דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך ישלול שכר ממורים לא מחוסנים שיסרבו להיבדק, ארגוני המורים מתנגדים

האיסור על כניסת מורים שסירבו להציג את התו הירוק חל כבר מתחילת השנה | לפי נתוני המשרד, מדובר בפחות מ-0.1% מהמורים | יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "לא נסכים, יש להעסיק את המורים בעבודות אחרות"

מורה מלמדת בכיתה עם ציוד מגן. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מורה מלמדת בכיתה עם ציוד מגן. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך הודיע הבוקר (חמישי) שמורים שלא התחסנו ויסרבו להציג בדיקת קורונה שלילית עדכנית, שכניסתם למוסדות החינוך אסורה על פי התקנות החל מתחילת השנה, לא יקבלו שכר על הימים בהם ייעדרו. לפי חוזר שהפיץ אגף כוח האדם במשרד, ימי ההיעדרות עקב אי הצגת התו הירוק ייחשבו כהיעדרות בלתי מוצדקת שלא ישולם עליה שכר. המורים יידרשו להודיע מראש בכל שבוע האם הם מתכוונים להציג את התו הירוק בשבוע שלאחר מכן.

בארגוני המורים הודיעו שיתנגדו להחלטה, והציעו להעסיק מורים ללא ו ירוק בתפקידים שאינם דורשים מגע עם תלמידים. בהודעת הסתדרות המורים נאמר ש"הסתדרות המורים אינה מסכימה לשלילת שכר לעובדי הוראה שאינם עומדים בכללי התו הירוק, ודורשת שמשרד החינוך כמעסיק יתאים פתרונות שיאפשרו לעובדי ההוראה המשך העסקה בשכר. כמו למשל בהוראה של תלמידים מבודדים / מאומתים / חולים שעד כה לא נמצא להם פתרון פדגוגי." בנוסף דרשו בהסתדרות המורים להקל על עובדי ההוראה ולאפשר להם לעשות בדיקת אנטיגן ביתית ולהצהיר על תוצאת הבדיקה במידה ויצאה שלילית,
"בדיוק כפי שמאפשרים לתלמידים".

יו״ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הודיע שהוא תומך באיסור על מורים שלא מציגים את התו הירוק להיכנס לבתי הספר, אך מתנגד לשלילת שכרם והציע להעסיק אותם בעבודות חלופיות. ״החלטת הממשלה, כפי שנשלחה למנהלי בלי הספר, שלא לאפשר כניסה לבית ספר למורים בלי תו ירוק שהתחסנו חיסון שלישי, או בדיקה למי שלא התחסן לא נפלה בהפתעה. היא היית צפויה ותלויה באוויר עוד מה-1 בספטמבר וכעת לאור התגברות התחלואה היא מחויבת המציאות", אמר ארז, "אולם ארגון המורים לא מסכים לשלילת שכר מאלה שלא יתחסנו או לא ייבדקו ומציע להעסיק אותם בעבודות אלטרנטיביות מהבית, כגון: שעות פרטניות בזום, תגבורים, לימוד מקוון של תלמידים חולים או מבודדים וכולי. ארגון המורים ייעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה כלכלית בחבריו."

ארז הזכיר שהארגון עתר לבג"ץ בדרישה להחיל את התו הירוק גם על התלמידים בחטיבות העליונות. "כמי שעתר לבג״ץ על מנת שגם תלמידים בחינוך העל יסודי, מגיל 12 ומעלה יחוסנו או ייבדקו כתנאי לכניסה לבית הספר זאת גם עמדתנו לגבי המורים, כי גם תלמיד בגילאי 15 או 16 יכול להדבק או להדביק כמו מורה בן 30 או 40".

