משרד האוצר מתנה סיוע לאל על בסך 50 מיליון דולרים במכירת מטוסים וחלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד – כך הבהיר לחברה מנכ"ל האוצר רם בלינקוב במכתב ששלח בתחילת השבוע. המתווה כפוף להסכמת הממשלה ולחתימה על הסכם בין החברה והאוצר.
הסיוע, כך על פי מכתבו של בלינקוב, נועד לאפשר לחברה תזרים על מנת לשרוד במהלך 12 החודשים הקרובים, מותנה גם בהזרמת הון בהיקף שווה מצד הבעלים, טרם העברת הכספים מהמדינה. מספר המטוסים שתדרש החברה למכור ושיעור בעלותה במועדון הנוסע המתמיד לא נקבע במכתב במפורש, אולם נקבע כי החברה תדרש לקבוע לנושא לוחות זמנים ברורים.
הסיוע יינתן בדרך של אג"ח המיר למניות ללא ביטחונות וללא ריבית, צמודה לדולר או למדד המחירים בהתאם להחלטת החברה לתקופה של שלוש שנים מיום חתימת ההסכם. בתום התקופה תוכל החברה לפרוע את האג"ח למדינה או לחילופית להנפיק מניות לציבור ולהמיר את החוב למדינה במניות שיוקצו למדינה בהנחה על מחיר המניה (שלא יעלה על 10%), במתווה שיאושר קודם להנפקה על ידי המדינה.
ככל שהמדינה תקבל לידיה מניות, הן יהיו מורדמות כל זמן שהמדינה מחזיקה בהן וזאת על מנת שלא להפוך את אל על לחברה ממשלתית. בכל מקרה חלק המדינה בהון החברה לא יעלה על שיעור כולל של 24% (לעומת 15% כיום). המתווה יכלול גם מגבלות על משיכת דיבידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין וכן תנאים נוספים שיקבעו בהמשך על ידי המדינה ולא פורטו במכתב.
"תנאי סף להעמדת כל סיוע של המדינה לחברה יהיה שבעלי המניות יעמדו בהתחייבותם להזרים לחברה סך של 43 מיליון דולר בהלוואת בעלים נחותה" הבהיר בלינקוב, זאת בהתאם לתנאי ההסכם לרכישה מוקדמת של כרטיסי טיסה למערך האבטלה באמצעותה הזרימה כבר המדינה לאל על 210 מיליון דולרים.
כזכור, ביקשה אל על מהמדינה סיוע נוסף בסך כ-150 מיליון דולר, על רקע השלכות וריאנט דלתא אשר הוביל לפגיעה נוספת בענף התעופה המקומי והעולמי. ארקיע ביקשה כ-35 מיליון דולר וישראייר ביקשה כ-20 מיליון דולר.
"בסופו של יום העולם יפתח שוב לטיסות מישראל ואליה" הדגיש יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. "לכן, בשעה הנוכחית דחוף ביותר לאמץ מודל חל"ת גרמני לעובדי חברות התעופה על מנת להרוויח זמן עד התאוששות הענף".