דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכבי אש

הכבאי שהציל את דיירי הבניין שקרס בחולון: "המוקדן אמר כמה פרטים שעוררו בי חשד"

רשף יוני בוצ'קובסקי, שהחליט לפנות את דיירי הבניין בחולון, מספר בראיון ל״דבר״ על רגעי ההתלבטות והפינוי שהציל בסופו של דבר חיי אדם: ״ראיתי בחניון בטן מסוכנת, והרגשתי שיש שקיעה במבנה״

רשף יוני בוצ'קובסקי: "במשך השנים, בשרפות ובאירועים מורכבים וחילוצים מורכבים, חוויתי סכנות רבות" (צילום: כבאות והצלה)
רשף יוני בוצ'קובסקי: "במשך השנים, בשרפות ובאירועים מורכבים וחילוצים מורכבים, חוויתי סכנות רבות" (צילום: כבאות והצלה)
אורן דגן

רשף יוני בוצ'קובסקי היה במשמרת שבת בתחנת הכיבוי של חולון, כשהתקבלה שיחת הטלפון מדייר בבניין ברחוב סרלין. הדייר דיווח ששמע פיצוץ מתחת לבניין וכשניסה לצאת מהבית, הדלת לא נפתחה. "קיבלנו אירוע שיגרתי של פתיחת דלת", מספר בוצ'קובסקי לדבר, "המוקדן אמר כמה פרטים שעוררו בי חשד".

הוא הוזעק לבניין, והגיע בסביבות השעה 07:30 בבוקר עם הכוח שבפיקודו. "כשהגעתי ראיתי ששלושה דיירים מתקשים לפתוח את הדלתות, למרות שהן אינן נעולות. ראיתי גם סדקים במקומות בעייתיים, ערכתי סריקה וראיתי בחניון בטן מסוכנת. במהלך ההליכה במבנה הרגשתי שיש איזו שקיעה, וזה מה שהוביל אותי להחלטה לפנות את הבניין".

בוצ'קובסקי נתן הנחיה לפנות את הדיירים באופן מיידי: "הזעקתי כוחות נוספים לסייע לי, והחלטתי שמסוכן מדי להישאר".

הריסות הבניין ברחוב סרלין בחולון. "מפקד התחנה ומפקד המחוז גיבו אותי ואת ההחלטה שלא להכניס אנשים למבנה" (צילום: הדס יום טוב)
הריסות הבניין ברחוב סרלין בחולון. "מפקד התחנה ומפקד המחוז גיבו אותי ואת ההחלטה שלא להכניס אנשים למבנה" (צילום: הדס יום טוב)

איך הגיבו הדיירים להוראה שלך?
"אני מניח שאם תשים כל אחד במקום שלהם ותגיד לו: אתה עוזב את הבית תוך דקה, תיקח את מה שאתה יכול, זאת סיטואציה מאוד לא פשוטה. במיוחד שהסכנה לא ניצבת להם מול העיניים. הם לא ראו את זה כפי שאני ראיתי, אז חלק מהדיירים לא קיבלו את זה כל כך טוב, וזה מובן לגמרי. רבים מאיתנו היו מתנהגים באותו אופן".

"בחילוצים מורכבים חוויתי סכנות רבות"

בוצ'קובסקי (40), נשוי ואב לשלוש בנות, מתגורר בזיכרון יעקב, עובד כבר 11 שנים בכיבוי אש, כיום כמפקד משמרת בתחנת חולון. לפני שעבר לכיבוי אש, עבד בשירות בתי הסוהר, ביחידת "נחשון", שמלווה אסירים ועצורים לבתי משפט ("ממש לפני האסון בכרמל. הייתי צריך להיות על האוטובוס שעלה באש. הכרתי את רוב האנשים"). הוא גם היה מפקד יחידת החילוצים המיוחדים של כיבוי והצלה וממקימי יחידת האופנועים של הכיבוי.

מה גרם לך לקבל את ההחלטה על הפינוי, לפי מה פעלת?
"תוך כדי האירוע התייעצתי עם מפקד התחנה, ומפקד המחוז, הם גיבו אותי ואת ההחלטה שלא להכניס אנשים למבנה. החיזוקים מהפיקוד חשובים, אנחנו מתאמנים על זה הרבה, על הצלת חיי אדם. כל הכבאים וגם אני עושים שעות על שעות של אימונים על מנת להתמקצע וכדי להגיע לרגעים האלה ולקחת את ההחלטה הנכונה.

רשף יוני בוצ'קובסקי, ליד רכב הפיקוד: "היו לי מקרי עבר שהייתי צריך לחלץ אנשים מתח לקורות בטון" (קרדיט: כבאות והצלה)
רשף יוני בוצ'קובסקי, ליד רכב הפיקוד: "היו לי מקרי עבר שהייתי צריך לחלץ אנשים מתח לקורות בטון" (צילום: כבאות והצלה)

"החלטה כזאת מתקבלת בכובד ראש. היא אמנם החלטה מהירה, כמו כל ההחלטות שאנחנו מקבלים בעבודה מהסוג שלנו, אבל אני מבין שהיא הרת גורל עבור התושבים. זה לא כהרף עין. יחד עם זאת, במשך השנים, בשרפות ובאירועים מורכבים וחילוצים מורכבים, חוויתי סכנות רבות. בשריפות בניינים מאבדים צורה ואתה לא מכניס כבאים לכל בניין, יש סכנה שהמבנה יקרוס. אם כבאי רוצה להיות מקצועי, הוא לומד את המבנה, וככה ידעתי להעריך. הרבה ניסיון, לכל בנייה יש את המאפיינים שלה ואנחנו לומדים כל הזמן. היו לי מקרי עבר שהייתי צריך לחלץ אנשים מתח לקורות בטון, תוך כדי ארועים ושריפות".

איפה היית כששמעת שהבניין קרס?
"הייתי בבית, קודם כל התמלאתי צער על התושבים ויחד עם זאת, זה צער שמהול בשמחה. כי מדובר בחיי אדם ושמחתי שלקחתי את ההחלטה הנכונה וסייענו להם שלא ייפגעו".

התקשרו להודות לך?
"מה שחשוב לי זה שהסביבה הקרובה שלי מחבקת ומפרגנת. הרשתות החברתיות מאוד מפרגנות. קיבלתי פרגון מהמחוז ומהפיקוד. אבל בסך הכל, עשיתי מה שאני צריך, זאת העבודה שלי".

מרשות הכבאות נמסר כי נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, החליט להעניק ציון לשבח לרשף בוצ'קובסקי. בין הנימוקים לעיטור, נכתב בהודעה: "רשף יוני בוצ'קובסקי גילה מצוינות, כשירות מבצעית ופיקודיות מהמעלה הראשונה וברוח ערכי הכבאות. בהחלטתו להורות על פינוי הבניין לאלתר מכל דייריו הציל הקצין עשרות משפחות ומנע אסון כבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!