דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות בתי הסוהר

החיפושים אחר האסירים הנמלטים נמשכים, 89 מחסומים נפרשו ברחבי הארץ

שישה אסירים נמלטו באישון לילה מכלא גלבוע שבצפון | במערכת הביטחון נערכים לכל תרחיש וכוחות רבים ממשיכים במצוד אחר הנמלטים | בנט הבהיר: "מדובר באירוע חריג, המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון"

  • שישה אסירים נמלטו באישון לילה מכלא גלבוע שבצפון | במערכת הביטחון נערכים לכל תרחיש וכוחות רבים ממשיכים במצוד אחר הנמלטים | בנט הבהיר: "מדובר באירוע חריג, המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון"
יהל פרג'

שישה אסירים ביטחוניים ברחו בלילה שבין ראשון לשני דרך מנהרה שחפרו מבית הכלא גלבוע שבצפון. גם הבוקר (שלישי) ממשיך המצוד אחריהם.

המשטרה וכוחות הביטחון פרשו 89 מחסומים ברחבי הארץ בדגש על האזורים הסמוכים לרשות הפלסטינית ולגבול עם ירדן. במערכת הביטחון סבורים כי חלקם כבר הצליחו לצאת משטח ישראל ומבצעים פעולות מודיעין לאיתורם גם מחוץ לגבולות המדינה.

בית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)
בית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)

מלבד המחבל זכריה זביידי, שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.

אינפיעאת, שהה בכלא הישראלי גם לפני עשור כשנעצר בפברואר 2011 בגין השלכת בקבוק תבערה ונשלח ל-11 חודשי מאסר. הוא יצא מהכלא במסגרת הפעימה השנייה של עסקת שליט, אז שוחררו 550 אסירים מהכלא.

התקרית בגלבוע, שנחשב לאחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל, החלה סמוך לשעה 03:25, וכחצי שעה לאחר מכן המסוק והרחפנים החלו לבצע את הסריקות סביב האתר. ששת האסירים שנמלטו שהו באותו התא. במקביל, רכזי ביטחון בקיבוצים באזור פנו לתושבים לסייע בסריקות בתוך היישובים, ומחסומים הוצבו בדרכים באזור.

סוהר בבית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)
סוהר בבית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, בעקבות האירוע, והדגיש בפניו כי מדובר באירוע חמור המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון. הוא צפוי לקיים התייעצויות בהמשך, בהתאם לצורך.

בר-לב, התייחס לאירוע קודם לכן, ואמר: "האירוע מתוחקר על ידי נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, שנמצאת בנקודת הבריחה. מחוז צפון במשטרת ישראל הקים חפ״ק סמוך לזירה ומפקד על המרדף והסריקות בסיוע צה״ל והשב״כ".

המנהרה דרכה ברחו המחבלים מבית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)
המנהרה דרכה ברחו המחבלים מבית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)

אריק יעקב, מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר, אמר: "האירוע התחיל מבחינתנו בשלוש לפנות בוקר כשאזרח זיהה מספר דמויות רצות באזור השדות סמוך לכלא. התחלנו ספירות וזיהינו שבאחד התאים נמצא פיר שכנראה מתוכו נמלטו האסירים". הוא הוסיף: "זהו אירוע ביטחוני חמור, קיים כשל של המבנים".

ניצב משנה אלי לוי, דובר המשטרה, סיפר בראיון לגל"צ: "האירוע כולו מטופל על ידי שירות בתי הסוהר, והשוטרים מהמחוז הצפוני נמצאים מאז השעות הקטנות של הלילה בסריקות וחיפושים". לדבריו, הדיווח הראשוני התקבל ככל הנראה באמצעות חקלאים מקומיים, והוסיף כי הוא מקווה כי הכוחות יצליחו להתחקות אחר הנמלטים לפני שיגיעו לרשות הפלסטינית.

הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)
הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)

"הקשר הישיר עם הרשות הוא של צה"ל והשב"כ. אבל כרגע העבודה שלנו במשטרה היא לחפש, והשגרה המלאה נשמרת כרגע בצפון. ההמלצה היחידה היא לשמור על העירנות", ציין לוי.

הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)
הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)

מאות רבש"צים ברחבי הארץ נמצאים במוכנות גבוהה בהתאם למצב, כך נמסר מארגון הרבש"צים. החל משעות הבוקר המוקדמות, עם היוודע דבר בריחתם של השישה, נמצאים כלל הרבש"צים בדריכות גבוהה כדי להגיב לכל תרחיש שעלול להתפתח.

פאוזי ברהום, דובר חמאס בירך על בריחת האסירים, והצהיר: "האסירים הצליחו להיאבק למען החופש, על אף השמירה והסיבוכים. זהו מעשה הירואי המסמל ניצחון עבור כל אסירינו האמיצים. מדובר באתגר משמעותי עבור מערכת הביטחון הציונית". במקביל, בג'נין פתחו בחגיגות לנוכח הימלטות האסירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!