דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דו"ח ארגון 'לתת': קרוב לשליש מהילדים בישראל חיים בחוסר ביטחון תזונתי

מסקרים שערך הארגון בחודשים יולי-אוגוסט עולה כי כחמישית מכלל המשפחות בישראל חיות בחוסר ביטחון תזונתי, 10% מהן בחוסר ביטחון תזונתי חמור

מתנדבים אורזים מזון לנזקקים לקראת החגים. ארכיון (צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
מתנדבים אורזים מזון לנזקקים לקראת החגים. ארכיון (צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

633 אלף משפחות, כ-21.8% מכלל המשפחות בישראל, חיות באי ביטחון תזונתי, 292 אלף מהן באי ביטחון תזונתי חמור כך על פי דו"ח שפרסם היום (רביעי) ארגון 'לתת'. עוד עולה מהדו"ח, שמבוסס על סקרים שערך הארגון בחודשים יולי-אוגוסט, ש-774 אלף ילדים  (31% מכלל ילדי ישראל) נמצאים באי ביטחון תזונתי, מתוכם 402 אלף חיים באי ביטחון תזונתי חמור.

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מגדיר ביטחון תזונתי כמצב בו לכל בני האדם יש כל העת, נגישות סדירה, פיזית וכלכלית, לכמות מספקת של מזון בריא ומזין, המתאים להעדפותיהם וצרכיהם התזונתיים, ומאפשר קיום חיים פעילים ובריאים. אי ביטחון תזונתי נחשב לסממן החמור ביותר של עוני.

לפי הדו"ח של לתת, בקיץ 2021 לא נצפה שינוי משמעותי ברמת הביטחון התזונתי בישראל בהשוואה לבדיקה שעשה הארגון בספטמבר 2020, שיאו של משבר הקורונה.

בין שתי הבדיקות ירד סך כל המשפחות באי ביטחון תזונתי מ-656 אלף ל-633 אלף, אך מספר המשפחות באי ביטחון תזונתי חמור עלה מעט מ-286 אלף ל-292 אלף.

בארגון לתת מדגישים שלמרות מבחינות מסוימות המשק נמצא בתהליכי חזרה לשגרה, אותותיו של המשבר הכלכלי עבור משפחות רבות עדיין ניכרים. בארגון הזהירו שהימשכות מצב זה לאורך זמן, "עלולה להוביל לצמצום משמעותי בהוצאות ולוויתורים כואבים שמשמעם חוסר יכולת לתת מענה לצרכים החיוניים הדרושים לקיום בכבוד".

מערכת התמיכה העיקרית כיום בישראל בתחום הביטחון התזונתי ניתנת על ידי עמותות וארגוני החברה האזרחית, וממומנת על ידי תרומות פילנתרופיות והציבור הרחב. להערכת הארגון, שבשיתוף 200 עמותות ב-125 יישובים תומך ב-80 אלף משפחות, רשת ביטחון חברתית זו מחלקת מזון בשווי 700 מיליון שקלים בשנה.

בארגון הוסיפו שהפגיעה התעסוקתית שיצר משבר הקורונה הביא להידרדרות ולמצוקה כלכלית של משפחות רבות, שנאלצו לוותר או לצמצם במזון, חלקן לראשונה בחייהן וחלקן בתדירות גבוהה יותר מאי פעם.

לדבריהם, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה נרשמה עלייה ניכרת בפניות לסיוע מעמותות המזון.

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת: "שנה וחצי לאחר פרוץ הקורונה ועל אף התמתנות מסוימת של המשבר הכלכלי, רמת אי הביטחון התזונתי נותרה גבוהה מאוד ביחס למצב טרום המגפה ואף חלה החמרה נוספת בשיעורי אי הביטחון התזונתי החמור. ההתחייבות של שר הרווחה מאיר כהן להקצות 100 מיליון שקלים בבסיס תקציב המדינה, מתוך כמיליארד שקלים שחסרים לנושא, הם צעד ראשון ומשמעותי ומסר חשוב לאוכלוסיות המוחלשות בישראל".

"מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם מצב בו שני מיליון אזרחים מתקשים להאכיל את ילדיהם"

חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה) הגיבה לנתונים: "הזמן לפעול הוא עכשיו, המספרים שעלו מהדוח של ארגון 'לתת' הם חרפה לכל נבחר ציבור. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם מצב שבו כשני מיליון בני אדם סובלים מאי ביטחון תזונתי, שהוא מהביטויים החריפים ביותר לעוני. כל נבחר ציבור עם עיניים, לב ומצפון מתפקד חייב לפעול לתיקון המציאות."

מואטי ציינה שאחד הגורמים לאי ביטחון תזונתי בקרב ילדים הוא המחירים הגבוהים של תחליפי מזון לתינוקות, והתחייבה לקדם פיקוח עליהם והוזלתם. "אמשיך, יחד עם עמיתי חה"כ אוריאל בוסו מש"ס ושותפים נוספים, לקדם את 'חוק הפיקוח' המבטיח שתחליפי מזון לתינוקות יוכנסו אוטומטית לסל המוצרים בפיקוח ויוזלו בצורה משמעותית. החוק הנ"ל הוא התחלה של תהליך ולא סופו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!