דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אזרחי גרמניה הולכים לקלפי: יבחרו מחליף לאנגלה מרקל אחרי 16 שנים

כ-60 מיליון גרמנים צפויים להצביע בבחירות | על פי הסקרים האחרונים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטת (SPD) בראשות אולף שולץ מובילה ב-1%-3% על המפלגה השמרנית | שולץ הצהיר שיפעל להעלאת שכר המינימום

כרזות בחירות של  המועמדים לנשיאות גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
כרזות בחירות של המועמדים לנשיאות גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
דוד טברסקי

אזרחי גרמניה יבחרו היום (ראשון) מחליף או מחליפה לקנצלרית אנגלה מרקל שהנהיגה את ארצם ב-16 השנים האחרונות. על פי הסקרים האחרונים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטת (SPD) בראשות אולף שולץ מובילה ב-3%-1% בסקרים על יריבתה השמרנית, המפלגה נוצרית-דמוקרטית, ועשויה להוביל לראשונה מזה 20 שנה קואליציה שמאלית יחד עם המפלגה הירוקה.

בבחירות לבית הנבחרים הפדרלי הגרמני (הבונדסטג) מתמודדות שש מפלגות עיקריות: המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (השמרנים), בראשות ארמין לאשט, יורשה של מרקל. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומפלגת הירוקים בראשות אנאלנה בארבוק, הם הנציגים הבולטים של המערכת הבחירות.

אנגלה מרקל, תסיים את כהונתה אחרי 16 שנה (צילום: AP/Markus Schreiber, Pool)
אנגלה מרקל, תסיים את כהונתה אחרי 16 שנה (צילום: AP/Markus Schreiber, Pool)

לצידן, מתמודדות מפלגות המרכז הדמוקרטית החופשית, מפלגת השמאל, ומפלגת אלטרנטיבה לגרמניה הימנית קיצונית. האחרונה, שהייתה להפתעה הבחירות של שנת 2017 כאשר גרפה 13% מהקולות והפכה למפלגה השלישית בגודלה, מדורגת בתחתית השישה עם פחות מ 10% בסקרים.

מעל ל-60 מיליון גרמנים יבחרו 598 נציגים לבית המחוקקים הגרמני, הבונדסטג. הבחירות הארציות הן לרשימה שמקבלת מספר מושבים על פי כמות הקולות עם אחוז חסימה של 5%.

מיליוני גרמנים כבר הספיקו להצביע בדואר ולכן סיום ספירת הקולות יכול לקחת גם מספר ימים. בכל מצב, זהותו של הקנצלר או הקנצלרית הבאה תיוודע רק כאשר המועמד המוביל יכריז שיש ביכולתו להרכיב קואליציה. מפלגתו של שולץ, שבשנת 2017 זכתה ב-20% מהקולות, מהתוצאות הגרועות ביותר שלה, תצטרך להרכיב קואליציה של לפחות 300 מושבים.

אולף שולץ, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטת (SPD) בגרמניה (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)
אולף שולץ, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטת (SPD) בגרמניה (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)

ליריבתה ההיסטורית, המפלגה הנוצרית דמוקרטית, סקרי דעת הקהל חוזים בין 21% ל-25% מהקולות, נפילה של כ-10% מתחת לתוצאות שלה בבחירות הקודמות, שהיו הגרועות ביותר שלה מזה שבעה עשורים.

בגלל המירוץ הצמוד ואווירה של שבירת נאמנויות פוליטיות מסורתיות הפרשנים הפוליטיים בגרמניה טוענים שבמצב יחסי הכוחות הנוכחי, שלל האופציות להרכבת ממשלה פתוחות: החל מקואליציה שמאלית עם מפלגת השמאל, שמעולם לא ישבה בקואליציה, ביחד עם הירוקים שלא היו בשלטון מזה עשרים שנה, שילוב של המפלגה הליברלית או אולי אפשרות לממשלה איחוד עם הירוקים או הליברלים.

שולץ, שכיהן כשר האוצר בממשלה האחרונה, הצהיר במספר התייחסויות בשבוע האחרון שיפעל להעלאת שכר המינימום מ-9 יורו וחצי ל-12 יורו לשעה, יצירת ביטחונות ליציבות בקרנות הפנסיה, העלאת מיסים לעשירים והשקעה במקצועות הטיפול.

בשישי האחרון עשרות אלפיי מפגינים מחו מחוץ לפרלמנט הגרמני בדרישה לקדם מדיניות סביבתית ברת-קיימא כחלק מגל הפגנות עולמיות. הפעילה הסביבתית, גרטה טונברג, נאמה למרגלות בניין הפרלמנט וטענה שאף מפלגה גרמנית לא עשתה מספיק כדי להתמודד ברצינות עם משבר האקלים עד היום "חשוב לצאת להצביע, אבל אנחנו חייבים להמשיך לצאת לרחובות", אמרה טנברג.

שולץ, שהציב את המעבר לשימוש במקורות אנרגיה לא מזהמים בראש סדר העדיפויות שלו במידה וייבחר, צייץ בטוויטר את תמיכתו בהפגנות "היום זה היום הנכון להפגנות בנושאי האקלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!