דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

משרד התקשורת יבחן את ביטול דמי הקישוריות ברשתות הסלולר

לפי התכנית, הכפופה לשימוע, יופחתו דמי הקישוריות ל-4 אגורות השנה, ול-0 עד 2024 | היוזמה צפויה לפגוע במודל העסקי של קווי המידע החרדים | השר יועז הנדל: ״התשלום איננו נחוץ והוא הביא לעיוות בשוק התקשורת״

חרדי מדבר בטלפון סלולרי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חרדי מדבר בטלפון סלולרי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הוציא לשימוע את כוונתו לבטל את דמי הקישוריות תוך 3 שנים. היוזמה תהרוס את המודל העסקי של קווי המידע החרדים, אך ביחד איתם גם את תופעת ה"צינתוקים" ממנה סובלים בעלי הטלפונים הכשרים.

כיום, למרות הנוהל המקובל לגבות תעריף קבוע על קו סלולרי, חברות התקשורת נאלצות להתחשבן ביניהן על תעריף השלמת שיחה בין רשתות העומד על כ-7 אגורות לדקה, בעוד העלות המעשית של השלמה זו קרובה לאפס. תשלום זה אפשר יצירה של מודל עסקי מלאכותי, בו משתמשים בעיקר עסקים חרדים של קווי מידע, אשר מתחלקים עם חברת התקשורת בדמי השלמת השיחה, כאשר המחייגים משתמשים בשירות בחינם.

הצידוק ההיסטורי לפיקוח על דמי הקישוריות היה חוסר איזון בשוק שבו יש מפעיל מרכזי אחד ומספר מתחרים קטנטנים, מצב שלא קיים בישראל כבר עשור ויותר.

לפי חוות הדעת הכלכלית הנלווית לשימוע, התעריף היה אמור לרדת כבר לאפס, אך בעשור האחרון משרד התקשורת לא עדכן אותו ואף העלה אותו מעט בשל הצמדה למדד. השימוע מציע להפחית את התעריף ל-4 אגורות בעוד שנה, 2 אגורות בעוד שנתיים ואפס בשנת 2024. הערכות כלכליות קודמות שנעשו בעבור משרד התקשורת הצביעו על היעדר צידוק לגביית דמי קישוריות כבר באמצע העשור הקודם.

במקביל, יופסק הפיקוח על דמי הקישוריות בשיחות בינלאומיות, מה עשוי לייסע לכח המיקוח של מפעילים ישראלים להשיג הסכמי הדדיות עם מפעילים מחו"ל ובכך להציע הצעות יותר משתלמות ללקוחות המקומיים. במשרד מכירים בכך שחלק משמעותי משוק השיחות הקוליות הבינלאומיות נעשה כיום באיטרנט דרך אפליקציות כמו וואטסאפ, ללא כל גביית תשלום וללא כל אסדרה.

פגיעה במודל העסקי של קווי המידע החרדים

לפי הודעת משרד התקשורת, בשנים האחרונות תעריף לא עדכני של דמי הקישוריות הוביל לעיוות שוק אותו מנצלים ספקי תוכן טלפוני קטנים המשווקים שירותים שונים בעיקר למגזר החרדי (הקלטת שיחות, שיחות ועידה, האזנה לרדיו) וסוחרים בדקות שיחה מול חברות הסלולר והחברות הטלפון הקווי. תעריפי הקישוריות יצרו תופעות לוואי מטרידות כמו "צינתוקים" (חיוג למספר הטלפון וניתוק השיחה מיד, על-מנת שהנמען יחייג חזרה ויחשף לפרסומות או תוכן). ביטול הדרגתי של דמי הקישוריות עתיד להפחית משמעותית את הכנסות ספקי התוכן המסחרי משיחות נכנסות, ולמגר את תופעת הצינתוקים המטרידה את המגזר החרדי.

שר התקשורת, יועז הנדל: "ההחלטה הזו היתה צריכה להתקבל לפני שנים. תשלום דמי הקישוריות בין החברות אינו נחוץ, הוא מייצר עיוות בשוק התקשורת, עלויות מיותרות, ותוצרי לוואי שפוגעים בציבור. ביטול דמי הקישוריות יאפשר לחברות שמספקות טלפון קווי וטלפון נייד להציע חבילות ללא אבחנה בין נייד לנייח, במחיר שווה לכל נפש. בנוסף לכך זה יהווה פתרון לחברה החרדית שסובלת מצינתוקים (צלצול וניתוק)״.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״תעריף דמי הקישוריות איבד רלוונטיות ביחס להתפתחויות הטכנולוגית ומצב השוק. אנו מבקשים לעבור בהדרגתיות לאיפוס התעריף וביטול פיקוח על  מחיר הקישוריות. החלטתו של שר התקשורת, לאחר שנים רבות של קיפאון, היא צעד אמיץ, חלוצי ומתבקש בשוק, שיפחית סרבול, יצמצם תופעות לוואי מטרידות ויגדיל את כוח המיקוח של מפעילים ישראלים מול מפעילים בינלאומיים. אנו ממשיכים לצמצם את המעורבות הרגולטורית במקום שאין לה תועלת תחרותית״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!