דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הצעת חוק חדשה מאיימת לשלול מעובדים פיצויי פיטורים, יו״ר ההסתדרות: ״מעודדים התחסנות, אך הצעת החוק קיצונית״

שרת הכלכלה ברביבאי מקדמת חוק לפיו אי הצגת תו ירוק תחשב להתפטרות של עובד | ארנון בר-דוד: ״ספק אם הצעת חוק כזו תעמוד במבחן בג"ץ, קוראים לשרה לדבר עם העובדים והמעסיקים״

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יונתן בלום, יוסי זליגר/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יונתן בלום, יוסי זליגר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, מקדמת הצעת חוק שתשלול פיצויי פיטורים מעובדים שלא יציגו תו ירוק במקומות עבודה. יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד שיגר היום (א׳) מכתב חריף בנושא והבהיר שמדובר בהצעה קיצונית ובלתי סבירה, למרות שההסתדרות מקדמת התחסנות של עובדים בכל רחבי הארץ.

ארנון בר-דוד קרא לאורנה ברביבאי להיכנס למשא ומתן עם העובדים והמעסיקים במטרה למצוא דרכים ראויות יותר לעידוד ההתחסנות במקומות העבודה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. ״הצעת החוק עומדת בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו״ (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. ״הצעת החוק עומדת בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו״ (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

הצעת החוק מגדירה סירוב של עובד להציג תו ירוק למעסיק כ"התפטרות שאינה בדין מפוטר", כלומר כזו שאינה מזכה אותו בקבלת פיצויי פיטורים. בין המקומות שמחייבים עובדים להציג תו ירוק נכללים מערכת הבריאות, החינוך ומקומות בילוי סגורים. התו הירוק כולל אישור התחסנות, החלמה או בדיקת קורונה עדכנית (במימון עצמי).

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כתב לשרה שעל אף שההסתדרות תומכת בהתחסנות העובדים בישראל, ואף הגיעה להסכמות עם המעסיקים במטרה לקדם זאת ופעלה בנושא בקרב חבריה, היא מתנגדת בתוקף להצעת החוק שהוגשה להערות הציבור.

״מדובר בהצעת חקיקה קיצונית ובלתי סבירה״, כתב בר-דוד, ״שעומדת בסתירה לעקרונות היסוד של דיני העבודה והבטחון הסוציאלי כפי שעוצבו משך שנים״. יו״ר ההסתדרות הביע ספק אם הצעת החוק כזו תעמוד במבחן בג"צ, בין היתר לנוכח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

״מניעת פיצויי פיטורים על פי חוק פיצויי פיטורים, ההסכמים הקיבוציים והפסיקה, נעשית במשורה, במקרים חריגים וחמורים ביותר (מעשים העולים כדי עבירה פלילית חמורה במקום העבודה)״, כתב בר-דוד, ״הרעיון הכלכלי העומד בבסיס פיצויי הפיטורים הוא מתן האפשרות לעובד להתקיים עם סיום עבודתו. חלק מפיצויי הפיטורים מופקדים בחסכון הפנסיוני.

״פיצויי פיטורים הם המשאב הכלכלי שיש לו לאדם להתקיים עד שיימצא מקור פרנסה חילופי, פגיעה בהם יטילו מעמסה על הקופה הציבורית (תשלומי הבטחת הכנסה, דמי אבטלה והעדר אפשרות לקיום מינימאלי)״.

בר-דוד הדגיש שהצעת החוק מאיינת לא רק את הזכות לפיצויי פיטורין, כי אם גם את הזכות להודעה מוקדמת. ״החקיקה המוצעת היא פוגענית, בלתי מידתית ומיותרת, וניתן להשיג את תכליתה בדרכים שפגיעתן בעובדים הרסנית פחות״, כתב יו״ר ההסתדרות, ״אני קורא לך להקפיא את הצעת החוק ולהיכנס לאלתר למשא ומתן עם ההסתדרות ונציגי המעסיקים לגבי דרכים ראויות יותר לקביעת נורמות לעידוד ההתחסנות ולריסון התחלואה במקומות עבודה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!