דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קבינט מומחי הקורונה דורש להגביל התקהלויות ומזהיר: "מדיניות הממשלה לא הוכיחה את עצמה"

פורום המומחים בו חברים גם בכירי משרד הבריאות מזהיר מ"מחיר כבד בנפש" | המומחים ביקרו בחריפות את ההתמקדות בחיסונים בלבד וההימנעות מהגבלות: "אין הגיון או סבירות בהתכנסויות נרחבות בתקופה של תחלואה לא נשלטת"

פרופ' רן בליצר (צילום: REUTERS/Rami Amichay/File Photo)
פרופ' רן בליצר (צילום: REUTERS/Rami Amichay/File Photo)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט המומחים המייעץ לממונה הקורונה מותח ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה במאבק בקורונה, וממליץ לנקוט צעדים מידיים לבלימת התפשטות התחלואה על רקע מצב בו "לא נותר מרחק בלימה או יתירות מספקת במערכת הבריאות, כך שלעלייה נוספת בתחלואה עלול להיות מחיר כבד בנפש". המומחים ממליצים להגביל התקהלויות עד 300 איש בלבד.

בסיכום דיון שנערך אתמול (רביעי) מזהירים מומחי הקבינט בראשות פרופ' רן בליצר שהגישה המתבססת בעיקר על חיסונים כמענה להתפשטות הקורונה, תוך השארת המשק ומערכת החינוך בתפקוד מלא ככל האפשר "לא הוכיחה את עצמה" ו"לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים". בדיון השתתפו גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראשת שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, וממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא.

לדברי המומחים, על רקע העלייה המתמשכת בתחלואה לצד חגי תשרי והחזרה הצפויה ללימודים, "המשך ההתבססות על תקווה שהתחלואה תרד למרות החזרה ללימודים, רק על מנת לא להטיל את מגבלת ההתקהלות המינימלית ביותר, אינו סביר… אין הגיון או סבירות בקיום התכנסויות נרחבות לטובת אירועי תרבות וספורט בתקופה של תחלואה לא נשלטת ועשרות חולים קשה חדשים מדי יום". המומחים אינם ממליצים על סגרים, אלא על תגבור צעדי הבלימה, לצד המשך מאמץ ההתחסנות.

חברי הקבינט הבהירו במהלך הדיון שמדיניות הממשלה של נקיטת צעדים מינימליים לבלימת התפשטות המחלה עד להגעה למספר גבוה של חולים קשים, בניגוד להתרעות מוקדמות של קבינט המומחים, היא "מסוכנת". לדבריהם, סדרה של כלים קריטיים לבלימה, כגון כלים הממוקדים בנדבק ובסביבתו כמו חקירה אפידמיולוגית, זיהוי מוקדם, בידוד מוקפד ואכיפתו, "אינם ישימים עוד בשלב בו יש 8-10,000 חולים חדשים ליום, ומערכי הבלימה אינם עומדים כעת במשימה". כחלופה לסגרים הבאים, הם ממליצים להפעיל כלים לבלימה כמו התו הירוק והגבלות על התקהלות בשלבים מוקדמים יותר.

לדברי המומחים, "בהיעדר כלים אחרים העונים להגדרה 'הקטנת נטל התחלואה מבלי לפגוע במשק" הממשלה מטילה את יהבה על החיסונים, בעיקר חיסוני הבוסטר, במינימום מגבלות משקיות גם אם התחלואה מתפשטת / בשיאה. הפורום מתריע שגישה זו עד כה לא הוכיחה את עצמה, ומכאן גם שתפיסה עתידית של חיסונים כמענה בלבדי נושאת בחובה סיכון יתר ויש לשלב כלים נוספים הן בתגובה כעת והן במדיניות המוכנות לאירוע הבא".

כדוגמה להנחות שנכשלו מציינים המומחים שקבלת שתי מנות חיסון אכן הורידה את התחלואה, אך האפקטיביות שלה מוצתה, וכעת אנשים שלא מתחסנים ממלאים את מחלקות הטיפול הנמרץ. בנוסף, למרות יעילות חיסוני הבוסטר בקרב צעירים, השפעתם מוגבלת, ולא הצליחה 'לנטרל' עליית תחלואה שנגרמה מפתיחת שנת הלימודים, חגי תשרי, והמשך התקהלויות בתו ירוק גם לאנשים שהתחסנו בשתי מנות על אף הירידה ביעילות החיסון לאורך זמן.

המומחים מתריעים מאפשרות של עלייה בתחלואה בקרב תלמידים עם החזרה מחגי תשרי. מגמה כזו אם תתרחש צפויה להביא לחידוש העלייה בתחלואה לרמה שמערכת הבריאות תתקשה לעמוד בה. "מכיוון שכבר כעת מתקשים לתת טיפול מיטבי לכל החולים הנדרשים לטיפול נמרץ ואקמו, אנו עלולים להגיע לאירועים קשים של צורך בתעדוף חולים צעירים הנזקקים לטיפול קריטי".

המומחים מציינים שמתווה מערכת החינוך אינו כולל את רוב המרכיבים שתוכננו להיכלל בו על ידי משרד הבריאות, וכולל כלים מינימליים למניעת הדבקות. המומחים ממליצים להתקדם עם מודלים של בדיקות כחלופה לבידוד (פרויקט הכיתה הירוקה של משרד החינוך) רק לאחר השלמת הפיילוט שצפויה באמצע אוקטובר, בניגוד לדרישה הנשמעת להתחיל בכך רק אחרי החגים. בנוסף הומלץ בדיון על דרכי פעולה נוספולת כמו אוורור כיתות, למידה בחוץ במידת האפשר וקידום תכנית הבדיקות הקבועות במוסדות החינוך "מגן חינוך".

חברי הקבינט הדגישו את הצורך לעדכן את הזכאות לתו הירוק ולהתנות אותה בקבלת מנת חיסון דחף למי שחלפה חצי שנה מאז שהתחסן במנה השנייה (או ראשונה אם הוא מחלים). לדבריהם התו הירוק במתכונתו הנוכחית, שבו גם מי שקיבל שתי מנות חיסון זכאי לו, אינו משיג את ייעודו עקב הירידה ביעילות החיסון.

בנוסף הדגישו המומחים את הצורך לחזק את מערכת הבריאות באופן ארוך טווח, כדי שתוכל להתמודד עם גלי תחלואה שיגיעו בעתיד ואירועים נוספים. "לא ניתן לייצר יתירות במערכת הבריאות מהיום למחר. תקצוב חסר כרוני לאורך שנים הביא כעת למחסור במשאבי טיפול עם השלכות כבדות למשק". בנוסף הם ממליצים להיערך כבר כעת לחיסוני ילדים, שצפויים לקבל אישור בשבועות הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!