הדרישה מהמורים: החלמה, התחסנות או בדיקה פעמיים בשבוע

בתקנות שאושרו ערב פתיחת שנת הלימודים נקבע שכניסת עובדים למוסדות החינוך מחייבת הצגת אישור תו ירוק, כלומר אישור על התחסנות בתוקף או החלמה בחצי השנה האחרונה. בנוסף נקבע שעובדים שלא התחסנו או החלימו נדרשים להציג תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שתהיה בתוקף 84 שעות (שלושה וחצי ימים), כלומר העובדים נדרשים להיבדק פעמיים בשבוע. התקנות גם אסרו להעסיק מורים שיסרבו להציג את התו הירוק בהוראה מרחוק, אך התירו למנהל לפטור מחובת הצגת התו הירוק עובדים שבאופן קבוע אינם פוגשים תלמידים.

התשלום על הבדיקות שנערכות במד"א ובגופים אחרים הוא על חשבון העובד – 59 שקלים, ויתאפשר תשלום מראש במחיר מוזל על מספר בדיקות – 23 שקלים לבדיקה. עם סאת, עבור אנשים שאינם יכולים להתחסן מסיבה רפואית, הבדיקה תהיה בחינם. בבית ספר בו תפעל תכנית הבדיקות מגן חינוך, מורים שייבדקו במסגרתה יהיו גם הם זכאים לתו הירוק.

רק 0.1% מהמורים לא התחסנו וסירבו להיבדק

התקנות היו בתוקף כבר מה-1 בספטמבר, ומשרד החינוך הודיע שרק 275 מורים מתוך 220 אלף עובדי הוראה שלא התחסנו סירבו להציג את הבדיקות בתחילת השנה – כלומר מדובר בקבוצה קטנה במיוחד. אך במועד פרסומן לא היה ברור האם משרד החינוך או המעסיקים ישלמו שכר לאותם מורים.

חובה להודיע מראש

בחוזר למנהלים שהופץ הבוקר הודיע אגף כוח האדם במשרד החינוך שהיעדרותו של עובד שלא הציג תו ירוק "תיחשב כהיעדרות שאינה מוצדקת, וככזו שאינה מזכה בקבלת שכר עבודה". עם זאת, במשרד החינוך הדגישו ש"בנקודת הזמן הזו ועד להודעה מעדכנת, אין להוציא עובד כזה לחופשה ללא תשלום, ויש לפעול בהתאם למתווה המפורט להלן, שמטרתו לאפשר תקופת הסתגלות עם כניסתן של התקנות לתוקף, מתוך שאיפה להביא לתפקוד מיטבי של מערכת החינוך ולכך שכל עובדי ההוראה ישתלבו בעבודתם, תוך קיום הוראות התקנות".

בנוסף נקבע בחוזר נוהל לדיווח מראש של עובדים שלא מתכוונים להציג את התו הירוק, כדי להעריך את היקף ההיעדרויות הצפוי. "על עובדי ההוראה להודיע למנהל בית הספר שבוע מראש האם בכוונתם להציג בשבוע הקרוב תו ירוק, או בדיקה שלילית כנדרש בהתאם לאמור לעיל וכי הם מתחייבים לעשות כן או שהם מסרבים לעשות כן". מנהלי בתי הספר הונחו לעדכן את המורים על ההנחיה ועל כך שלא יקבלו שכר עקב ההיעדרות. בהתאם לדיווחים על היעדרויות צפויות, הם יוכלו לגייס ממלאי מקום שעתיים למורים שייעדרו.

החל מה-1 באוקטובר יחול שינוי בזכאות לתו הירוק, לפיו מי שהתחסן בשתי מנות חיסון בלבד וחלפה יותר מחצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה, לא יהיה זכאי לתו הירוק והוא נדרש להתחסן במנת חיסון שלישית. הזכאות התו הירוק תהיה שבוע לאחר החיסון השלישי או השני, ולמחלימים – חצי שנה ממועד אישור ההחלמה או ממועד החיסון לאחר ההחלמה. עם זאת, בתקנות נקבעו הקלות לפיהן עד ה-17 באוקטובר בלבד, מי שהתחסן בחיסון שלישי יהיה זכאי להיכנס לבית הספר מיד לאחר קבלת החיסון השלישי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!