דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברי ועדת הכספים ביקרו את הרפורמה בפנסיות: "המודל מלא חורים, נראה כמו טיוטה״

הרפורמה לביטול איגרות החוב המיועדות, ספגה ביקורת קשה: ״שינוי בפנסיה הוא בלתי הפיך, דרוש דיון ארוך משעתיים״ | מ״מ יו״ר ההסתדרות רועי יעקב: ״אין מספיק הגנות על החוסכים, ההסתדרות לא תיתן לזה יד״

ועדת הכספים בדיון על הרפורמה בפנסיה (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ועדת הכספים בדיון על הרפורמה בפנסיה (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יונתן קירשנבאום

המתווה שהציג משרד האוצר לשינוי מודל האג"ח המיועדות בוועדת הכספים היום (שני) מלא בחורים, ולא נותן ודאות לגבי הרפורמה שצפויה להיות מאושרת במסגרת חוק ההסדרים. מהדיון עולה שהרפורמה, שעתידה להשפיע על 30% מנכסי קרנות הפנסיה של הציבור הישראלי, מלאה בסימני שאלה אף שהוגשה כחלק מחוק ההסדרים.

על פי הרפורמה המתוכננת, יבוטל מנגנון האג"ח המיועדות לחלוטין, ויוחלף במנגנון הגנה על החוסכים, שבמסגרתו תתחייב המדינה להשלים את התשואה ל-5% על 30% הנכסים שמושקעים היום באג"ח המיועדות. עם זאת, על פי המתווה, המדינה עצמה תשלים את ההפרש רק אם קרן ייעודית שאליה יופרשו עודפי התשואה מעל ל-5% לא יספיקו לצורך ההשלמה.

רועי יעקב, מ״מ יו״ר ההסתדרות בדיון על הפנסיות: ״אין מספיק הגנות לחוסכים, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה בקרנות הפנסיה״ (ללא קרדיט)
רועי יעקב, מ״מ יו״ר ההסתדרות בדיון על הפנסיות: ״אין מספיק הגנות לחוסכים, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה בקרנות הפנסיה״ (ללא קרדיט)

על פי המתווה שהציג האוצר, המדינה תכניס בעצמה סכום ראשוני לקרן, אך לפי נציגי האוצר שהעידו מול הוועדה היום, עוד לא ברור בדיוק מה יהיה אותו הסכום הראשוני וכיצד יחושב, והסעיף לא מופיע בהצעת החוק כפי שהוגשה לוועדת הכספים.

כמו כן, מהדיון עולה שהמתווה המסתמן עוד לא מכיל בהירות לגבי אופן חישוב התשואה בפועל לצורך חישוב היקף הפיצוי. בתשובה לשאלות הח"כים אם התשואה של קרנות הפנסיה תחושב כתשואה ברוטו או נטו, השיבו נציגי האוצר שהנושא עדיין נמצא בדיונים.

כמה חברי כנסת ומשתתפים הביעו בדיון התנגדות להצבעה על המתווה כפי שהוא, בעקבות חוסר הבהירות שהוצג. ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ) אמרה: "כל שינוי בפנסיה הוא בלתי הפיך, לכן כל דיון על פנסיה צריך לארוך הרבה יותר שעתיים. אתם מציגים מודל ויש בו הרבה סימני שאלה".

רועי יעקב ממלא מקום יו״ר ההסתדרות אמר בדיון: ״אין מספיק הגנות לחוסכים, יש עדיין הרבה מאוד חורים בחוק המקורי כפי שהוא מוצג כאן בכנסת, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה בקרנות הפנסיה של החוסכים״.

ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אף הציע להפריד את החוק מחוק ההסדרים כדי לאפשר דיון ארוך יותר בפרטים הלא ברורים. "נאבקנו שחוקים כאלה לא יגיעו לכאן ויופרדו מחוק ההסדרים, טוב שיש מי שמבין כבר עכשיו שיש להפריד את החוק הזה. אנחנו מכירים לא מעט התחייבויות שלקח זמן עד שמימשתם, אז אנחנו לא יכולים להסתמך על זה. בואו נקבע שאם המדינה תרצה לעשות שימוש אחר בכסף, יצטרכו רוב של 80 חברי כנסת".

ראש אגף הפנסיה בהסתדרות, עמי כהן, הביע גם הוא תמיהה בעקבות סימני השאלה שעדיין מרחפים מעל להצעה: "קשה להתייחס להצעה, כי התחושה היא שזו טיוטה או הצעה באמצע. בלי לראות את מכלול הפרטים לא ניתן לתת את הדעת עליה. כך גם המוסדיים שאני בקשר איתם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!