דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו״ר ועדת חוקה ומשפט ל׳דבר׳: ״אסור לכפות חיסונים בכוח, הפגיעה בזכויות עובדים לא לגיטימית״

על הצעת האוצר לשלילת דמי פיטורין אומר ח״כ גלעד קריב (עבודה): ״זה מדרון חלקלק, יש כאן פריצת גדרות מסוכנת״ | על זהות הלא מחוסנים: ״הרוב לא עושים זאת מתוך אידיאולוגיה, מדובר באנשים ממצב סוציו אקנומי נמוך, צריך להשקיע בהסברה״

ח"כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״אסור לכפות חיסונים מכוח חוק, לא בצורה ישירה ולא בצורה עקיפה״, אומר יו״ר ועדת חוקה ומשפט ל׳דבר׳, ״צריך להבין מה רוצים. ליצור סביבת עבודה בטוחה או להשיג חיסונים בכפייה?״

חבר הכנסת גלעד קריב (עבודה) אומר את הדברים על רקע תזכירי החוק של האוצר ומשרד הכלכלה שנועדו למנוע מעובדים בלי תו ירוק דמי אבטלה ודמי פיטורין. התזכירים יגיעו לדיון בוועדה שהוא עומד בראשה.

״החקיקה הזו שפוגעת בחוקי מגן יסודיים בדיני העבודה והביטחון הסוציאלי היא לא לגיטימית״, מבקר קריב את הממשלה שהוא עצמו חלק ממנה, ״אין לה סיכוי לעבור באופן פוליטי, וטוב היה אם הממשלה בכלל לא היתה מעלה אותה״.

״כרסום בחוקי מגן זה מדרון חלקלק״

קריב מסביר שדמי האבטלה ופיצויי הפיטורים אמורים לאפשר לאדם שפוטר מעבודתו את תקופת הביניים עד שישתלב במקום עבודה חדש, כדי שלא יתדרדר למציאות של חיים ללא ביטחון כלכלי בסיסי.

״צריך להבין שמעבר להיבט הקונקרטי, יש כאן גם פריצת גדר מסוכנת, סיטואציה קלאסית של מדרון חלקלק. היום זה העניין הזה, ומחר יציעו להשתמש בפיצויי הפיטורים או דמי האבטלה כחרב גם על משהו אחר. זה כמו ההצעה לעלות את דמי ביטוח הבריאות למי שלא מתחסן. מחר יעלו אותם גם למי שלא אוכל נכון או לא עושה כושר.

״כוחה של חקיקת המגן הוא באוניברסליות שבה, ברגע שמתחילים לכרסם בחוקים האלה, ממשיכים לכרסם בהם״.

קריב לא מתרשם מהשינוי שהכניס האוצר בתזכיר החוק לשלילת פיצויי פיטורים. בהתחלה ביקשו באוצר לשלול פיצויים מעובדים שיפוטרו על רקע היעדר תו ירוק, וכעת הם מבקשים לשלול אותם רק מעובדים שיתפטרו בעקבות הוצאתם לחל"ת על רקע זה.

"זה משחק", אומר קריב, "במדינת ישראל הרעה דרמטית בתנאי העבודה של עובד מאפשרת לו להתפטר ולהיות זכאי לפיצויים. אם מוציאים עובד לחל"ת, והוא לא מקבל משכורת, הפסיקה והחקיקה עומדות לצידו והוא זכאי לפיצויים".

אתה חושב שהמהלכים האלה ישיגו יותר התחסנות?
"אנשים שמגיעים למצב שהם מוכנים להיות מפוטרים ממקום העבודה על רקע הסירוב להתחסן, אני לא מאמין ששלילת דמי אבטלה תהיה מה שישכנע אותם.

"צריך להבין שבסופו של דבר, זו קבוצה לא גדולה של אנשים שלא מוכנים להתחסן ולהיבדק מתוך אידיאולוגיה או רעיונות קונספירטיביים. רוב הציבור הלא מחוסן זה בדיוק הציבור שהנגישות שלו לבדיקות מסודרות היא יחסית נמוכה. אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, וללא חוסן כלכלי, זה מה שמחדד את המשמעות של שלילת הפיצויים או דמי אבטלה.

"את המאמץ צריך להשקיע בצמצום פערי המידע והנגישות למידע הרפואי והפרקטיקה הרפואית, לא בענישה. לראות איך אפשר לסגור פערים בתחום ההתחסנות".

״ייתכן שצריך לעבור לבדיקת PCR פעם בשבוע״

קריב אומר שהוא לא מעוניין להיכנס לדיון אם ראוי לפטר אדם שאיננו מתחסן לקורונה ומסרב להיבדק, אבל בוודאי שנדרש קודם לכן לבחון אפשרויות מתונות יותר כגון מיצוי ימי חופשה.

יו״ר ועדת חוקה ומשפט מדגיש שהדרישה לתו ירוק מעובדים תהיה רק במקומות שבהן הדרישה הזו קבועה בחוק גם לגבי הציבור הרחב, במקומות בעלי אופי טיפולי ובמערכת החינוך.

״זה לא שבכל חנות בקניון או במסעדה ניתן יהיה לדרוש תו ירוק מעובד״, הוא אומר, ״אבל יש היגיון באמירה שאם אתה דורש מהציבור תו ירוק – לא יכול להיות שהעובד לא יידרש לכך״.

יכול להיות שעצם העובדה שבדיקות עולות כסף (270 שקלים בחודש) דוחפת אנשים לא להיבדק?
״השאלה מי צריך לממן את הבדיקות היא לגיטימית. קשה למשל להשית את העלויות הללו על המעבידים, ואני חושב שזו סוגיה מורכבת.

״בוועדת החוקה אנחנו לא מוכנים לקבל מצב שבו עובדים יידרשו לבדיקות בכל יום, וכרגע מדובר בשתי בדיקות בשבוע. אנחנו נעלה שאלה גם מדוע לא מאפשרים לעשות בדיקת PCR פעם בשבוע״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!