דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדיקות הקורונה הקבועות בבתי הספר יורחבו לכל הארץ, בכפוף להסכמת ההורים

תכנית 'מגן חינוך' של משרדי החינוך והבריאות כוללת בדיקות PCR שבועיות לתלמידים ולמורים, ותיערך בבתי ספר יסודיים בהם מעל 75% מהתלמידים והמורים ייבדקו | הבדיקות יוכרו גם לצורך התו הירוק

בדיקות קורונה בבית הספר לתלמידים בנוף הגליל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: עיריית נוף הגליל)
בדיקות קורונה בבית הספר לתלמידים בנוף הגליל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: עיריית נוף הגליל)
דפנה איזברוך
מיכל מרנץ
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך ירחיב את 'מגן חינוך', תכנית בדיקות הקורונה הקבועות בבתי הספר, ויאפשר לכלל בתי הספר היסודיים בארץ להשתתף בה, בכפוף להסכמת הורים ולעמידה בסף השתתפות בית ספרי. במתווה המקורי לפתיחת שנת הלימודים, הבדיקות נועדו לבתי ספר בערים שמוגדרות כתומות ואדומות במודל הרמזור.

תכנת מגן חינוך כוללת בדיקות PCR (בדיקות מטוש שמפוענחות במעבדה ונחשבות למדויקות יותר) לתלמידים ולמורים בבית הספר אחת לשבוע, במטרה לייצר שגרת קורונה בטוחה בבתי הספר. הבדיקות יוכרו גם לצורך התו הירוק, לאורך שבוע, כלומר, ילדים שייבדקו במסגרת הפרויקט לא יידרשו לבדיקות מהירות כדי להיכנס למתחמים שנדרש בהם התו הירוק.

הסף הבית ספרי הנדרש להפעלת התכנית הוא שמעל 75% מכלל התלמידים והמורים בבתי הספר יסכימו להיבדק (במקרה של תלמידים ההסכמה היא של ההורים), כאשר מחוסנים ומחלימים ייספרו במניין הנבדקים אך לא ייבדקו בפועל. הסכמת ההורים להיבדק מתבצעת באמצעות טופס אינטרנטי בפורטל ההורים של משרד החינוך או בטופס ידני, והיא תקפה לכל שנת הלימודים, אך ההורה יכול לבטל את הסכמתו בכל שלב. בנוסף התבקשו ההורים לאשר לילדיהם להיבדק גם במקרה של התפרצות בבית הספר.

הבדיקות נעשות באופן קבוצתי בשיטה ייחודית שפותחה במיוחד לצורך הפרויקט, 'איגום מטושים'. בשיטה זו כל אוכלוסיית בית הספר מחולקת לקבוצות על פי המפגשים הקבועים (לדוגמה, מורה וכיתה). בכל שבוע, כל חברי הקבוצה נבדקים באמצעות שני מטושים, שאחד מהם מוכנס למבחנה יחד עם שאר המטושים של חברי הקבוצה, והשני נשמר במבחנה אישית לנבדק.

המבחנה הקבוצתית נבדקת במעבדה, כשתשובה שלילית משמעותה שכלל חברי הקבוצה שליליים, ותשובה חיובית משמעותה שלפחות אחד מחברי הקבוצה חיובי. רק במקרה שמתקבלת תשובה חיובית, נבדקים המטושים הפרטיים במטרה לאבחן מי חיובי ומי שלילי. השיטה מאפשרת לחסוך בזמן התשובות לבדיקה מגיעות עד השעה 6:00 בבוקר שלמחרת הבדיקה, וכך במקרה של תשובה חיובית, חברי הקבוצה ייכנסו לבידוד (מלבד מי שפטור מבידוד) ותתקיים למידה מרחוק.

הבדיקות מבוצעות על ידי בודקים מחברות שנשכרו על ידי משרד הבריאות. ההנחיות לבדיקה כוללות ביצוע בדיקה באופן עדין שלא יכאיב לילדים.

התכנית החלה לפעול כפיילוט בנובמבר האחרון, והופעלה רשמית בחזרה מהסגר השני בינואר. בשיאה השתתפו בה כמאה בתי ספר מתוך כ-5,000, מה שהוגדר על ידי ראשת שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ומומחי בריאות הציבור ככישלון. הקושי המרכזי שהביעו גורמים בבתי הספר וברשויות המקומיות היה הגעה לסף הנדרש של הורים שאישרו לילדיהם להיבדק.

תכנית נוספת של משרד החינוך, שכרגע נמצאת בשלב הפיילוט, היא 'הכיתה הירוקה' – חלופה לבידוד תלמידים באמצעות בדיקות רציפות. במתווה התכנית שמופעלת כרגע במספר מצומצם של בתי ספר בחברה הערבית והחרדית, עם גילוי תלמיד מאומת בכיתה, הוא יישלח לבידוד, ויתר התלמידים בכיתה ייבדקו בבדיקת PCR וישהו בבידוד עד לקבלת תוצאה בלבד. מי שיאובחן כשלילי בבדיקה הראשונה יוכל להמשיך להגיע לבית הספר וייבדק בכל יום למשך שבוע. לפי משרדי החינוך והבריאות, באמצע אוקטובר יתקבלו המסקנות הראשונות מהפיילוט ויוחלט האם להפעיל את התכנית בכלל בתי הספר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!