דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איסור אפליה בעבודה

הסוף לתעודת היושר: רישום פלילי של אדם יימסר רק בתחנת משטרה והדפסתו תיאסר

תקנות חדשות של משרדי המשפטים וביטחון הפנים לא יאפשרו הדפסת רישום פלילי ואף לא את צילומו, על מנת למנוע דרישה מצד מעסיקים כלפי מועמדים לעבודה | מסירת התדפיס תתאפשר רק לעו״ד שקיבל ייפוי כוח מתאים

תחנת משטרה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
תחנת משטרה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים מפרסמים תקנות חדשות שלא יאפשרו הדפסת רישום פלילי ואף לא את צילומם בתחנות המשטרה, וזאת על מנת למנוע דרישה מצד מעסיקים כלפי מועמדים לעבודה או מועסקים להציג בפניהם את רישומם הפלילי.

החוק והתקנות החדשים, מיישמים את המלצות הוועדה לבחינת חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים בראשות פרופ' רות קנאי שפורסמו בשנת 2010, אשר המליצו כי זכות העיון ברישום הפלילי תנתן על גבי צג מחשב בלבד, ולא באמצעות תדפיס כפי שנהוג היום. זאת, בעקבות התופעה של מעסיקים רבים שדרשו ממועמדים לעבודה להעביר לידיהם תדפיס של המידע הפלילי אודותם והתנו בכך את קבלתם לעבודה. הוועדה קבעה, כי מעבר לעובדה שמדובר בהשגת מידע פלילי שלא כחוק, הדבר פוגע גם בהעסקתם ובשילובם בחברה של מי שריצו כבר את ענשם.

התקנות החדשות מבהירות בבירור כי אדם יוכל לעיין ברישום הפלילי שלו אך ורק באופן פיזי, על מסך מחשב בתחנת משטרה ולאחר אימות זהותו. המעיין יהא רשאי לערוך לעצמו רישום של פרטים מתוך הנתונים שיוצגו בפניו, אך לא יהא רשאי לצלמם או להוציא תדפיס שלהם. העיון יבוצא בתנאים שיאפשרו לו פרטיות – אך בנוכחות שוטר, אשר יוכל גם לדרוש קודם לעיון הפקדת אמצעי צילום לרבות מכשירים סלולריים.

במקרים מסויימים כגון אנשים עם מוגבלות, כאלו שאינם דוברים עברית או סיטואציות אחרות – תורשה נוכחות מלווה אחד במהלך העיון ברישום הפלילי, ובתנאי שמלווה זה איננו המעסיק או מי שנדרש לקבל החלטה אחרת אודות המעיין. במקרים בהם ייבצר מאדם להגיע פיזית לתחנת משטרה על מנת לעיין במידע באופן אישי בשל מעצר, מחלה או היעדרות מהארץ, יוכל להיעזר בקרוב משפחה או אדם קרוב אחר שיקבל ממנו ייפוי כוח – בכפוף לאישורו של קצין משטרה.

מסירת תדפיס עם המידע הפלילי של אדם, תתאפשר רק לעורך דין שקיבל ממנו ייפוי כוח מיוחד לשם ייצוגו בבית משפט, בית דין או גוף מנהלי הזכאי לקבל מידע פלילי – וזאת לאחר שעורך הדין יחתום על טופס בקשה המפרט, בין השאר, את סוג ההליך המשפטי וכן על הצהרה לפיה ידוע לו כי המידע חסוי והוא נמסר לו לשם ייצוג כמפורט בבקשתו ולפי הוראות החוק וכי חל עליו איסור למסור את המידע שיקבל לכל אדם.

ככלל, אסור לאף אדם לדרוש מאדם אחר תדפיס מהמרשם הפלילי לכל צורך שהוא. ישנם גופים ובעלי תפקידים מסויימים המוגדרים בחוק, הרשאים אומנם לקבל מידע אודות רישום פלילי של אדם ישירות מהמשטרה.

כך למשל, מעסיקים במוסדות חינוך ובמקומות המטפלים בחסרי ישע, מבקשים מהמשטרה אישור על היעדר עבירות מין בהסכמת המועמד לעבודה. אולם גם גורמים מורשים אלו, מקבלים את המידע ישירות מהמשטרה, ולא מהאדם אליו המידע מתייחס. השגת תדפיס רישום פלילי של אדם ללא זכאות לכך או שלא באמצעות המשטרה היא עבירה הגוררת עונש מאסר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!