דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מחקר אוסטרלי: שילוב של צמחים מסייע לייצור חשמל סולארי על גגות

צמחים שנשתלו מתחת לפנלים על גגות בסידני סייעו להוריד את הטמפרטורה ולשפר את יעילות ייצור החשמל ב-20% בשעות שיא החום וב-3.6% בסך הכל

גג בעיר סידני באוסטרליה שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים. (צילום: UTS research team)
גג בעיר סידני באוסטרליה שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים. (צילום: UTS research team)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחקר אוסטרלי חדש מספק אפשרות מעניינת להכרעה מה כדאי להציב על שטחי גג של בניינים, פנלים סולאריים או גידול צמחים עירוני. התשובה שנתנו החוקרים היא: גם וגם. על פי המחקר, שפורסם ביולי השנה באוניברסיטת סידני לטכנולוגיה (UTS), גג ירוק משולב בפנלים סולאריים לא רק אפשרי, אלא גם מייעל את ייצור האנרגיה.

סוגיית ניצול שטחי הגג היא "נושא חם" במחשבה על עירוניות מתקדמת. על שטחי הגג עתיד להתקיים מאבק בין שימושים שונים: גידול צמחים, ייצור אנרגיה ואפילו הקמת גני ילדים.

ציפור מעל גג שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים בסידני אוסטרליה. (צילום: UTS research team)
ציפור מעל גג שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים בסידני אוסטרליה. (צילום: UTS research team)

צוות החוקרים , בהובלת פטר אירגה, פרייז'ר טורפי ורוברט פלק, בחנו שני גגות דומים באותו רובע בעיר סידני. באחד הותקנו רק פנלים סולאריים, ובשני נשתלו עשבי דשא ועשבים ומעליהם הותקנו פנלים סולאריים.

שתילת עשבים על הגג מסייעת לחיסכון באנרגיה ולהפחתת פליטות, בעזרת הגברת הבידוד של הגג, הפחתת מי הנגר בעת סערה וספיגת פחמן דו חמצני מהאוויר. היא תורמת להפחתת חלק מסוגי זיהום האוויר, ומוסיפה למגוון הביולוגי בעיר תוך משיכת ציפורים, דבורים וחרקים אחרים.

פנלים סולאריים מתפקדים באופן אופטימלי בטמפרטורה של 25 מעלות ויעילותם נפגעת כאשר הם חמים יותר.

במחקר נמצא ששתילת העשבים מצליחה להפחית את החום על הגג באופן דרמטי, אפילו עד 20 מעלות צלסיוס לעומת גג רגיל. הפרש זה מפחית את קרינת החום החוזרת מהגג אל הפנל ובכך תורמת לשיפור יעילותו בייצור חשמל.

דימות תרמי של הבדלי הטמפרטורות בין גג עם פנלים סולאריים בלבד (מימי) לבין גג שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים. (צילום: UTS research team)
דימות תרמי של הבדלי הטמפרטורות בין גג עם פנלים סולאריים בלבד (מימי) לבין גג שמשלב צמחייה ופנלים סולאריים. (צילום: UTS research team)

הצמחים מתחת לפנלים סייעו להוריד את הטמפרטורה ולשפר את יעילות ייצור החשמל ב-20% בשעות שיא החום וב-3.6% בסך הכל, במדידות שנערכו במהלך שמונה חודשים.

"הפחתת הטמפרטורה של המשטח, בימי הקיץ החמים של סידני, היא אופן בו הגג הירוק מאפשר לפנל למערכת הפנלים הסולאריים לייצר יותר חשמל", אמר אירגה לאתר האוניברסיטה.

"הפחתת הטמפרטורה מדגימה באיזה אופן גגות ירוקים יכולים לשחק תפקיד חשוב במאבק בתופעת 'איי החום העירוניים', נושא משמעותי בערים שלנו", הוסיף.

על פי המחקר, הגג הירוק ספג כמעט 9 טון של גזי חממה, כמות המקבילה ל-110 עצים. בנוסף, על הגג התרחשו חיים עשירים מבחינה ביולוגית: דבורים, חרקים ואפילו ציפורים מצאו בו שטח מזמין, מה שהחל ליצור מערכת אקולוגית חדשה בשטח הגג.

הגג הירוק הפחית את קצב פליטת תעלות הניקוז בעת סערה ביותר מ-600 ליטרים לעומת הגג הרגיל, מה שמסייע לצמצום הסכנה להצפות.

ג'ק גמון, מייסד שותף של גו'נגלפי, החברה שהתקינה את הגג הירוק: "עכשיו זה הזמן להפוך כל גג לירוק וליצור קשרים חיוניים בין אנשים, סביבה וצמחים".

החוקרים בוחנים כעת, ביחד עם החברה, דרכים בהן מערכות מבוססות צמחים עשויות להשפיע באופן חיובי על מיזוג אוויר בבניין תוך חיסכון באנרגיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!