דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עולמי

בצעד חסר תקדים: צרפת החזירה את שגרירה בארה"ב להתייעצויות

בצרפת ביקרו בחריפות הברית הצבאית שנחתמה בין בריטניה, ארה"ב ואוסטרליה, שבעקבותיה בוטלה עסקת הצוללות של אוסטרליה עם צרפת | שר החוץ הצרפתי: "צעדים חמורים בצורה יוצאת דופן"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (מימין)  ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: Brendan Smialowski, Pool via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (מימין) ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: Brendan Smialowski, Pool via AP)

צרפת, שאותה מכנים האמריקנים "בעלת הברית הוותיקה ביותר של ארצות הברית", הודיעה אמש (שישי) על החזרת השגריר מוושינגטון להתייעצויות, בצעד המשקף משבר חסר תקדים ביחסי המדינות בהיסטוריה המודרנית. הסיבה למשבר: הסכם ההגנה המשולש שעליו חתמו השבוע ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה.

ההסכם הביא לביטולה של עסקה בהיקף 40 מיליארד דולר לרכישת צוללות מתוצרת צרפת על ידי אוסטרליה.

זוהי הפעם הראשונה מאז ומעולם שבה צרפת החזירה את שגרירה מוושינגטון. במקביל החזירה פריז גם את השגריר באוסטרליה.

צרפת ביטלה אירוע גאלה שתוכנן להתקיים מחר בשגרירות בוושינגטון ועל פריגטה צרפתית שמוצבת בבולטימור, כדי לחגוג את הברית בין המדינות, לציון 240 שנה לקרב צ'ספיק שבו הצי הצרפתי סייע לאמריקאים מול הבריטים במלחמת העצמאות.

הצרפתים זועמים על הברית הצבאית שהקימו אתמול ארה"ב ובריטניה עם אוסטרליה, שבמסגרתה הן גם הסכימו לסייע לאוסטרליה להחזיק בצוללות גרעיניות במקום ההסכם שהיה לאוסטרלים עם צרפת על רכש צוללות קונבציונליות.

בנוסף, בפריז כועסים על שהנסיגה האמריקאית מאפגניסטן בוצעה ללא תיאום עמם, וגורמים צרפתיים האשימו כי ההחלטות של ממשל ביידן נמהרות כמו בימי דונלד טראמפ.

שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, פרסם הודעה שבה נכתב כי ההצדקה להחלטה הצרפתית, בהוראתו של הנשיא עמנואל מקרון, היא "החומרה יוצאת הדופן" של צעדי ארה"ב ואוסטרליה. לדבריו, החלטת אוסטרליה לבטל את רכש הצוללות הצרפתיות לטובת צוללות גרעיניות אמריקניות היא "התנהגות בלתי מקובלת בין בעלות ברית ושותפות".

דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמילי הורן, אמרה כי ממשל ביידן נמצא בקשר קרוב עם גורמים רשמיים בצרפת לגבי ההחלטה להחזיר את השגריר לפריז. "אנו מבינים את עמדתם ונמשיך להיות בקשר בימים הקרובים כדי לפתור את המחלוקות, כפי שעשינו בנקודות אחרות לאורך מסלול הברית הממושכת שלנו", אמרה הורן, "צרפת היא בעלת הברית הוותיקה ביותר שלנו ואחת מהשותפות הכי חזקות שלנו, ואנו חולקים היסטוריה ארוכה של ערכים דמוקרטיים משותפים ומחויבות לעבוד יחד כדי להתמודד עם האתגרים הגלובליים".

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, הדגיש גם הוא את החשיבות שמייחסת ארה"ב למערכת היחסים עם צרפת והביע תקווה ששיחות בין שני הצדדים יימשכו בימים הקרובים, בין היתר בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בשבוע הבא. עם זאת, הנשיא מקרון, לראשונה מאז תחילת כהונתו ב-2017, לא ינאם בכינוס השנתי של מנהיגי העולם, ושר החוץ לה דריאן יישא דברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!