דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חינוך נוסח סין למכורים למשחקי מחשב

ילד משחק ביריד משחק וידאו בבייג'ינג (AP Photo/Ng Han Guan)
ילד משחק ביריד משחק וידאו בבייג'ינג (AP Photo/Ng Han Guan)

הממשלה הסינית החליטה להגביל את השעות השבועיות המותרות במשחקי מחשב לצעירים מתחת לגיל 18, בטענה שהדבר "יגן על הבריאות של צעירים" | קדם לכך, ניסיון לפגוע בענקית הטכנולוגיה עליבאבא ששולטות במרבית ענף המדיה

יונתן קירשנבאום

ההגבלות שהטילה הממשלה הסינית בשבוע שעבר הן הרגולציה הקשה ביותר בעולם על שימוש במשחקי מחשב. למעשה, הממשלה הסינית החליטה להגביל את השעות השבועיות המותרות לצעירים מתחת לגיל 18 למשחקי מחשב לשלוש, וחריגה מעבר לכך היא עבירה פלילית.

בפועל, משחקי מחשב ייאסרו במשך מרבית השבוע, והמשחק יתאפשר רק בימי שישי, שבת וראשון, לשעה אחת בכל יום. לטענת הממשלה הסינית, מדובר בצעד חינוכי, שמטרתו להתמודד עם תופעת ההתמכרות למשחקי מחשב הנפוצה ככל הנראה בקרב צעירים סיניים. על פי הממשלה, האיסור "יגן על הבריאות הפיזית והמנטלית של צעירים".

עם זאת, לא מדובר בצעד הראשון בו נוקטת הממשלה נגד תעשיית הטכנולוגיה הסינית בשנה האחרונה, ויתכן שאם קיימת בכלל מוטיבציה לדאגה לבריאות אותם הצעירים היא שולית לעומת הניסיון להחליש בצעד נוסף את תעשיית הטכנולוגיה, שתעשיית הגיימינג הגדולה בסין היא חלק ממנה.

מוקדם יותר השנה הודיעה הממשלה הסינית על כוונתה לפרק את המבנה המונופוליסטי של שוק הטכנולוגיה במדינה, והניסיון לפגוע בחברת עליבאבא וענף ההייטק שלה אנט גרופ הביא להיעלמותו של המיליארדר ג'ק מא.

הבעלים של 'עליבאבא' ג'ק מא (Jean-Marc Giboux / AP Images for American Express)
הבעלים של 'עליבאבא' ג'ק מא (Jean-Marc Giboux / AP Images for American Express)

הניסיון להגביל את כוחן של מספר חברות הטכנולוגיה הקטנות ששולטות במרבית הענף במדינה התחיל בתחילת השנה, עם ההודעה שהרגולטור הסיני יבחן את ההתנהלות במספר חברות ענק וימליץ על שינויים מבניים בהם. הגדולה מביניהם – קבוצת עליבאבא, נדרשה לבצע שינויים כדי לעמוד בתנאים שהציב הרגולטור, ביניהם מכירת חלק מענפי הקבוצה.

הבנק המרכזי אפילו זימן את ראשי החברה לדיון וקבע כי לזרוע הפינטק של הקבוצה "אין מנגנון ממשל תאגידי יציב" וכי החברה הפרה את תנאי הרגולציה בסין ולקחה חלק בפעילות פיננסית בלתי חוקית. בנוסף, הממצא של הבנק המרכזי היה שהחברה עשתה שימוש בכוח השוק שלה כדי לדחוק החוצה מתחרים, ולפגוע באינטרס של הצרכנים.

מועד המתקפה על עליבאבא ככל הנראה לא היה מקרי, ותוכנן להיות חלק מניעור מתמשך של ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שממשיך עד היום, ומהווה הרקע להגבלות על שעות המשחק במחשב. ההודעה של הממשלה הסינית בנוגע לעליבאבא פורסמה רק מספר ימים לפני שזרוע הפינטק של החברה תוכננה לצאת בהנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה.

ראשי הקבוצה החליטו לדחות את ההנפקה, ובינתיים היחסים בין החברה לממשלה חזרו להיות תקינים. מאז שחזר מא לסין דווח שהוא תורם באופן אישי מיליארדי דולרים לקרן "הטוב במשותף" שהקים שי גינפינג, שאמורה לממן רפורמות חברתיות שביניהם חינוך מחדש של מכורים למשחקי מחשב. עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיו הרפורמות שתדרוש הממשלה הסינית מעליבאבא כחלק מהרפורמה בענף.

משרדי חברת עליבאבא (AP Photo/Mark Schiefelbein)
משרדי חברת עליבאבא (AP Photo/Mark Schiefelbein)

ההחלטה להגביל את שעות המשחק המותרות לשלוש בלבד מהווה מכה קשה מאד לתעשיית הגיימינג הסינית. מאז שהוסרו מרבית ההגבלות על תעשיית הגיימינג במדינה, שהייתה אסורה לחלוטין לתקופות מסוימות, השוק נהנה מצמיחה אדירה, ועל פי חלק מההערכות הוא מהווה אחד הענפים בעלי הצמיחה הגבוהה ביותר בסין מאז 2015. בסדרי גודל של המשק הסיני מדובר בהחלטה שעלולה לעלות לחברות הגיימינג מיליוני דולרים ביום.

הציפיה לפגיעה ברווחים השתקפה גם בשוק ההון בימים האחרונים. מניותיהן של שתי חברות הגיימינג הגדולות בסין: טנסנט ונט-איז, נפלו אחרי ההחלטה, והמשיכו לרדת שוב אחרי שמפלגת השלטון הסינית פרסמה הצהרה לפיה חברות הגיימינג צריכות להתמקד פחות בעשיית רווחים, ויותר בדאגה לציבור הסיני.

מניית נט-אז נפלה ביום שאחרי ההצהרה ב-11%, ומניית טנסנט ב-8.5%, ומדד הנג-סנג טק שעוקב אחרי מניות החברות הטכנולוגיה הגדולות שנסחרות בבורסה בהונג קונג נפל ב-4.7%. גם מדד הנאסד"ק גולדן דרגון שעוקב אחרי חברות טכנולוגיה סיניות שנסחרות בארה"ב ירד ב-3.7% מאז ההחלטה.

מדובר בתעשיית ענק, שהכנסותיה מגיעות לכ-100 מיליארד דולר בשנה. אחת החברות המצליחות ביותר בשוק הגיימינג הסיני היא טנסנט – חברה בעלת שווי שוק של כשליש מזה של אמזון האמריקאית.

על פי דוחות החברה, מאז שנת 2015, אז הושק המשחק הפופולרי ביותר שלה, ההכנסות היומיות ממכירות של מוצרים נלווים למשחק עצמו עומדים על 3.7 מיליון דולר, או כ-15 דולר ביום בממוצע מכל לקוח. ההחלטה של הממשלה צפויה להביא לצניחה בהכנסות החברה מענף הגיימינג שלה, ולפגוע באופן ניכר בחברה כולה, שעוסקת בייצור של מגוון שירותים ומוצרים טכנולוגיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!