דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בקשה לתביעה ייצוגית: מנגנון הפרסום של פייסבוק מאפשר אפלייה במודעות דרושים

לפי הבקשה, פילוח קהל היעד של המודעות עומד בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה | אם תתקבל, סכום התביעה עשוי להגיע למיליארדי שקלים | בארה"ב וקנדה הגבילה החברה את האפשרויות למקד מודעות דרושים

מטה פייסבוק בדבלין (צילום: Laura Hutton / Shutterstock.com)
מטה פייסבוק בדבלין (צילום: Laura Hutton / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בקשה תקדימית לאישור תובענה ייצוגית כנגד פייסבוק הוגשה לבית הדין לעבודה. לטענת המבקשים, העובדה שמנגנון הפרסום הממוקד ברשת החברתית מאפשר פילוח מדויק של קהל היעד יוצר מודעות דרושים מפלות, המנוגדות לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

הבקשה הוגשה על ידי עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן וניר פרידמן, שטענו שמדי שנה מפרסמים חברות וארגונים בישראל עשרות אלפי מודעות דרושים באמצעות מנגנון הפרסום של פייסבוק. המנגנון, כמור, מאפשר פילוח קהל יעד גם בפרמטרים שאסורים לפי החוק (בין היתר מין, גיל, מקום מגורים ומצב משפחתי).

עורכי הדין תבעו מפייסבוק לשלם עד 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק בגין כל מודעה שפורסמה בה באופן מפלה. אם התביעה תתקבל, הסכום הסופי עשוי להגיע למיליארדי שקלים.

השניים מייצגים בבקשה מחפשת עבודה בת כ-50 מנהריה, שלטענתה נמנע ממנה להיחשף למודעות עבודה בתחום המכירות על רקע מינה, גילה ומקום מגוריה. כך למשל מציגה הבקשה מודעות שכוונו כך שיגיעו רק לגברים בגילאי 44-28, ואחרות שכוונו לאנשים שגרים באזור תל אביב בלבד.

"פייסבוק מעודדת את לקוחותיה בישראל להשתמש ב'דיו קסמים' שהיא יצרה בטכנולוגיה ייחודית, באמצעותו יכול מי שזקוק לעובדים להפלות בפרסום מודעות תעסוקה על בסיס מגדר, גיל, גזע, מקום מגורים ומאפיינים נוספים, בניגוד מוחלט להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה" נכתב בבקשה.

"הדבר משול, כאמור, למדור דרושים בעיתון בו מפורסמות מודעות דרושים אשר רק קהל מוגדר ומסוים יכול לראותן לפי בחירת המפרסם", הוסיפו עורכי הדין.

כתב הבקשה הדגיש שבארה"ב וקנדה בלבד, הגבילה פייסבוק את אפשרויות הפרסום של מודעות דרושים במטרה למנוע אפליה. בשתי המדינות התבצע המהלך בעקבות הליכים משפטיים דומים שנוהלו כנגדה על ידי ארגוני זכויות אדם. ביחס למשתמשים והמפרסמים בישראל, כאמור, לא יושמו הגבלות אלה.

חוק שוויון זכויות בעבודה קובע שאין לפרסם מודעה אם יש בה אפליה על רקע מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, הורות, גיל, גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, השקפה, השתייכות למפלגה, או שירות מילואים.

לפייסבוק כ-2.7 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, ועל פי הערכות כ-5.8 מיליון בישראל. הפרסום האישי הממוקד, שנעזר בנתונים הנאספים על ידי הרשת החברתית על מנת להציג פרסומות מותאמות אישית, מהווה את ליבת ההכנסות של החברה, והכניסה לה בשנת 2020 כ-84 מיליארד דולר.

תגובת פייסבוק ישראל לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!