דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביטון: "מתקרבים להסכמות על הרפורמה בחקלאות, פערי התיווך יטופלו"

יו"ר ועדת הכלכלה אמר את הדברים בפתח סיור במשקים חקלאיים באזור הצפון | החקלאים ידרשו את העלאת היקף התמיכות הישירות

מיכאל ביטון ויאיר גולן בדיון ועדת הכלכלה על הרפורמה בחקלאות (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מיכאל ביטון ויאיר גולן בדיון ועדת הכלכלה על הרפורמה בחקלאות (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דוד טברסקי

"אנחנו מתקרבים להסכמות. יש חילוקי דעות, אבל לשר האוצר אכפת מחקלאים", כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) בפתח סיור במשקים חקלאיים בצפון. בימים הקרובים תובא הרפורמה לדיון בוועדה, והחקלאים דורשים להגדיל את היקף התמיכה הישירה שיקבלו בתמורה להורדת המכסים, ולהימנע מאיומים בצעדים חד צדדיים.

ביטון אמר שאחת הטענות המרכזיות של החקלאים, לפיה הסיבה לעלייה במחיר הפירות והירקות הוא בפערי התיווך שגובות הרשתות, יבדק. "יש התחייבות מצד שר האוצר לטפל בפערי התיווך" אמר ביטון. הוא הודה שיש קרטלים בתחום השיווק, אך גם ביקר את החקלאים על כך שפנו לשיווק עצמי של תוצרתם, מה שמביא לייקור נוסף.

לטענת גורמים בהנהגת החקלאים, שר האוצר, אביגדור ליברמן ושר החקלאות, עודד פורר, מתכוונים לצאת למהלך מדורג של הורדת המכסים לכלל מיני הירק והפרי בקרוב. הנהגת החקלאים הציעה לשרים לעשות זאת באופן מובחן בין המינים על ידי יציאה לתכנית פיילוט עונתית של הכנסת עד 15 מינים, אך השרים סירבו ועל כן, הלחץ מצד החקלאים יימשך בתקופה הקרובה.

בהנהגה עדיין מעכלים את התוצאות בשל המו"מ האינטנסיבי בין הצדדים שנמשך עד השעות האחרונות לפני ההצבעה בקריאה הראשונה ומאמינים שבזכות הלחץ שמונף על חברי הכנסת והמדינה יתכנו עוד שינויים לטובתם. במסמך עליו חתמו כלל הארגונים החקלאיים והתנועות המיישבות והוגש לשולחן הממשלה החקלאים הדגישו כי הם מוכנים לעבור למודל של תמיכה ישירה, אך תולים זאת בהגדלת התקציב מ-400 מיליון בשנה למיליארד, ויצירת מנגנון תקצוב דיפרנציאלי לענפי גידול שונים.

עוד דורשים החקלאים להקים צוות בין-משרדי לבחינת הריכוזיות בשרשרת האספקה של התוצרת החקלאית, וכן ליצור מנגנון להפרדה מוחלטת בין הסיטונאים לקמעונאים והקמתו של שוק סיטונאי.

הרפורמה בלולים, שהוצאה מחוץ לחוק ההסדרים, תעבור לוועדת הכנסת שתחליט באיזה ועדה יתקיים הדיון עליה. החקלאים מקווים שגם רפורמה זו תגיע לוועדת הכלכלה. הם מעריכים שליברמן ופורר ילחצו לדחוף אותה לוועדת הכספים או הרפורמות, שם יהיה להם קל יותר להעביר אותה.

משך המו"מ בין הצדדים אמור להמשך כשלושה חודשים בהם יאבקו החקלאים עד הגדלת היקפי התמיכה הישירה בהם וינסו למנוע את ביטולו של התכנון במשק ההטלה. בהנהגה טוענים שבמידה ולא יגיעו להסכמות – המדינה תלך למהלך כולל של פתיחת מכסים ללא הסכמות וללא תמיכות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!