דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום כיפור

מדריך / מה לאכול לפני הצום ואיך להימנע מהתייבשות: המלצות לצמים ביום כיפור

2,000 קריאות מגיעות מידי שנה למוקד החירום של מד״א, ודורשות טיפול רפואי | מה כדאי לאכול לפני ואחרי הצום, ממה להיזהר ומה מומלץ לחולים, קשישים ונשים בהריון

יום כיפור ברחובות ישראל (צילום סבי ברנס/ פלאש 90)
יום כיפור ברחובות ישראל (צילום סבי ברנס/ פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

במד"א נערכים לקראת צום יום הכיפורים, לצד הקורונה. כמדי שנה מגיעות למוקד החירום 101 של מד"א למעלה מ-2,000 קריאות הדורשות טיפול רפואי. לפי מד"א, בשנה הקודמת חלה ירידה במספר הקריאות נוכח הסגר, אך השנה במד"א צופים קריאות רבות ומבקשים מהציבור לנקוט בזהירות יתרה ולשמור על הילדים והקשישים.

בנוסף, יוצבו בכוננות גבוהה שני מסוקי מד"א, המשמשים להענקת טיפול רפואי מציל חיים ולפינוי לבתי החולים מאזורים מרחוקים, בצפון הארץ ובדרומה. במד"א מבקשים מאזרחי ישראל לשמור על הנחיות והגבלות משרד הבריאות בנושא הקורונה.

אלה שעות הכניסה והיציאה של צום יום כיפור תשפ"ב:

ירושלים: מיום רביעי ב-18:09 עד יום חמישי ב-19:19

תל אביב: מיום רביעי ב-18:26 עד יום חמישי ב-19:21

חיפה: מיום רביעי ב-18:18 עד יום חמישי ב-19:21

באר שבע: מיום רביעי ב-18:27 עד יום חמישי ב-19:21

המלצות מד"א לצום בטוח

ארוחה מפסקת: בכדי להקל על הצום, במיוחד עבור בני נוער, אשר צמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות 2 ליטרים של מים עד כניסת הצום, ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה וכו'). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים, המגבירים תחושת צמא.

בנוסף, יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. בתפריט הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מאכלים מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים, שומנים וירקות, דבר חשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.

במקרה חירום רפואי: יישומון "מד"א שלי", שניתן להוריד בחינם בכל טלפון חכם, כולל במכשירים חכמים כשרים, מאפשר לציבור המתפללים לחייג אל מוקד החירום 101 של מד"א בלחיצת כפתור. עם קבלת השיחה במוקד, יידעו החובשים והפראמדיקים מיד את מיקומו המדויק של המתקשר, מה שיסייע להגעה מהירה של צוותי מד"א למקום.

תפילה בבית כנסת ביום כיפור (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90)
תפילה בבית כנסת ביום כיפור (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90)

חולים, קשישים ונשים בהריון: מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון, להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, ומושתלי כליות, לב או כבד. זאת, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם כלפי הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

פגיעה בתפקודי הכליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר, קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות. על מנת לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקודי הכליות, על הצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

התייבשות: הימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים ולגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.

ילדים ומבוגרים נוסעים על אופניים ביום כיפור (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
ילדים ומבוגרים נוסעים על אופניים ביום כיפור (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

נשים בטיפולי פוריות: במהלך יום הכיפורים פראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות. נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונאליות, ועפ"י המלצת הרופא המטפל חייבות לקבלן בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש, יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א הקרובה אליהן ביותר.

יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום עם כוס שתייה מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם ממרח. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "לאחר הסגר בשנה שעברה, יום כיפור השנה חל בצל הקורונה, ללא הגבלות במרחב הציבורי. אני מבקש מאזרחי ישראל להישמר, להיזהר ולנקוט בכלל אמצעי הבטיחות על מנת לעבור את הצום בשלום. צוותי מד"א הפזורים עם מאות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ אופנועים וכלי רכב ייחודיים נוספים ברחבי הארץ, ערוכים לכל תרחיש. כונני מד"א הצמים ומתפללים בבתי הכנסת מצוידים בערכות מיוחדות של עזרה ראשונה והחייאה, ויעניקו טיפול רפואי במידת הצורך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!