דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

הטליבאן הציג ממשלה עם גברים בלבד, הפגנת מחאה פוזרה ביריות

הממשלה שהוגדרה כזמנית מורכבת ממנהיגי הטליבאן בעבר, ביניהם טרוריסט שמבוקש על ידי ה-FBI | הצהרת מדיניות קראה לדיפלומטים וארגונים הומניטריים לשוב לאפגניסטן, אך לא התייחסה כלל למעמד הנשים במדינה

אשה אפגנית בהפגנת מחאה מול שגרירות פקיסטן בקאבול, במחאה על הסיוע הפקיסטני לטליבאן, 6 בספטמבר 2021. ההפגנה פוזרה ביריות (AP Photo/Wali Sabawoon)
אשה אפגנית בהפגנת מחאה מול שגרירות פקיסטן בקאבול, במחאה על הסיוע הפקיסטני לטליבאן, 6 בספטמבר 2021. ההפגנה פוזרה ביריות (AP Photo/Wali Sabawoon)
אוריאל לוי

הטליבאן באפגניסטן הציג אתמול (שלישי) את ממשלתו הזמנית לאחר ההפיכה במדינה. בניגוד להתבטאויות קודמות של הטליבאן, הממשלה מורכבת מגברים בלבד. היא משלבת מנהיגי עבר מתקופת השלטון הקיצוני של הטליבאן במדינה בשנות התשעים, ומנהיגי המאבק בן 20 השנים בקואליציה שהובילה ארה"ב. ככל הנראה ההרכב הזה יקשה עליה לגייס תמיכה בין לאומית, שההנהגה החדשה זקוקה לה נואשות כדי למנוע התמוטטות כלכלית.

ההודעה על הממשלה החדשה הגיעה שעות לאחר שאנשי הטליבאן ירו באוויר כדי לפזר מפגינים שמחו בבירה קאבול ועצרו מספר עיתונאים, הפעם השנייה בתוך פחות משבוע בה נעשה שימוש בשיטות של יד קשה כדי לפזר הפגנה. בהפגנה, שנערכה אתמול (שלישי), ופוזרה ביריות, המוחים התאספו סביב שגרירות פקיסטן כדי למחות על המעורבות של איסלמבאד בסיוע לנסיונות הטליבאן להשתלט על מחוז פנג'שיר.

הטליבאן הודיעו ביום שני שהם השתלטו על המחוז – האחרון שנותר מחוץ לשליטתם לאחר שהשתלטו על המדינה בחודש שעבר. עם זאת, בפועל הקרבות בעמק פנג'שיר עדיין נמשכים, והטליבאן שולט ככל הנראה בצירים המרכזיים במחוז שבצפון מזרח אפגניסטן. כוחות הטליבאן השתלטו על בירתו המנהלתית של המחוז למשך שעות ספורות, והשחיתו את קברו של אחמד שאה מסעוד, גיבור המאבק בטליבאן.

ראש הממשלה הזמני, מולה חסן אחונד, הוביל גם את ממשל הטליבאן בקאבול במהלך שנות שלטונה האחרונות בשנות התשעים. מולה עבדול ר'אני בראדר, שהוביל את השיחות עם ארה"ב וחתם על ההסכם שהוביל לנסיגה, יהיה אחד משני סגניו של אחונד.

מוחמד חסן אחונד, ראש ממשלת הטליבאן הזמנית באפגניסטן (צילום: ויקיפדיה)
מוחמד חסן אחונד, ראש ממשלת הטליבאן הזמנית באפגניסטן (צילום: ויקיפדיה)

לעמדת המפתח של שר הפנים מונה סיראג'ודין חקאני, שנמצא ברשימת המבוקשים ביותר של שירות ה-FBI האמריקני, עם פרס של 5 מיליון דולר על ראשו, ולפי ההשערות מחזיק עדיין בבן ערובה אמריקני אחד לפחות. הוא הוביל רשת פעילי טרור שהואשמה באחריות לתקיפות קטלניות וחטיפות רבות.

מתוך 33 שרים, סגני שרים ובעלי תפקידים מיוחדים, 30 הם פאשטונים, הקבוצה הגדולה ביותר באפגניסטן (כ-40% מהאוכלוסייה) שרובם המוחלט של אנשי הטליבאן באים ממנה. הנותרים הם שני חברי טליבאן ממוצא טג'יקי (הטג'יקים הם כ-30% מאוכלוסיית אפגניסטן), ואחד אוזבקי. נראה שגם היעדר הייצוג לקבוצות אתניות אחרות יקשה על הממשלה לגייס תמיכה בין לאומית.

דובר הטליבאן, זביהולה מוג'אהיד מודיע על הקמת הממשלה החדשה, 6 בספטבר 2021 .(AP Photo/Muhammad Farooq)
דובר הטליבאן, זביהולה מוג'אהיד מודיע על הקמת הממשלה החדשה, 6 בספטבר 2021 .(AP Photo/Muhammad Farooq)

בהצגת הממשלה, דובר הטליבאן זאביהולה מוג'אהיד הדגיש שהמינויים הם זמניים. הוא לא ציין לכמה זמן מונו השרים, או מה יוביל לשינוי בהרכב הממשלה. מאז ההשתלטות על אפגניסטן באמצע אוגוסט לאחר נסיגת כוחות ארה"ב, הטליבאן לא הראו כל סימן שהם מתכוונים לקיים במדינה בחירות.

לצד ההודעה על הקמת הממשלה פרסם הטליבאן הצהרת מדיניות, שנראה שמטרתה להפיג פחדים של המדינות השכנות של אפגניסטן ושאר מדינות העולם, אך ממש לא הרגיעה את הפחדים של נשים, שלא הוזכרו בה ולו במילה. "המסר שלנו לשכנינו, לאזור ולעולם הוא שאדמת אפגניסטן לא תשמש לפגיעה בבטחונה של כל מדינה אחרת", נאמר בהצהרה.

ההצהרה קראה לדיפלומטים זרים, שגרירויות, קונסוליות וארגונים הומניטריים לשוב לאפגניסטן. "הנוכחות שלהם נדרשת בארצנו", נכתב.

ההצהרה כללה גם התייחסות להגנה על זכויות המיעוטים, והבטיחה חינוך "לכל אנשי המדינה, במסגרת השריעה המוסלמית". כאמור, נשים לא הוזכרו כלל בהצהרה בת שלושת העמודים.

הודעה של מחלקת המדינה האמריקנית הביעה דאגה מכך שהממשלה שכוללת אך ורק את אנשי הטליבאן, אנשים עם עבר בעייתי וללא נשים, אך הוסיפה שהממשלה החדשה תישפט על בסיס פעולותיה. ההצהרה שנוסחה בזהירות העירה שהממשלה שמונתה היא זמנית, ואמרה שהטליבאן יידרש לממש את הבטחתו להעניק מעבר בטוח לאפגנים ולבני לאומים אחרים עם מסמכי מעבר מתאימים, ולהבטיח שלא ייעשה שימוש באדמת אפגניסטן לפגוע באחרים. "העולם יעקוב מקרוב", נאמר בהצהרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!