המתווה שהציג משרד האוצר לשינוי מודל האג"ח המיועדות בוועדת הכספים היום (שני) מלא בחורים, ולא נותן ודאות לגבי הרפורמה שצפויה להיות מאושרת במסגרת חוק ההסדרים. מהדיון עולה שהרפורמה, שעתידה להשפיע על 30% מנכסי קרנות הפנסיה של הציבור הישראלי, מלאה בסימני שאלה אף שהוגשה כחלק מחוק ההסדרים.
על פי הרפורמה המתוכננת, יבוטל מנגנון האג"ח המיועדות לחלוטין, ויוחלף במנגנון הגנה על החוסכים, שבמסגרתו תתחייב המדינה להשלים את התשואה ל-5% על 30% הנכסים שמושקעים היום באג"ח המיועדות. עם זאת, על פי המתווה, המדינה עצמה תשלים את ההפרש רק אם קרן ייעודית שאליה יופרשו עודפי התשואה מעל ל-5% לא יספיקו לצורך ההשלמה.
על פי המתווה שהציג האוצר, המדינה תכניס בעצמה סכום ראשוני לקרן, אך לפי נציגי האוצר שהעידו מול הוועדה היום, עוד לא ברור בדיוק מה יהיה אותו הסכום הראשוני וכיצד יחושב, והסעיף לא מופיע בהצעת החוק כפי שהוגשה לוועדת הכספים.
כמו כן, מהדיון עולה שהמתווה המסתמן עוד לא מכיל בהירות לגבי אופן חישוב התשואה בפועל לצורך חישוב היקף הפיצוי. בתשובה לשאלות הח"כים אם התשואה של קרנות הפנסיה תחושב כתשואה ברוטו או נטו, השיבו נציגי האוצר שהנושא עדיין נמצא בדיונים.
כמה חברי כנסת ומשתתפים הביעו בדיון התנגדות להצבעה על המתווה כפי שהוא, בעקבות חוסר הבהירות שהוצג. ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ) אמרה: "כל שינוי בפנסיה הוא בלתי הפיך, לכן כל דיון על פנסיה צריך לארוך הרבה יותר שעתיים. אתם מציגים מודל ויש בו הרבה סימני שאלה".
אז נכון שלפעמים הנושא הזה נשמע אפור ומלא במספרים אבל בסוף מדובר בפנסיות של כולנו.
היום בדיון ועדת הכספים סביב הרפורמה בפנסיה היה נראה שבמשרד האוצר החליטו לערוך הפרטה של הפנסיות ככה שהן יהיו כפופות לכוחות השוק.
כאשר זה המצב יש להבטיח פתרונות למקרה של משבר כלכלי. צפו בדבריי. pic.twitter.com/6aalX5ZP72
— ג'ידא רינאוי זועבי????Ghaida Rinawie Zoabi (@GhaidaZoabi) September 13, 2021
רועי יעקב ממלא מקום יו״ר ההסתדרות אמר בדיון: ״אין מספיק הגנות לחוסכים, יש עדיין הרבה מאוד חורים בחוק המקורי כפי שהוא מוצג כאן בכנסת, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה בקרנות הפנסיה של החוסכים״.
ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אף הציע להפריד את החוק מחוק ההסדרים כדי לאפשר דיון ארוך יותר בפרטים הלא ברורים. "נאבקנו שחוקים כאלה לא יגיעו לכאן ויופרדו מחוק ההסדרים, טוב שיש מי שמבין כבר עכשיו שיש להפריד את החוק הזה. אנחנו מכירים לא מעט התחייבויות שלקח זמן עד שמימשתם, אז אנחנו לא יכולים להסתמך על זה. בואו נקבע שאם המדינה תרצה לעשות שימוש אחר בכסף, יצטרכו רוב של 80 חברי כנסת".
ראש אגף הפנסיה בהסתדרות, עמי כהן, הביע גם הוא תמיהה בעקבות סימני השאלה שעדיין מרחפים מעל להצעה: "קשה להתייחס להצעה, כי התחושה היא שזו טיוטה או הצעה באמצע. בלי לראות את מכלול הפרטים לא ניתן לתת את הדעת עליה. כך גם המוסדיים שאני בקשר איתם״.