דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"הממשלה צריכה להיות קשובה יותר לדרישה לפיצויים בעקבות ההגבלות. זה מגביר אמון בטווח הארוך"

פרופ' נדב דוידוביץ' מתייחס לאירועים ההמוניים שהתקיימו בקיץ: "יש הסתמכות גדולה מדי על התו הירוק, צריך גם הגבלות התקהלות ואכיפה" | לדבריו "הממשלה הנוכחית בזבזה זמן. עכשיו נדרשת השקעה בתשתיות ותכנון לטווח הארוך"

הופעה בישראל. ארכיון (צילום: נטי שוחט / פלאש90)
הופעה בישראל. ארכיון (צילום: נטי שוחט / פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אני חושב שבכל הנושא של הגבלות, כמו ששר הבריאות דרש, אם זה דברים שיש בהם פגיעה כלכלית, הממשלה צריכה להיות הרבה יותר קשובה לדרישה לפיצויים", אומר ל'דבר' יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ', "בסוף אלו דברים שמגבירים את ההיענות ושומרים על הכלכלה בטווח הארוך."

דוידוביץ', שחבר בצוות המומחים שמייעץ לפרויקטור הקורונה, מתייחס לסערה סביב פסטיבל פאנג'ויה באילת. פסטיבל הסטודנטים המסורתי שכולל מסיבות בריכה ענקיות במלונות בעיר התקיים גם השנה, בהשתתפות אלפי סטודנטים, עם קיום מינימלי של הנחיות הקורונה. כשפקחים הגיעו למקום לבדוק את אכיפת התו הירוק, הם הותקפו מילולית על ידי חלק מהחוגגים. בעקבות זאת אמרה ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שמשרד הבריאות וכל משרדי הממשלה דרשו להגביל אירועים גדולים, אך משרד האוצר סירב לכך כדי לא לפצות את בעלי העסקים.

"קיבלתי הרבה פניות על הפאנג'ויה כבר מזמן, והייתי בקשר עם שרון אלרעי פרייס בנושא. בקבינט המומחים אמרנו שאירועים כאלה הם לא הדבר הנכון לעשות כעת. רצינו לתת הרבה יותר קדימות לנושא של החינוך, וזה ברור שבכל חשיבה שרוצה לשמור על משק פתוח צריך לעשות סדרי עדיפות". 

"התו הירוק חשוב, אבל הלכו איתו רחוק מדי"

אחת הבעיות עליהן מתריע דוידוביץ' הוא הסתמכות גדולה מדי על התו הירוק, ללא שימוש באמצעים אחרים כמו הגבלת התקהלות. "למזלנו אין סגר, אבל צריך לעשות מינון אחר של איפה לשים את התו הירוק. הוא כלי חשוב, אבל הלכנו איתו רחוק מידי. צריך להשתמש גם בתו הסגול בחללים סגורים. בגלים הקודמים היתה הנחה שמצד אחד דברים שנעשים בחלל סגור הם יותר מסוכנים וצריך להגביל אותם בצורה משמעותית, ומצד שני פעילויות בחוץ, כמו פארקים ובריכות שחייה צריך להפעיל בהם פחות הגבלות.

"היום אין הבדל משמעותי בין ההגבלות על פעילויות בפנים ופעילויות בחוץ, ואני והמומחים חושבים שעל אירועים שקורים בפנים צריך יותר להחמיר, גם אם יש תו ירוק, לעומת פעילויות חוץ שאינן התקהלויות ענקיות, כמו הבריכות והפארקים. בבריכות אפשר לעשות תו סגול, ולא תו ירוק.

"לגבי מופעים ופאנג'ויה, אני חושב שהייתה צריכה להיות מעורבות יותר גדולה של אכיפה. משרד הבריאות אמר את זה בצורה ברורה, אבל בסופו של דבר זה שיתוף פעולה בין משרדים. יכול להיות שמשרד הבריאות היה צריך להיות מעורב בתחילת הדרך של תכנון האירוע בצורה יותר משמעותית, אבל בסוף צריך מעורבות של משרדי ממשלה אחרים, זה לא יכול להיות הכל על משרד הבריאות.

"לקח לממשלה חודשים להפוך לאקטיביים בעניין הקורונה"

לדברי דוידוביץ', הסערה סביב הפסטיבל היא רק תסמין לבעיה רחבה יותר – תגובה מאוחרת מדי של הממשלה להתפרצות המחודשת של הקורונה. "לקח לממשלה מספר חודשים כדי להפוך להיות אקטיביים בעניין הקורונה. זאת הייתה ממשלה חדשה ודברים לוקחים זמן, אבל בקבינט המומחים המלצנו להתחיל לפעול כבר בסוף חודש יוני, ולקח שבועות רבים עד שנפל האסימון."

"ההכנות לפאנג'ויה התחילו כבר קודם לכן, באווירה שהקורונה נגמרה. בתקופה הזאת שבין אפריל ליולי בזבזנו זמן, וכל התכנונים לטווח הארוך כולל תכנון לפתיחת שנת הלימודים, היו יכולים להיעשות יותר מוקדם ובצורה יותר מעמיקה. רק בתחילת אוגוסט הממשלה נכנסה לרמת דחיפות מספקת. אני מתייחס בעיקר לשאר המשרדים בממשלה, כי משרד הבריאות כן בא והזהיר, אבל שאר המשרדים לא פעלו מספיק.

"זה הזמן להשקיע בתשתיות"

"חלק מהבעיות גם התחילו עוד קודם, למשל עכשיו, למרות שהמודלים מראים על התחלתה של ירידה, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים. למרות שאין סגר ואני שמח על כך, יש אפשרות להפצה של עוד וריאנט. זה עניין כמעט פסיכולוגי, שצריך להחזיר את האנשים למצב תודעה של קורונה. השחרור המהיר מההגבלות באפריל-מאי-יוני היה מהיר מדי. אני מבין את הקושי בגלל עייפות הקורונה, וגם בגלל שיקולים פוליטיים של טרום בחירות וטרום הרכבת ממשלה, אבל זה היה זמן שבוזבז.

"אני חושב שעכשיו זה הזמן להשקיע בתשתיות. בהקטנת מספר ילדים בכיתה, בבריאות הציבור – צריך לראות את הקורונה כהזדמנות לשפר תשתיות. זה הרבה יותר חשוב משאלות פאנג'ויה כן-לא, כי הפאנג'ויה היא תסמין של חוסר יכולת לתכנן לטווח הארוך. בתקציב החדש יש התייחסות למשרד הבריאות, אבל הרבה הבטחות מההסכמים הקואליציוניים לא יושמו. צריך לוודא שיקיימו את ההבטחות האלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!