגל התותבת. מיד אחרי שלמדה ללכת היא גם רצתה לחזור ל"מקום השמח שלה", בריכת השחייה: "אני תמיד אומרת שהבריכה היא המקום שבו אני הכי שמחה. גם אחרי יום רע, אני פשוט נכנסת לבריכה ושוכחת מהכול".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Morgan Stickney (@morganstickney)

ג'ון פיין, מעולם לא אימן שחיינים פראלימפיים, אבל אחרי המפגש עם סטיקיני הוא החליט לאמן אותה ולהכין אותה לאתגר הבא: "לאמן את מורגן זאת תזכורת לכך שכל מכשול שאני חושב שהוא מכשול, הוא מכשול רק מכיוון שאני חושב שהוא מכשול, לא בגלל שהוא באמת כזה".

המטרה של סטיקיני הייתה להשתתף במשחקים הפראלימפיים בפריז ב-2024, אבל בעקבות דחיית המשחקים בטוקיו בשנה בגלל הקורונה, המטרה שונתה. בזמן הסגר סטיקיני התאמנה פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום ולאט לאט הבינה, שהיא יכולה מהר מהצפוי לזכות במדליה אותה תמיד רצתה. היא השיגה את הכרטיס לטוקיו 2020, כשהמטרה החדשה שלה היא לשבור את שיא העולם ב-400 מטר חופשי.

"בכנות, זאת רק עבודה קשה"

סטיקיני זינקה למים, כשלצידה, חברתה לנבחרת האמריקאית ואחת השחייניות הפראלימפיות הגדולות בהיסטוריה, ג'סיקה לונג. עבור לונג זוהי כבר הפעם החמישית במשחקים הפראלימפיים בהם זכתה ב-29 מדליות, מתוכן 15 מזהב. עבור סטיקני זה היה גמר פראלימפי ראשון.

ג'סיקה לונג הובילה את המקצה במשך יותר מ-350 מטרים. אבל הסיומת הייתה של סטיקיני, שעקפה אותה ממש במטרים האחרונים, ניצחה את המקצה, זכתה במדליית הזהב והייתה רחוקה שתי שניות משבירת שיא העולם.

השחיינית האמריקאית, מורגן סטיקיני, לאחר שזכתה בזהב במשחה ה-400 מטר חופשי במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: Ivan Alvarado/REUTERS)
השחיינית האמריקאית, מורגן סטיקיני, לאחר שזכתה בזהב במשחה ה-400 מטר חופשי במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: Ivan Alvarado/REUTERS)

סטיקיני, יכולה להוציא את מחברת החלומות ולסמן וי גדול ליד המדליה עליה חלמה בגיל 10: "אנשים יכולים לחשוב שאני כישרונית. בכנות, זאת רק עבודה קשה שהביאה אותי למקום שבו אני נמצאת היום", אמרה בראיון לניו יורק טיימס.

שלושה ימים אחר כך, שתי השחייניות האמריקאיות שיתפו פעולה בגמר ה-400 מטר שליחות מעורב. סטיקיני הייתה השחיינית האחרונה מבין הארבע וכשהגיע תורה לקפוץ למים הנבחרת האמריקאית הייתה במקום הרביעי ובמרחק של 6 שניות מהמקום הראשון. נצח במונחים של 100 מטר חופשי.

אלא שאז סטיקיני פשוט קרעה את הבריכה לשניים במה שהזכיר תצוגות של השחיין אותו היא מעריצה, מייקל פלפס. סטיקיני עקפה את שלוש השחייניות, שהיו לפנייה והגיעה ראשונה אל הקיר. הרביעייה האמריקאית חגגה מדלית זהב ועל אחד המהפכים המרשימים של המשחקים הפראלימפים בטוקיו חתומה סטיקיני, ספורטאית שמבינה דבר או שניים בקאמבקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!