דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

"כלכלה תמורת ביטחון": לפיד הציג את תוכניתו להסדרה ברצועת עזה

שר החוץ חשף את התוכנית לפיה, הרצועה תשוקם בשני שלבים ובמסגרתם הרשות הפלסטינית תתחזק על חשבון חמאס | בנוסף, יקודם פרויקט תחבורתי לחיבור בין הרצועה לגדה

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: Hadas Parush/Flash90)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: Hadas Parush/Flash90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שר החוץ, יאיר לפיד, הציג הערב (ראשון) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור בהרצליה תוכנית להסדרה ברצועת עזה שכותרתה "כלכלה תמורת ביטחון בעזה". לדבריו, היא גרסה ריאליסטית יותר של מה שנקרא בעבר "שיקום תמורת פירוז".

השלב הראשון בתוכנית הוא שיקום הומניטרי של עזה בתמורה למאבק בהתעצמות חמאס. השלב השני יהיה "כלכלה תמורת ביטחון". במסגרת השלב השני הרשות הפלסטינית תקבל לידיה את הניהול הכלכלי והאזרחי של הרצועה.

את התוכנית שמציג הערב שר החוץ הוא כבר פרס בפני גורמים שונים בעולם – בהם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב וגורמים באיחוד האירופי ובמדינות המפרץ.

"הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו. היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס", ציין לפיד.

פלסטינים מטפסים על גדר המערכת ברצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90)
פלסטינים מטפסים על גדר המערכת ברצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90)

לדבריו, "בלי מנגנוני פיקוח כאלה, אנחנו לא נסכים ומדינות העולם לא יסכימו להשקיע בעזה את הכספים הנדרשים. לאיש בעולם אין אינטרס להשקיע ולהקים תשתיות במקום שבו עלול להתחיל בכל רגע סבב לחימה נוסף. ישראל לא תסכים להשקיע בשיפור התנאים בשטח שממנו מאיימים על אזרחיה. במיוחד אם זה מחזק את החמאס במקום לגבות ממנו מחיר".

תהליך השיקום, כך מוסיף לפיד, יוגדר מראש ב"אבני דרך", ולכל אחת מהן יוקצה זמן קבוע. "כל הפרה מצד החמאס תעצור את התהליך או תחזיר אותו אחורה", הדגיש. "בשלב הראשון תיושם הנוסחה הביטחונית שהציג ראש הממשלה נפתלי בנט: תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר. אם יופר השקט, החמאס ויתר הארגונים צריכים לדעת שהתגובה תהיה קשה יותר מבעבר".

לפיד מעוניין שהשלב השני יעוגן בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם. "במסגרת השלב השני יקודם פרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה, שיאפשר בניית נמל ימי. יקודם פרויקט תחבורתי לחיבור בין רצועת עזה לגדה. יקודמו השקעות בינלאומיות בתוך הרצועה ופרויקטים כלכליים משותפים לישראל, מצרים והרשות הפלסטינית. יוקמו אזורי תעשיה ותעסוקה גדולים בצמוד למעבר ארז".

רצועת עזה (צילום: קורינה קרן פלאש 90)
רצועת עזה (צילום: קורינה קרן פלאש 90)

"מי שירכז את ההשקעות היא ועידת התורמות, הכוללת את האיחוד האירופי וארה"ב, וכן את קרן המטבע העולמית והבנק העולמי. אליהן יצורפו מדינות המפרץ ובראשן איחוד האמירויות". לדעת לפיד, התנעה של תהליך הסדרה בעזה, תייצר תנאים נוחים יותר למשא ומתן מדיני בעתיד אם וכאשר יבשילו התנאים: "ראינו בעבר שסבבי הלחימה בעזה פוגעים גם בסיכוי לחזור לשולחן המו"מ".

לפיד הוסיף שראש הממשלה בנט ושר הביטחון גנץ מכירים את עמדתו ותומכים בעיקרון העומד מאחוריה. "ניהלתי שיחות הכנה רבות עם גורמים בעולם הערבי ובעולם המערבי, שבוחנים את הרעיון. עם שלטונות מצרים, ומנהיגים במדינות המפרץ, עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, שר החוץ הרוסי לברוב והאיחוד האירופי. עדיין יש עבודה לעשות, אנחנו עדיין על שולחן השרטוט, אבל אם תהיה להצעה הזו התכנות והסכמה רחבה, אציע לממשלה לאמץ אותה כעמדה רשמית ולצאת לדרך".

עוד אמר לפיד, כי מהלך כזה יאפשר לישראל לרכז משאבים ותשומות במאבק האמיתי – מול תוכנית הגרעין האיראנית, ומול הניסיון האיראני להפוך למעצמה אזורית באמצעות הפצת טרור ואלימות. "למרבה הפלא, הצעה רצינית לכלכלה תמורת ביטחון בעזה מעולם לא הונחה על השולחן. בוודאי שלא באופן רשמי ומתוך ראייה כוללת של הסוגיה הפלסטינית. לא מעט מומחים יגידו לכם שאין למהלך כזה היתכנות. התשובה היא: לא ניסינו. מזה זמן רב שתי החלופות היחידות שנמצאות על השולחן הן כיבוש עזה או המשך של סבבי לחימה בלתי נגמרים".

לפיד הדגיש, כי כיבוש עזה מנוגד לאינטרס הלאומי של ישראל. הוא הבהיר, שאינו מציע קיום מו"מ עם החמאס. "ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמיד אותה. מבחינת ישראל הגוף המייצג של הפלסטינים הוא לא החמאס אלא הרשות הפלסטינית. ישראל לא תחלק פרסים לארגון טרור רדיקלי ותחליש את הרשות שעובדת מולנו באופן סדיר. קידומה של נוסחת כלכלה תמורת ביטחון, ייאלץ את החמאס להסביר לתושבי עזה למה הם חיים בתנאים של עוני ומחסור ואלימות ואבטלה גבוהה. בלי תקווה".

עוד אמר לפיד: "שלא תהיה טעות, ישראל אינה מבקשת מאף אחד לשמור על ביטחון אזרחיה. רק ישראל מספקת ביטחון לישראל. רק אנחנו אחראים בפני אזרחי העוטף. דווקא בגלל זה, הגיע הזמן ליזום מהלך מול עזה. עוצמתו של צה"ל מאפשרת לנו חופש פעולה בעזה, אבל עוצמתו מאפשרת לנו גם חופש פעולה מדיני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!