דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחקר חדש קובע: העלאה של שכר המינימום תגדיל את הפריון במשק

דו״ח שמפרסם פורום ארלוזרוב משווה את ישראל למדינות המפותחות, וקובע: הישראלים עובדים הרבה יותר ביחס לעולם, ומשתכרים פחות | העלאת שכר צפויה לתמרץ התייעלות, רציפות והכשרות מקצועיות במקומות העבודה

שליחי וולט בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שליחי וולט בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

העלאת שכר המינימום וקיצור שבוע העבודה תגביר את פריון העבודה בישראל: כך לפי דו"ח חדש של פורום ארלוזורוב, מכון למחקרי מדיניות של ההסתדרות.

על פי החוקרים, על אף שהיום פריון העבודה בישראל נמוך בכ-20% מהממוצע במדינות ה-OECD, העלאת שכר המינימום עשויה לתרום לצמצום הפער, בעיקר על ידי עידוד מעסיקים לייעל את מקומות העבודה ותימרוץ עובדים להישאר במקום עבודה אחד. פעולות אלה עשויות להגביר את המיומנות של העובדים, וכתוצאה מכך את פריון העובדה.

החוקרים נותנים דוגמאות לכך שהעלאה מתונה של שכר המינימום לא מגדילה את שיעור האבטלה, כפי שנטען פעמים רבות נגד הצעות מהסוג הזה. החוקרים מציינים בין היתר את העליות בשכר המינימום בישראל מאז שנת 2005, שלא הובילו לעלייה באבטלה, אלא דווקא לצמצומה.

המחקר מתפרסם על רקע משא ומתן בין משרד האוצר, ההסתדרות והמעסיקים על עסקת חבילת חדשה במשק, כשעל הפרק העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקלים באופן מדורג, קיצור שבוע העבודה ותוספת של מספר סופי שבוע ארוכים בשנה.

לפי המחקר, השכר הממוצע בישראל נמוך באופן ניכר מהשכר הנהוג במדינות המפותחות, ה-OECD. לעומת ממוצע שעתי של 49.2 דולר בממוצע, בישראל עומד השכר השעתי הממוצע על 39.3 דולר בלבד. במקביל, ממוצע שעות העבודה השנתיות בישראל גבוה באופן ניכר ממוצע ה-OECD, עם 1,898 שעות בישראל לעומת 1,743 שעות בממוצע ה-OECD.

החוקרים מצביעים על העובדה ששעות עבודה מרובות עלולות לפגוע בפריון העובדה בעקבות עייפות ושחיקה, וטוענים שקיצור שבוע העבודה מ-40 שעות ל-35 שעות, עשוי דווקא לתרום לפריון כשהוא מחושב לפי שעה. לפי המחקר, לא קיימת עדות לכך שהגברת הפריון בפני עצמה צפויה להביא להפחתת שעות העבודה. לטענתם, ביחס למדינות ה-OECD קיים מתאם שלילי בין מספר שעות העבודה לפריון העבודה, או במילים אחרות ככל ששעות העבודה הממוצעות יורדות – כך הפריון דווקא עולה.

במקביל לקיצור שבוע העבודה, נטען שהעלאת שכר המינימום תביא גם היא להגברת הפריון באמצעות עידוד עובדים להישארות במקום עבודה אחד לאורך זמן, ותמרוץ מעסיקים להשקעות בהכשרה מקצועית. החוקרים מציינים כי העלאה של 10% בלבד בשכר המינימום מביא לירידה בתחלופת העובדים ולעלייה ברצון העובדים לשמור על מקום העבודה לאורך זמן.

העלאת שכר המינימום מעודדת חברות להעלות את פריון העבודה לא על ידי פיטורים אלא באמצעות שינויים ארגוניים והכשרות לעובדים, במטרה להגדיל את התמורה הניתנת לשכר הגבוה יותר. ההשפעה הזו לא מוגבלת רק לעובדים בשכר מינימום, אלא צפויה להעלות את שכרם של עובדים המשתכרים מעל לשכר המינימום במידות פחותות אבל משמעותיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!