דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

העומס במחלקות הקורונה: טענות לאפלית קשישים בהפניה לטיפול נמרץ

פרופ' גליה רהב משיבא אמרה בראיון: "בטיפול נמרץ קורונה מעדיפים לקבל צעירים" | יו"ר הסתדרות הגמלאים: "משרד הבריאות מזניח וזורק את האזרחים הוותיקים" | איגוד הרפואה הפנימית: "השיח על קריסה - טעות מקצועית ומוראלית"

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים. ישראל מתקרבת ל-9,000 מתים מפרוץ המגפה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים. ישראל מתקרבת ל-9,000 מתים מפרוץ המגפה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

העומס על מחלקות הקורונה מוביל לחוסר יכולת להעניק טיפול ראוי לכלל המאושפזים – כך עולה מדבריה של פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ מבוגרים במרכז הרפואי שיבא. בנוסף טענה רהב, בביקורת, שבמחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים מעדיפים חולים צעירים על פני קשישים. יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, פנה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה לטיפול דחוף בסוגיה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בבתי החולים מאושפזים 1,114 חולי קורונה, מתוכם 691 במצב קשה ו-256 במצב קריטי. 187 מהם נזקקים להנשמה. מספר החולים במצב קשה יציב יחסית בחודש האחרון ונע בין 600 ל-700. מספר המונשמים גדל ביותר מפי 2 בחודש האחרון – מ-75 מונשמים ב-13 בספטמבר, ל-187 אמש.

בראיון ברדיו דרום אתמול אמרה רהב: "לפני שבוע וחצי בכיתי, בכיתי כי אני לא יכולה להעביר חולים כמו שאני רוצה. רציתי להעביר חולה מסוימת לטיפול נמרץ… לא הגענו לאיטליה אבל כן, בטיפול נמרץ קורונה מעדיפים לקבל צעירים, גם אם הם לא מחוסנים ותופסים מקומות של מבוגרים שכן התחסנו… זה לא דבר חדש שחסרים מיטות בטיפול נמרץ". לשאלת המראיין, שרון גל, "האם הגענו למצב שהחולים מקבלים טיפול פחות טוב בשל העומס?", השיבה רהב: "כן".

בתגובה לדבריה של רהב פנה יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי לשר הבריאות ניצן הורוביץ והביע "כעס ואכזבה גדולה" מצד ציבור הגמלאים. "משרד הבריאות מזניח וזורק את האזרחים הוותיקים, אשר הקימו את המדינה לחמו עבדו הקימו משפחות ועכשיו בגלל הגיעם לגיל 60 ומעלה לא יקבלו טיפול רפואי. האמנם זו עמדת משרד הבריאות?"

לדברי מזרחי, ״מדובר בהפקרות המנוגדת לחוק האוסר אפליה גם מטעמי גיל, מה עוד שרבים מהצעירים הללו התופשים מקום בטיפול נימרץ כלל לא מחוסנים. הקשישים הקפידו להתחסן ולא מגיע שיענשו ויסכנו את חייהם. אנחנו לא אסקימוסים. אבקשך לבדוק בדחיפות את הנושא, ואם כן להפסיק את הנוהג הפסול והבלתי מוסרי הזה לאלתר״.

מנהלי המחלקות הפנימיות: "השיח על קריסה – טעות מקצועית ומוראלית"

באיגוד לרפואה פנימית אמרו בראשון השבוע שבניגוד לעולם, במחלקות הפנימיות בישראל יודעים להעניק טיפול איכותי גם לחולים מונשמים, ולא רק בטיפול הנמרץ. "אנחנו הקונץ פטנט הישראלי. העורף ההנשמתי של המערכת. אין בעולם עוד מדינה בספיגת יתר כמונו, בה מונשמים במחלקות הפנימיות, עוד טרום הקורונה, כ- 500 חולים ביום חורף נתון, יותר מאשר ביחידות הטיפול נמרץ".

ד"ר אביב טלמון, מומחה ברפואה פנימית מהדסה עין כרם וחבר ועד האיגוד לרפואה פנימית: "במהלך השנה האחרונה הייתי אחראי על מחלקת קורונה כ-7 חודשים. הייחוד שלנו במחלקות הפנימיות הוא יכולות הטיפול הנמרץ. בניגוד למדינות אחרות בעולם, אנחנו, הרופאים הפנימאים בארץ, עוסקים בחולים מסוג זה על בסיס יומי, לרבות טיפול בפרסורים, הנשמה וכו'. אני יכול לומר בלב שלם, שהמטופלים אצלי במחלקה, שהיתה מחלקת חולים קשים (שאינה טיפול נמרץ), קיבלו טיפול מתקדם ביותר".

"עם המספרים אי אפשר להתווכח, מוסיפה פרופ' טליה וולק, מנהלת מחלקה פנימית ד' בשערי צדק וחברת ועד האיגוד. הראייה הניצחת ליכולת הטובה של הרפואה הפנימית בארץ בנושא טיפול נמרץ, היא אחוז התמותה הנמוך יחסית לעולם של חולי הקורונה, שעומד לשמחתנו רק על 0.6% , לעומת 2.1% ממוצע הנפטרים בעולם".

במספרים מוחלטים, מדובר ב- 842 נפטרים לכל מיליון תושבים במדינת ישראל, לעומת 2,040 נפטרים לכל מיליון תושבים בארה"ב, או 1,979 נפטרים לכל מיליון תושבים בבריטניה, או 1,722 נפטרים לכל מיליון תושבים בצרפת. אחוז התמותה הנמוך בארץ בולט עוד שבעתיים נוכח מספר מיטות האשפוז הנמוך בישראל לעומת ה- OECD.

"כבר שנה וחצי אנחנו נשכבים במסירות על הגדר עבור מערכת הבריאות הישראלית. המאמץ שלנו עצום ומתמשך. כדי למנוע את קריסת הטיפול הנמרץ בארץ, לקחנו על עצמנו ברפואה הפנימית להתגייס ולסייע בהנשמות", טוען ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד האירופאי לרפואה פנימית ומי שזכה להדליק משואת יום עצמאות בשם צוותי הרפואה המטפלים בחולי הקורונה.

לדבריו: "כל ימות השנה, עוד הרבה לפני מגיפת הקורונה, אנחנו מורגלים להנשים במחלקות הפנימיות הרגילות חולים קשה. זה הרי מראה שכיח בישראל של מחלקות עם תקן מיטות ל- 38 חולים, המאשפזות בפועל כ- 45 חולים, מהם 6 – 4 מונשמים. זה הממוצע השכיח כבר שנים ב- 111 המחלקות הפנימיות אצלנו. אין עוד מדינה בעולם בספיגת יתר כמונו. התמקצענו בחלוקת כוח ומאמץ להתמודד עם המספרים הללו, ולכן חבריי ואני סבורים ששיח על קריסה, על שחיקה ויצירת בהלה – היא טעות מקצועית וגם מוראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!