דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

6 ימים לבחירות בגרמניה: העלאת שכר המינימום במוקד השיח הפוליטי

במרכז העימות שנערך אמש (א') בין המועמדים לנשיאות, עמדה המדיניות הכלכלית והסביבתית |אולף שולץ, מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, הציג מצע כלכלי שמאלי מובהק שבו עמד על חשיבות העלאת שכר המינימום

כרזות בחירות של  המועמדים לנשיאות גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
כרזות בחירות של המועמדים לנשיאות גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
דוד טברסקי

הבחירות לנשיאות גרמניה יתקיימו בעוד כשבוע, ובעימות האחרון בין שלושת המועמדים המובילים, שהתקיים אמש, שטח מועמד המפלגה הסוציאל דמוקרטית מצע כלכלי שמאלי מובהק, שבו עמד על חשיבות העלאת שכר המינימום, העלאת מיסים למקבלי הכנסות גבוהות והגדלת ההוצאה על מקצועות טיפוליים.

אולף שולץ, מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית מנה את שלושת היעדים העיקריים שלו לשנה הראשונה לכהונתו: העלאת שכר המינימום מ-9 יורו וחצי ל-12 יורו לשעה, יצירת ביטחונות ליציבות בקרנות הפנסיה והרחבה משמעותית של השימוש באנרגיה לא מזהמת בתעשייה הגרמנית.

אולף שולץ (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)
אולף שולץ (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)

המדיניות הכלכלית והסביבתית עמדה במרכז העימות, שנערך בצל האסון הכבד של הרוגי השיטפונות במערב גרמניה בתחילת אוגוסט והביאה למותם של 200 מאזרחי המדינה. שולץ הבטיח שתוך 25 שנה גרמניה תהיה נקייה לחלוטין מדלקים מזהמים וטען שהקמת תשתית להולכת אנרגיה ירוקה תהיה בראש מעיניו.

גם יריבו מהמפלגה השמרנית, ארמין לאשט, שהחליף את הקנצלרית המכהנת אנגלה מרקל, כראש המפלגה, טען שיפעל למען תעשייה ירוקה יותר אך סירב לפרט את הצעדים שינקוט נגד ייצור מזהם, "נצטרך לשמור על כלכלה חזקה", אמר.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (ראשונה מימין) בביקור בכפר שולד שנפגע משיטפונות הענק. (צילום ארכיון: Christof Stache/Pool Photo via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (ראשונה מימין) בביקור בכפר שולד שנפגע משיטפונות הענק. (צילום ארכיון: Christof Stache/Pool Photo via AP)

המועמדת השלישית, אנאלנה בארבוק, נציגת המפלגה הירוקה שכלל הנראה תרכיב את הקואליציה יחד עם הסוציאל דמוקרטים, העבירה ביקורת על כך שההנהגה השמרנית לא עושה די למען האקלים. "כסף לא נופל מהשמיים", אמרה בארבוק ביחס לחשיבות של העלאת המיסים על העשירים כדי להשתמש בכסף לבניית תכניות מתאימות למעבר לאנרגיות ירוקות.

עתיד תעשיית הרכב הגרמני במרכז הדיון

במרכז העימות אמש עמד היחס לתעשיית הרכב הגרמנית, שהיא רבע מהתוצר הגרמני, ועל כן נושא רגיש למשרותיהם של מאות אלפיי גרמנים. הנציבות האירופאית קבעה ששנת 2035 תהיה השנה האחרונה לייצור מנועים מבוססים דלקי פחמים. המועמד לאשט הציב קו אדום, והתנגד להכריז  על תאריך עתידי שבו גרמניה תפסיק לייצר מכוניות ממונעות על דלקים מזהמים והציע מעבר למנועי מימן, רעיון שנוי במחלוקת שלאשט מקדם בקמפיין שלו.

שולץ בתגובה הבטיח תמיכה ממשלתית לתעשיות שינועו לכיוונים ירוקים בעוד בארבוק הכריזה שתהפוך את גרמניה לחלוץ הירוק לפני המחנה האירופאי ותתווה תכנית שתאסור מכירת מכוניות מזהמות כבר ב-2030.

