דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האוטומציה חודרת למקצועות השירות ומאיימת להגדיל את מספרי המובטלים

השיפורים בטכנולוגיית הרובוט מאפשרים למכונות לבצע משימות רבות, שדרשו בעבר יד אנושית | למרות הפגיעה האפשרית בעובדים, 43% מהחברות העידו כי תכננו לצמצם את כוח העבודה שלהן באמצעות טכנולוגיה חדשה

שני מלצרים רובוטיים בפעולה במסעדת ה'רויאל פאלאס' בדרום-מערב הולנד (צילום:AP Photo/Peter Dejong)
שני מלצרים רובוטיים בפעולה במסעדת ה'רויאל פאלאס' בדרום-מערב הולנד (צילום:AP Photo/Peter Dejong)

מגיפת הקורונה לא איימה רק על בריאותם של אזרחי ארה״ב בשנת 2020, אלא גם על סוגי המשרות שלהם ושל כולנו. בהתמודדות עם מחסור בעובדים ועלויות עבודה גבוהות יותר, חברות מתחילות להפנים כי שימוש ברובוטים עשוי להיות יעיל למשרות בענף השירות.

ניסיון העבר מצביע על כך שגלי אוטומציה כאלה יוצרים, בסופו של דבר, יותר מקומות עבודה מאלו שנהרסים, אך הם גם מוחקים באופן בלתי פרופורציונלי משרות חסרות מיומנות, שהרבה עובדים בעלי הכנסה נמוכה תלויים בהן. כתוצאה מכך, הפגיעה האנושית לכלכלה האמריקאית עלולה להיות קשה.

״באופן אידיאלי, האוטומציה יכולה לאפשר פריסה מחודשת של עובדים, כך שיוכלו לעבור לעבודה טובה ומעניינת יותר, בתנאי שיוכלו לקבל את ההכשרה הטכנית המתאימה״, אומר יוהנס מוניוס, כלכלן מאוניברסיטת רדלנדס. ״אבל למרות שזה קורה כעת, התהליך אינו מספיק מהיר״, הוא מוסיף.

גרוע מכך, סוג שלם של עבודות שירות עשוי להיות בסיכון. "הרובוטים ברחו מתחום הייצור, ונכנסו לתחום השירות בצורה רחבה הרבה יותר", הוא אומר. "ראיתי את עבודות הקשר הבינאישי כבטוחות. הופתעתי לגמרי לגלות שלא כך המצב”.

השיפורים בטכנולוגיית הרובוט מאפשרים למכונות לבצע משימות רבות, שדרשו בעבר יד אנושית – החל מזריקת בצק פיצה, דרך הובלת מצעים לבית חולים, בדיקת מדידים, ועד למיון סחורות. רובוטים, אחרי הכל, לא יכולים לחלות או להפיץ מחלות. הם גם אינם מבקשים פסק זמן לטיפול במצבי חירום בלתי צפויים של ילדיהם.

כלכלנים בקרן המטבע הבינלאומית גילו כי מגיפות העבר עודדו חברות להשקיע במכונות, בדרכים שיכולות להגביר את הפרודוקטיביות, אך גם להרוג משרות בעלות מיומנות נמוכה. "התוצאות שלנו מצביעות על כך שהחששות לגבי עליית הרובוטים לאחר מגיפת COVID-19 נראים מוצדקים", כתבו בעיתון הקרן בינואר.

ההשלכות עלולות ליפול במיוחד על הנשים הפחות משכילות, העוסקות באופן לא פרופורציונלי בעבודות השכר הנמוכות והבינוניות, אשר גם נחשפות יותר למגמת האוטומציה. משרות אלה כוללות מכירות, עוזרות מנהליות, קופאיות ואת ענף הסיעוד.

המלצרים הפכו למנהלים – בזכות המעבר לרובוטים

נראה כי המעסיקים להוטים לעבור לשימוש ברובוטים. סקר שנערך בשנה שעברה על ידי הפורום הכלכלי העולמי, מצא כי 43% מהחברות תכננו לצמצם את כוח העבודה שלהן באמצעות טכנולוגיה חדשה. מאז הרבעון השני של 2020, ההשקעות העסקיות בציוד גדלו ב-26%, פי שניים מהר יותר מהכלכלה הכללית.

סקוט לוטון, מנכ"ל רשת המסעדות ״ברטקו״ בוירג'יניה, התקשה כמו בעלי מסעדות רבים לשכנע מלצרים לחזור לעבודה מחדש לאחר המגיפה. אז הוא החליט להסתדר בלעדיהם.

בעזרת חברת תוכנה פיתחה החברה שלו מערכת הזמנות ותשלומים מקוונת שלקוחות יכולים להשתמש בה באמצעות הטלפונים שלהם. הסועדים פשוט סורקים ברקוד במרכז כל שולחן כדי לגשת לתפריט ולהזמין את האוכל שלהם מבלי לחכות לשרת. עובדים מביאים אוכל ושתיה לשולחנותיהם. וכשסיימו לאכול, הלקוחות משלמים על הטלפונים שלהם ועוזבים.

החידוש צמצם את מספר העובדים, אך לא בהכרח הביא להרעה במצבם. בכל מיקום אחד מסניפי ברטקו, יש כיום עד שמונה עוזרי מנהלים, בערך פי שניים מלפני המגיפה. רבים הם מלצרים לשעבר, והם מסתובבים בין השולחנות כדי לוודא שלכל אחד יש את מה שהוא צריך. הם מקבלים שכר שנתי החל מ-55 אלף דולר, במקום השכר השעתי לו היו זכאים טרם ימי הקורונה.

כעת, נחלקים הטיפים בין כל העובדים האחרים, כולל מדיחי כלים, שהחלו להרוויח משמעותית יותר משכרם לפני המגיפה. "אין לנו את המחסור בעבודה שאתה קורא עליו בחדשות", אומר לוטון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!