דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"לקבל את החופש בחזרה": דנמרק הסירה את כל הגבלות הקורונה, הגבולות עדיין סגורים

מעל 80% מבני ה-12 ומעלה במדינה התחסנו, ודרישת התו הירוק במקומות ציבוריים בוטלה בשבוע שעבר | עם זאת, בממשלה מזהירים שלא יהססו להחזיר את ההגבלות: "המגפה תחת שליטה, אך היא ממש לא מאחורינו"

בית קפה בנורבגיה, שהסירה את מרבית מגבלות הקורונה שלה (צילום: LeonHansenFoto / Shutterstock.com)
בית קפה בנורבגיה, שהסירה את מרבית מגבלות הקורונה שלה (צילום: LeonHansenFoto / Shutterstock.com)

אחרי 548 ימים של הגבלות למניעת התפשטות מגפת הקורונה, שיעור ההתחסנות הגבוה בדנמרק אפשר למדינה הסקנדינבית להפוך לאחת הראשונות באיחוד האירופי שהסירה את את כולן.

החזרה לנורמליות היתה הדרגתית, אך החל משישי שעבר, 'תעודת המעבר הדיגיטלית' (אישור התחסנות המקביל ל'תו הירוק' הישראלי) אינה נדרשת יותר בכניסה למועדוני לילה, המקומות האחרונים שבהם הוא עדיין נדרש, ובכך בוטל 'שומר הסף' האחרון מפני הנגיף.

מעל 80% מאוכלוסיית דנמרק שמעל לגיל 12 התחסנה בשתי מנות חיסון לקורונה.

"לא הייתי אומר שזה מוקדם מדי. פתחנו את הדלת, אך גם אמרנו שאנחנו יכולים לסגור אותה אם נצטרך", אומר ל-AP פרופ' סוארן ריס פאלודן, מומחה לווירולוגיה באוניברסיטת ארהוס, שנמצאת בעיר השנייה בגודלה בדנמרק.

נכון לשישי שעבר בחצות, הממשלה הדנית אינה מתייחסת ל-Covid-19 כ"מחלה מסוכנת לחברה". שר הבריאות, מגנוס היוניק, אמר ב-27 באוגוסט ש"המגפה נמצאת בשליטה", אך הזהיר ש"אנחנו לא אחרי המגפה", ושהממשלה תפעל במידת הצורך.

ג'נס לונדגרן, פרופסור למחלות נגיפיות בבית החולים של אוניברסיטת קופנהגן, אמר שהממשלה "לגמרי מתכוונת" להשיב את ההגבלות אם ההדבקות יעלו לרמות גבוהות שוב. הוא הצביע על מועדוני הלילה כמקום האחרון שצריך להיפתח ללא הגבלות בגלל "זו הפעילות שכוללת את הסיכון הגבוה ביותר להדבקה".

"העולם נמצא כרגע בעיצומה של המגפה, ואף אחד מאיתנו אינו יכול להכריז שאנחנו מאחוריה", אמר לונדגרן, שתיאר את דנמרק כ"אי מבודד" שבו מבצע החיסונים עבד. "אף אחד לא צריך להיות באשליה שהתגברנו על זה".

נקודת המפנה שבה דנמרק החלה להסיר הגבלות הגיעה כשרוב בני ה-50 ומעלה התחסנו בשתי מנות, אומר פרופ' ריס פאלודן. מאז 14 באוגוסט בוטלה חובת עטיית המסכות בתחבורה הציבורית. ב-1 בספטמבר נפתחו מחדש מועדוני הלילה, הגבלות על התקהלויות הוסרו ובוטלה החובה להראות את 'תעודת המעבר' כדי לשבת בתוך מסעדות, לצפות במשחקי כדורגל, להתאמן במכון כושר או ללכת למספרה.

עם זאת, מסכה או כיסוי פנים עדיין נדרשות בשדות תעופה, והממשלה ממליצה לאנשים לחבוש אותם גם בביקור אצל רופא, מרכזי בדיקות קורונה ובתי חולים. הממשלה עדיין ממליצה על שמירת מרחק, והגבלות כניסה חמורות למדינה עדיין חלות על מי שאינם אזרחים דנים. המגפה עדיין מוגדרת כ"מחלה מסוכנת".

"רוחה של הקורונה עדיין יושבת בחלק האחורי של הראש שלנו", אומר פראנק אוסטרגארד, שותף במסעדה בעיר התחתית של קופנהגן.

המדינות שרואות את האור בקצה

אחרי כמעט שנה, מספר מדינות אירופיות מתחילות לראות את האור שבקצה המנהרה, אך עם אזהרות. חלקן הסירו הגבלות אך ידרשו אישור התחסנות. אחרות מתכוונות לעשות זאת בקרוב. ובמקומות אחרים, ישנן רק מעט הגבלות שאינן מיושמות בפועל.

ב-19 ביולי, ממשלת בריטניה הסירה את הגבלות הקורונה שנשארו באנגליה, אך עדיין מתכננת לחייב הצגת אישור התחסנות בכניסה למועדוני לילה ולמקומות מפגש צפופים אחרים החל מסוף ספטמבר.

בשבדיה, המדינה השכנה של דנמרק, שבלטה בהיעדר תגובה דומיננטית למגפה ביחס למדינות אירופיות אחרות, הודיעה הממשלה מוקדם יותר החודש שמרבית ההגבלות, כולל הגבלת מספר המשתתפים בהתקהלויות פרטיות וציבוריות וההמלצה לעבוד מהבית, יוסרו ב-29 בספטמבר.

שבדיה לא הטילה סגרים או סגרה עסקים, ובמקום צעדים אלו נשענה על רגשי האחריות האזרחית של הציבור כדי לשלוט בהדבקה. לפי נתונים רשמיים, 70% מהציבור שמעל גיל 15 התחסן בשתי מנות, וקרוב ל-82% קיבלו את מנת החיסון הראשונה.

למרות גל התחלואה, ברוב מדינות הבלקן אין למעשה הגבלות כלל, וההגבלות המעטות שקיימות אינן מיושמות בפועל.

במאי האחרון, הממשלה הדנית הציגה את תעודת המעבר, שכוללת קוד QR עם סימן ירוק במידה שהאדם התחסן פעמיים או נבדק לאחרונה וקיבל תוצאה שלילית. גרסת נייר זמינה גם היא. האזרחים נדרשו לסרוק את הקוד או לצלם אותו לפני כניסה לשדה תעופה, נמל, תחנת רכבת, מספרה, מסעדה או בית קפה.

"בדנמרק אנשים בוטחים ברשויות"

"בזמן שבמדינות אירופיות אחרות רבות היו כיסי התנגדות לדרישת אישורי התחסנות, האנשים בדנמרק השתמשו בהם כל הזמן, מכיוון שבדנמרק אנשים בוטחים ברשויות", אומר פרופ' פלודאן.

מצוידים בתעודה שלהם, אנשים יכלו ללכת להסתפר, לשתות עם חברים או להזמין כרטיס להופעה. "זה היה לקבל את החופש בחזרה, במקום לשבת מבודדים בבית", צוחק אוסטרגארד.

"אני חושב שזה ממש טוב, שבתקווה נוכל לחזור לימים הנורמליים בעסקי המסעדות", אומר ראלף מרקר, בעל בית קפה, "בלי לבדוק אנשים, ובלי הגבלות בכלל. זה נחמד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!