דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון התאומים

פורסם מסמך חסוי ראשון מחקירת אסון התאומים: אין הוכחה למעורבות של ממשלת סעודיה במתקפה

סיכום ראיון שערכה הסוכנות ב-2015 עם אזרח סעודי חשף פרטים על סיוע לוגיסטי שקיבלו שניים מהמחבלים מגורמים סעודיים בארה"ב | משפחות הקורבנות: "הממצאים דווקא כן מאשרים את טענותינו לאחריות של ממשלת סעודיה"

אסון התאומים, ספטמבר 2011 (צילום:  Michael Foran  flickr).
אסון התאומים, ספטמבר 2011 (צילום: Michael Foran flickr).

ה-FBI פרסם הבוקר (ראשון), שעון ישראל, מסמך מחקירת אסון התאומים, שהיה חסוי עד עתה. המסמך, שנוגע לסיוע הלוגיסטי שקיבלו שניים מחוטפי המטוסים שהיו מעורבים בפיגוע, כולל פרטים על תקשורת בין השניים לגורמים סעודיים בארה"ב. עם זאת, לא כלולות בו הוכחות לכך שבכירים בממשל הסעודי היו שותפים לתכנית.

מדובר במסמך הראשון מתוך חקירת הפיגועים שפורסם מאז הורה הנשיא ג'ו ביידן לפתוח בהליך בחינת הסרת החיסיון על החומרים. מדובר בסיכום בן 16 דפים של ראיון שערך ה-FBI ב-2015 עם אדם שהיה בקשר קרוב עם אזרחים סעודים בארה"ב שהיו מעורבים בכניסתם של החוטפים למדינה לפני הפיגועים.

בשבוע שעבר הורה ביידן למחלקת במשפטים ולסוכנויות פדרליות אחרות לבצע בחינה של מסמכים אותם יוכלו לפרסם לציבור בחצי השנה הקרובה. הנשיא היה נתון ללחצים לעשות זאת מצד משפחות הקורבנות שמעוניינות לקבל את חומרי החקירה כחלק מתביעה שהגישו בניו יורק, לפיה גורמים סעודיים רשמיים סייעו לחוטפים.

"פגישה מקרית" בין שניים מהחוטפים לאזרח סעודי עם קשרים לממשלה

השערות על מעורבות רשמית של סעודיה בפיגועים נפוצו כבר זמן קצר בלבד אחרי הפיגועים עצמם. הן צצו אחרי שהתגלה ש-15 מתוך 19 המחבלים היו אזרחים סעודים. אוסמה בין-לאדן, מנהיג אל-קאעידה באותו הזמן, בא ממשפחה בולטת בממלכה.

לפי מסמכים שהחיסיון כבר הוסר מהם, הרשויות בארה"ב חקרו מספר דיפלומטים סעודיים ואנשים עם קשרים לממשלה הסעודית שהכירו את החוטפים אחרי שהגיעו לארה"ב.

אך הדו"ח ועדת החקירה לאירועי ה-11 בספטמבר, שפורסם ב-2004, לא מצא "כל ראייה שממשלה סעודיה כמוסד, או גורמים סעודיים בכירים כאינדיבידואלים, מימנו" את הפיגועים שתכננן אל-קאעידה. עם זאת ציין הדו"ח שייתכן שארגוני צדקה שקשורים לסעודיה העבירו כספים לארגון הטרור.

תשומת לב מיוחדת הופנתה לשני החוטפים הראשונים שהגיעו לארה"ב, נוואף אל-האזמי וחליד אל-מידהאר, והסיוע לו זכו.

בפברואר 2000, זמן קצר אחרי שהגיעו לדרום קליפורניה, פגשו השניים אזרח סעודי בשם עומאר אל-ביומי שעזר להם לשכור דירה בסן דייגו, היה בעל קשרים לממשלת סעודיה ומוקדם יותר משך את תשומת הלב של ה-FBI.