צינור מפלט של רכב ישן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
צינור מפלט של רכב ישן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

מפלגת השמאל-מרכז של שולץ הפכה לעוף החול הפוליטי בגרמניה של החודשים האחרונים. רק ביוני האחרון המפלגה הסוציאל דמוקרטית, הגיע לשפל שכמוהו לא נראה מאז שנות ה-30 , עם פחות מ-15% תמיכה. כל זה השתנה במהלך יולי, בעקבות הצניחה בפופולאריות של המפלגה השמרנית וההשלכות של השיטפונות על דעת הקהל ששמה את האקלים בראש סדר היום. המפלגה של שולץ החלה לנסוק בסקרים, ובסוף השבוע הקודם רשמה 26% בעוד יריבתה השמרנית צללה ל 21%.

מפלגתה של בארבוק רושמת 16 אחוז תמיכה בסקרים האחרונים ובכך חוזרת לממוצע שלה בשנה האחרונה, בעוד בחודש מאי היא הגיעה לשיא של 25 אחוז תמיכה ולראשונה בהיסטוריה, עקפה את המפלגה השמרנית. הנסיקה של הסוציאל דמוקרטים מוסברת בעיקר על ידי נטישת מצביעים של מפלגת השמרנים, בעוד שולץ מייצר סביבו תדמית כיורש הטבעי של מרקל ומוביל קו ממלכתי אל מול הפרסונה הציבורית הלא ממלכתית של לאשט.

הסקרים האחרונים בגרמניה מראים שהנושאים הכלכליים חברתיים; ובתוכם היחס למערכת החינוך, הרפואה והטיפול הפכו לחמים ביותר והקמפיין של שולץ בחר להתייחס אליהם ישירות. נושא המיסים עלה לכותרות בגרמניה מזה מספר חודשים ממספר סיבות, כאשר העיקריות בהן היא שאלת המדיניות הכלכלית הנכונה בהתמודדות עם הגרעון שיצר משבר הקורונה.

ההוצאות של גרמניה היו נדיבות ומומנו בגרעון שחרג באופן קיצוני מהמדיניות השמרנית שאת המאבק להחזרתו לגודלו 'הטבעי' לאשט ציין בראש סדר העדיפויות שלו. הסיבה השנייה היא אדוות המדיניות המגיעה מארצות הברית, הכלכלה הגדולה בעולם, שפנתה שמאלה כלכלית ומשפיעה על סדר יומה של הכלכלה הרביעית בעולם.

שולץ, נציגו של האגף השמרני במפלגתו, שאף היה שר אוצר שמרן בממשלתה של מרקל החליט לשנות כיוון – אמש ציין שממשלה בראשו תוריד את גובה מס למרוויחי משכורות נמוכות עד בינוניות (עד 35 אלף יורו בשנה) בעוד מקבלי המשכורות הגבוהות יצטרכו לשלם יותר מיסים "זה אומר שאנחנו שמרוויחים את הסכומים שאני מרוויח בתור שר יצטרכו לשלם.. זה הדרך שלנו לממן הוצאות", אמר שולץ.

"העלאה ל-12 יורו לשעה זה לא הרבה כסף"

בתגובה לדרישתו להעלות את שכר המינימום, המועמד השמרן לאשט סירב להתייחס לנושא שנידון היום בכל רחבי האיחוד והציע שאיגודי העובדים ינהלו את המו"מ בעניין ולא המדינה, בטענה שהעלאה מלאכותית פדראלית  של שכר המינימום יעלה את רמת האבטלה.

שולץ החזיר ענה לו שמדובר בשטויות שהופרכו פעמים רבות בעבר. "שמענו את הטיעונים האלו כל פעם שהצגנו תכנית להעלאת השכר ובסוף קיבלנו יותר מקומות עבודה", אמר שולץ ואף הדגיש "העלאה ל-12 יורו לשעה זה לא הרבה כסף, אבל היא תעלה את רמת חייהם של כעשרה מיליון אנשים" על דבריו הוסיפה בארבוק: "עובדים במשרה מלאה גרמניה זכאים להרשות לעצמם את מחירי חיי היום-יום".

יחס מיוחד מקבל גיל הזהב במערכת הבחירות בתוכם המטפלים. גרמניה היא מדינה מזדקנת ששוק הטיפול בה דורש ידיים רבות, על אף שחלקו הגדול מאויש על ידי עובדים זרים רבים ממזרח אירופה. בארבוק ושולץ ציינו שיקדמו מדיניות שתעלה את שכרם ותנאי עבודתם של עובדים בתחום הטיפול במבוגרים ותהפוך את המקצוע לאטרקטיבי לצעירים גרמנים  "אנחנו צריכים יותר סולידריות במערכת כדי להבטיח טיפול טוב יותר", אמר שולץ וציין שגם השקעות אלו יבואו מהגדלת המס על מקבלי המשכורות הגבוהות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!