דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

איכות אוויר טובה מאוד נרשמה בכל רחבי הארץ במהלך יום כיפור

רוב התחנות התחבורתיות לניטור האוויר של המשרד להגנת הסביבה מצאו ירידה משמעותית בזיהום שנגרם מתחמוצות חנקן, שמקורן בכלי רכב | בזיהום מתעשייה ותחנות כוח, לעומת זאת, לא נרשמה ירידה משמעותית

נתיבי איילון  (צילום: שחר לונדון)
נתיבי איילון (צילום: שחר לונדון)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

איכות אוויר טובה מאוד נרשמה במהלך יום כיפור בכל תחנות הניטור ברחבי הארץ, כך הודיע הערב (חמישי) המשרד להגנת הסביבה.

על פי הודעת המשרד, עם כניסת החג אתמול ירדו ריכוזי תחמוצות החנקן (שמהווים סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב) ברוב התחנות התחבורתיות בחיפה, בגוש דן ובירושלים. ריכוזי השיא של תחמוצות החנקן ביום כיפור בתחנות התחבורתיות בערים הגדולות עמדו על ערכים שבין 0.5 ל-12.8 חלקים לביליון (חל"ב). מדובר בנתונים נמוכים מאוד ביחס לערך החצי-שעתי הרגיל שעומד על 500 חל"ב.

תחמוצות החנקן גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים ונגיפים. חשיפה לריכוזים גבוהים מאד של חנקן דו-חמצני, המזהם המזיק לבריאות בתוך תחמוצות החנקן, עלולה לגרום להגברה של תגובות דלקתיות במערכת הנשימה של אנשים בריאים, בקרב חולי מחלת נשימה כרונית וכן בקרב חולי אסתמה ומעלה את תדירות ההתקפים שלהם.

נתוני המשרד מצביעים על התפקיד העיקרי שממלאת התחבורה בזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות. בשעות הבוקר של ערב יום כיפור השנה הגיעו ריכוזי השיא ברחוב העצמאות בחיפה עד ל-90.5 חל"ב. במהלך יום כיפור עצמו עמד הריכוז המרבי על 4.8 חל"ב בלבד.

הבדלים דומים נרשמו גם בערים נוספות ברחבי הארץ. במרכז ירושלים (דבורה הנביאה) נרשמו ריכוזי שיא של עד 74.8 חל"ב בערב יום כיפור, ו-14.7 חל"ב ביום כיפור; בלב ת"ל אביב ירדו ריכוזי השיא מ-57.6 חל"ב, ל-3.4 חל"ב; ובפתח תקווה ירדו ריכוזי השיא מ-92.9 חל"ב ל-3.5 חל"ב.

ריכוזי הבנזן שנמדדים בתחנות הניטור התחבורתיות, ירדו בתחנת בר אילן בירושלים מ-0.38 חל"ב ל-0.03 חל"ב, ובתל אביב מ-0.52 חל"ב ל-0.07 חל"ב.

תחנות הכוח עובדות ביום כיפור בעומס נמוך מעט מהרגיל, והתעשייה הגדולה בישראל עובדת כרגיל. לכן בתחנות הניטור שסמוכות לתעשייה לא נרשם שינוי משמעותי בזיהום האוויר בחלק מהמזהמים. בניידת 6 שממוקמת מול מתחם בזן במפרץ חיפה, למשל, לא נרשמה ירידה בערכי הבנזן בשעות השיא.

לפי המשרד, כמו בכל יום כיפור הירידה חלה רק בתחמוצות חנקן ובמזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה. רמת החלקיקים שעוברים בדרכי הנשימה (PM 2.5 ו-PM 10) שחלקם מגיע ממקור טבעי, ורמת המזהמים השניוניים (כמו למשל אוזון), לא רשמו בהכרח ירידה במהלך החג.

לצפייה בנתוני תחנות ניטור האוויר בזמן אמת ניתן ללחוץ כאן, או להוריד את האפליקציה 'אוויר בסביבה' של המשרד להגנת הסביבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!