ביומי תיאר את פגישתו עם האזמי ומידהאר במסעדה כ"פגישה מקרית". לפי המסמך שפורסם הבוקר, חוקרי ה-FBI ניסו מספר פעמים במהלך החקירה לקבוע אם מדובר בתיאור מדויק או במפגש שנקבע מראש.

הריאיון מ-2015, שמהווה את הבסיס למסמך, נערך עם אדם שהגיש בקשה לקבלת אזרחות אמריקאית וששנים מוקדם יותר היה בקשר רציף עם אזרחים סעודיים שלפי החוקרים סיפקו "סיוע לוגיסטי משמעותי" לחלק מהחוטפים. לפי המסמך, ביומי היה אחד מאנשי הקשר שלו.

זהות המרואיין נותרה חסויה והושמטה מכל המסמך, אך הוא תואר כעובד לשעבר בקונסוליה הסעודית בלוס אנג'לס.

אדם נוסף שמוזכר במסמך הוא פאהד אל-ת'ומיירי, שהיה בזמנו דיפלומט סעודי רשמי בקונסוליה בלוס אנג'לס ושלטענת החוקרים הוביל פלג קיצוני במסגד לא היה שייך. לפי המסמך בניתוח התקשורת זוהתה שיחת טלפון של שבע דקות שנערכה ב-1999 בין הטלפון של ת'ומיירי והטלפון בבית המשפחה בסעודיה של שני אחים שמאוחר יותר הפכו לאסירים במתקן המעצר האמריקאי בגואנטנמו, קובה.

ביומי ות'ומיירי עזבו את ארה"ב שבועות ספורים לפני הפיגועים.

משפחות הקורבנות: המסמך מאשר את טענותינו

המסמך, שחלקים רבים ממנו הושמטו מסיבות של ביטחון לאומי, פורסם שעות ספורות אחרי שביידן השתתף באירוע הזיכרון לאירועי ה-11 בספטמבר בניו יורק, פנסילבניה וצפון וירג'יניה. חלק ממשפחות הקורבנות הביעו התנגדות להשתתפות הנשיא באירועים כל עוד המסמכים מהחקירה נשארים חסויים.

ממשלת סעודיה הכחישה כבר בעבר כל מעורבות בפיגועים. השגרירות שלה בוושינגטון הביעה תמיכה בהסרת החיסיון מכל מסמכי החקירה כדי "לשים סוף, אחת ולתמיד, להאשמות חסרות הבסיס נגד הממלכה". לפי הודעת השגרירות, כל טענה לפיה ערב הסעודית הייתה מעורבת באירועים היא "שקר מוחלט".

משפחות הקורבנות בירכו על פרסום המסמך, שמהווה לדבריהם צעד משמעותי במאמציהם לקשור בים הפיגועים לסעודיה. ברט איגלסון, שאביו ברוס נהרג בהתקפה על מרכז הסחר העולמי, אמר שפרסום חומר החקירה של ה-FBI "מקדם את המאבק שלנו על האמת והצדק".

ג'ים קריינדלר, עורך דינן של משפחות הקורבנות, אמר בהודעה רשמית שפרסם כי "הממצאים והמסקנות בחקירה הזאת של ה-FBI מאשרים את הטענות שהעלינו בתביעה על האחריות של ממשלת סעודיה לפיגועי ה-11 בספטמבר".

"המסמך הזה, יחד עם הראיות הציבוריות שאספנו עד עכשיו", הוסיף, "מספק תכנית מתאר לדרך בה אל-קאעידה פעל בתוך ארה"ב בידיעתה המלאה ובתמיכתה הפעילה של הממשלה הסעודית".

לדבריו, המסמך שפורסם כלל ראיות על חילופי שיחות פנימיים בין גורמים סעודיים רשמיים ובינם לבין חברי אל-קאעידה, ולאחר מכן "מפגשים מקריים" בים הגורמים הרשמיים לחוטפי המטוסים במקביל לכך שסייעו להם להשתקע בארה"ב ולמצוא בתי ספר לטיסה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!