דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כ-60% מדורשי העבודה לא זכאים לדמי אבטלה, יו״ר ועדת הכספים: ״לא מדובר במצב חירום״

עקב ביטול מתווה החל"ת למובטלים מתחת לגיל 45, כונסה היום (א׳) ועדת הכספים לדיון דחוף בנושא, בו לא התקבלו החלטות כלשהן | ח״כ יעקב אשר שיזם את הדיון: ״יש פה תהליך של הסתרת נתונים״

יו״ר ועדת הכספים, אלכס קושניר. ״לוקחים מכיס של עניים לכיס של עניים״ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו״ר ועדת הכספים, אלכס קושניר. ״לוקחים מכיס של עניים לכיס של עניים״ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הדס יום טוב

מסקנת ועדת הכספים בנוגע לאבטלה: אין בעיה. יו"ר הועדה אלכס קושניר: "זה לא מצב חירום, מה שצריך זה למצוא פתרונות מיקרו". 

לבקשתו של ח"כ יעקב אשר מש"ס התכנסה היום (א) ועדת הכספים לדיון דחוף בנושא ביטול מתווה החל"ת למובטלים מתחת לגיל 45 והצעת פתרונות. "אי אפשר לשבת ולתת לטייס האוטומטי לעבוד בלי לבחון את המשמעויות", אמר ח"כ אשר. "מפחדים לחשוב על הגבלות נוספות כי יודעים שכל הגבלה צריך לשלם, אז יש פה תהליך של הסתרת נתונים". 

לטענתו של אשר, שהסתמך על נתונים של שירות התעסוקה, בעוד שב-2019 היו 161 אלף מובטלים, היום ישנם 418 אלף מובטלים, כאשר 184 אלף, 36% תובעים דמי אבטלה, ו-234 אלף מובטלים בפועל בלי זכאות לדמי אבטלה (כ-60%) "בפועל יש עוד הרבה מובטלים שלא נרשמים כי מראש הם יודעים שהם לא זכאים", טען. "צריך למצוא פיתרונות ביניים למבקשי העבודה שנפלו בין הכיסאות. יש אנשים רעבים ללחם ולתעסוקה". 

"יש חלקים שלמים באוכלוסייה שאנחנו אומרים להם לא לחזור לעבודה, כמו תעופה ותיירות. הקורונה עדיין פוגעת בהם, גם אם המדיניות היא לא לסגור. זו רשעות גדולה לא לטפל בהם באופן פרטני", הוסיף ח"כ משה גפני מיהדות התורה לדברי חברו. 

אולם, ח"כ נירה שפק מיש עתיד טענה כי יש פער. "מעסיקים אומרים לי שמציעים פרוייקטים ואנשים לא רוצים לבוא. צריך להבהיר לציבור שאנחנו לא רק נחפש את המענים, אנחנו גם נדרוש מהם למצוא עבודה בכל מחיר, גם אם זה מה שיש לבנתיים". 

איציק דניאל, רכז התעסוקה של משרד האוצר, טען כי יש צורך "לעשות סדר בנתונים", והתייחס לנתוני הלמ"ס בלבד, וטען כי אלה הנתונים שעל פיהם מקבלים החלטות עוד מראשית המשבר. "הנתונים היום מצביעים על כך שמפברואר 2021 שיעור התעסוקה במגמת עלייה ושיעור האבטלה במגמת ירידה משמעותית, ועומד היום על 5-6% בלבד.

במחצית הראשונה של אוגוסט היו כ-200 אלף מובטלים כולל חל"ת, כאשר יש שיא של 138 אלף משרות פנויות", גרס. "לא מדובר באירוע מאקרו-כלכלי של משבר תעסוקתי בו אנחנו נדרשים לכלים רוחביים". 

"יש שוברים להכשרות מקצועיות, הרחבנו את תקציב המלגות, ואדם יכול לקבל מלגה ללימודי הכשרה מקצועית. הנתונים במגמת השתפרות, אנחנו הרבה מתחת ל-7.5% של היעד המקורי להפסקת דמי האבטלה. יש פה אירוע תעסוקתי שצריך לטפל בו פרטנית, אין פה אירוע מאקרו. האנשים הרלוונטיים מאגף תקציבים נותנים את המענים הפרטיים למי שצריך", הוסיף. 

גל זהר, ראש אגף המחקר בשירות התעסוקה טען כי לפי הנתונים שלהם, ישנם כ-68 אלף מובטלים בפועל ללא זכאות לדמי אבטלה, וחוץ מזה, יש עוד אלפים שמראש לא נרשמים כי הם יודעים שהם לא זכאים. "יש מספר משרות פנויות מאוד גבוה, אך גם כמות דורשי העבודה מאוד גבוהה. לא ראינו דבר כזה בשום מדינה אחרת. מרבית המשרות הן במרכז, רובן משרות בשכר נמוך", הוסיף.   

לגבי החל"ת הגמיש שטעם ניתן, טען דניאל כי האיחור נגרם כי ועדת העבודה והרווחה לא קמה בזמן. "היה עיקוב, אך עכשיו כבר אפשר להגיש". בסוגיית סבסוד השכר למעסיק, טען כי מדובר הוא אירוע תפעולי יותר מורכב. "זה מנגנון חדש שאמרנו שנקים, שהועדה ביקשה להרחיב לאוכלוסיות נוספות. צריך אישור של חשכ"ל, תוך מספר ימים זה יהיה נגיש לכולם".  

יו"ר הועדה אלכס קושניר סיכם את הועדה ללא החלטה: "מאז פתיחת המשק בפברואר 2021 אנחנו רואים ירידה באבטלה. ברגע שהארכנו את החל"ת רק לבני 45 פלוס בתחילת יולי, אנחנו ראינו שהרבה חבר'ה צעירים חזרו לעבודה. המגמה היא מגמה נכונה, ואנחנו צריכים להמשיך כדי לפתוח את המשק ולמלא את המשרות הפנויות". 

"הנתונים היום מצביעים על כך שהמשק הישראלי נמצא כעת במצב בו הוא היה שנים רבות, עד ששיעור האבטלה התחיל לרדת בשנים האחרונות. זה לא מצב חירום. אני כן מבקש להוציא נייר מסודר על נתונים של חודש אוגוסט, לפלח את מבקשי העבודה ואת מציעי העבודה גם מבחינת איזור גאוגרפי וגם מבחינת מקצועות. ההחלטה שנקבל תתבסס על נתונים, נראה שמה שצריך זה למצוא פתרונות מיקרו".  קושניר קבע כי לאחר קבלת הנתונים מאגף התקציבים יתקיים דיון מעקב. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!