דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השעון המתקתק של 'אוורגרנד': האם ממשלת סין תציל את חברת הענק מקריסה

חברת הנדל"ן הגדולה ביותר במדינה אמורה לשלם החזרי ריבית על חובות של מיליארדים עד סוף החודש, ולא ברור אם תוכל לעמוד בהם | למרות הסכנה לכלכלה הסינית כולה, לא ברור אם הממשלה מאמינה שהחברה "גדולה מדי בשביל ליפול"

בניין של החברה הסינית אווגרנד  (צילום: hxdbzxy / Shutterstock.com)
בניין של החברה הסינית אווגרנד (צילום: hxdbzxy / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

אוורגרנד, חברת הנדל"ן הסינית שמחזיקה בחובות העמוקים ביותר בעולם, תצטרך לשלם ריבית על חובותיה בהיקף של 84 מיליון דולר ביום חמישי הבא, ועדיין לא ברור אם הממשלה הסינית תיחלץ לעזרתה. החברה, שעלתה לכותרות בימים האחרונים בעקבות הציפייה שלא תעמוד בהתחייבויות לנושים, תצטרך להודיע עד מחר (חמישי) אם היא הצליחה למצוא מקורות למימון החוב.

אחת ההשלכות המרכזיות של חוסר הוודאות לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתשלומים היא שמנייתה נפלה בכ-85% בשנה האחרונה, והיא סבלה מהורדת דירוג מצד מרבית חברות דירוג האשראי.

מדובר בחברת הנדל"ן הגדולה ביותר בסין, שמחזיקה במעל ל-1,300 פרויקטי בנייה ב-280 ערים במדינה. החברה היא חלק מקבוצת אוורגרנד, שמפעילה חברות במגוון גדול של ענפים, בהם ניהול השקעות, ייצור מכוניות ומזון.

לסיפור הצמיחה של הקבוצה יש קשר ישיר למצב שהו היא נמצאת היום. בשנים האחרונות ניהלה אוורגרנד אסטרטגית התרחבות אגרסיבית, במסגרתה נטלה הלוואות בהיקף של 300 מיליארד דולר.

בשנה שעברה, החליטה הממשלה הסינית להגביל את היקף החובות שמותר לחברות נדל"ן להחזיק. כדי לעמוד כדי לעמוד בהגבלות, נאלצה אוורגרנד למכור נכסים במחיר מוזל, מה שמקשה עליה לעמוד בתשלומי הריבית להם היא מחויבת.

ככל שאוורגרנד מתקרבת למועד תשלום הריבית, השאלה שנשארת פתוחה היא האם הממשלה הסינית תבחר לחלץ אותה. אי תשלום בזמן יביא, ככל הנראה, לקריסת החברה. לתרחיש שעלולות להיות השלכות קשות על הכלכלה הסינית כולה.

קודם כל, מספר גדול של לקוחות כבר רכשו דירות ומבנים מראש, עוד לפני שהפרויקטים יצאו לפועל. קריסה של החברה משמעה שההשקעה שלהם תאבד.

גודלה של אוורגרנד גם משפיע על הכלכלה הסינית באופן רחב יותר. קריסה של חברה בסדר גודל הזה עלולה להביא לתגובת שרשרת של פגיעה בחברות מעטפת, כמו ספקים ויצרנים, כל זאת בזמן שהכלכלה הסינית עוד מתאוששת ממשבר הקורונה.

עוד אספקט אפשרי של קריסת אוורגרנד הוא פגיעה ניכרת במערכת הפיננסית הסינית. על פי מומחים במדינה, החברה מחזיקה בהתחייבויות ל-171 בנקים סיניים, ועוד 121 גופים חוץ בנקאיים. אבדן של אותם נכסים עלול להביא להשפעות שליליות על מערכת האשראי במדינה.

ההנחה היא שסדר הגודל של ההתחייבויות עלול להביא למדיניות ריסון בהלוואות מצד גופים פיננסיים, מה שצפוי להעלות את הריבות במשק בדיוק בזמן שהממשלה הסינית מנסה לשמור על ריביות נמוכות כדי לתמוך ביציאה מהמשבר.

הדיון סובב סביב השאלה האם החברה גדולה מדי מכדי לקרוס, כפי שטענה הממשלה האמריקאית כשחילצה חלק מהגופים הפיננסיים במדינה בשנת 2008. בבסיס התפיסה עומדת ההנחה שאם חברה מהווה חלק חשוב מדי בהתנהלות של המערכת הפיננסית במדינה הממשלה לא יכולה להרשות לה לקרוס, ותחלץ אותה בכל מצב כדי למנוע משבר כלכלי.

הממשלה הסינית עוד לא אותתה אם היא מתכוונת לחלץ את אוורגרנד. אבל תשובה על השאלה תגיע לכל המאוחר מחר, כשהחברה תיאלץ להודיע אם היא עומדת בהתחייבויותיה לנושים או לא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!